Jag har precis flyttat in i ett hus med vedpanna. Jag har gjort rent hela pannan, sotat och skapat m.m.
Pannan kommer lätt upp i 80-90 grader men tar ju en evighet (om jag eldar en hel dag när jag är hemma) att få upp tankarna i 60-70 grader. Testar att stänga shunten helt, bytt den och cirkulationspumpen. Men på morgonen så är tankarna på under 30 grader igen.
Laddomatens pump cirkulerar men termometern till höger ligger runt 40 grader. vad gör jag för fel?? Vad ska jag göra som nästa steg m.m.?
 
  • Värmesystemkomponent med mätare, rör, kablar och ventiler i ett dammigt, mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Projektbadtunna skrev:
Jag har precis flyttat in i ett hus med vedpanna. Jag har gjort rent hela pannan, sotat och skapat m.m.
Pannan kommer lätt upp i 80-90 grader men tar ju en evighet (om jag eldar en hel dag när jag är hemma) att få upp tankarna i 60-70 grader. Testar att stänga shunten helt, bytt den och cirkulationspumpen. Men på morgonen så är tankarna på under 30 grader igen.
Laddomatens pump cirkulerar men termometern till höger ligger runt 40 grader. vad gör jag för fel?? Vad ska jag göra som nästa steg m.m.?
Att det är 40° från tankbottnen in till laddomaten är alldeles riktigt. Men att tempen är högre på inmatningen av panna (vänster) än det som kommer från pannna (uppe) tycker jag är lite konstigt.

Kanske bra att lägga termometrarna i kokande vatten och kolla om dem visar likt.

Men när pannan har kommit upp i temperatur, blir det då samma temperatur i toppen på tanken rätt snabbt där efter?


Hur många kW är pannan på?
Hur många liter är tankarna på?
Har du en läckande varmvatten kran som kyler ner tanken?
Har du fyllt på med vatten i värmesystemet samt luftat allt?
 
P Projektbadtunna skrev:
Jag har precis flyttat in i ett hus med vedpanna. Jag har gjort rent hela pannan, sotat och skapat m.m.
Pannan kommer lätt upp i 80-90 grader men tar ju en evighet (om jag eldar en hel dag när jag är hemma) att få upp tankarna i 60-70 grader. Testar att stänga shunten helt, bytt den och cirkulationspumpen. Men på morgonen så är tankarna på under 30 grader igen.
Laddomatens pump cirkulerar men termometern till höger ligger runt 40 grader. vad gör jag för fel?? Vad ska jag göra som nästa steg m.m.?
F fritszol skrev:
F fritszol skrev:
Att det är 40° från tankbottnen in till laddomaten är alldeles riktigt. Men att tempen är högre på inmatningen av panna (vänster) än det som kommer från pannna (uppe) tycker jag är lite konstigt.

Kanske bra att lägga termometrarna i kokande vatten och kolla om dem visar likt.

Men när pannan har kommit upp i temperatur, blir det då samma temperatur i toppen på tanken rätt snabbt där efter?


Hur många kW är pannan på?
Hur många liter är tankarna på?
Har du en läckande varmvatten kran som kyler ner tanken?
Har du fyllt på med vatten i värmesystemet samt luftat allt?
F fritszol skrev:
Att det är 40° från tankbottnen in till laddomaten är alldeles riktigt. Men att tempen är högre på inmatningen av panna (vänster) än det som kommer från pannna (uppe) tycker jag är lite konstigt.

Kanske bra att lägga termometrarna i kokande vatten och kolla om dem visar likt.

Men när pannan har kommit upp i temperatur, blir det då samma temperatur i toppen på tanken rätt snabbt där efter?


Hur många kW är pannan på?
Hur många liter är tankarna på?
Har du en läckande varmvatten kran som kyler ner tanken?
Har du fyllt på med vatten i värmesystemet samt luftat allt?
Tankarna är på 1500 l ihop.
Nej, det blir inte så varmt i toppen av tankarna som i pannan tyvärr och det tycker jag verkar märkligt.

Som sagt, är nybörjare men läst en del om hur det ska/bör funka men kanske är lite trög också 😂
 
  • Etikett på Baxi panna: SOLÖ INNOVA 30, serienummer, effekt, drifttryck, temperatur, tillverkningsår 2008, CE-märkning, Danmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det systemet borde ladda dina tankar på 2 fulla ilägg utan problem. Min baxi brinner i ca 3/4 timmar på en vedladdning. (Vet ej om det är normalt, men jag tycker det funkar bra i varje fall😆)


När radiatorktetsen är stängt och varmvatten inte används ska den hålla tempen i tanken rätt bra över en natt..

När du säger 30°, menar du både i topp och bottnen då?
Funderar om din laddpump kanske fortsätter snurra även när pannan är släckt. Då kyler det ner rätt mycket, och skiktning upphör.
 
Precis, det är det jag menar. Nu har jag eldar för fullt sen halv sju i morse och tempen i tankarna är inte ens på 40 grader.

Japp, både i toppen och botten av alla 3 tankar
 
P Projektbadtunna skrev:
Precis, det är det jag menar. Nu har jag eldar för fullt sen halv sju i morse och tempen i tankarna är inte ens på 40 grader.

Japp, både i toppen och botten av alla 3 tankar
Hmm.. det problemet hade min svägerska med, då det inte fanns någon termostat i laddomaten, men då skickade den "kallt" vatten till pannbottnen, och det verkar inte din göra..

Jag har tyvärr inga fler ideer, hoppas någon annan kan ta vid här..
 
Kolla för säkerhets skull så inga (kul)ventiler är stängda någonstans. Även om pannan då borde gått i kok..
 
Jag gissar på standard svaret. Fuktig ved..

Energi kan inte försvinna.
 
  • Gilla
dof och 1 till
  • Laddar…
Testa att avlufta cirkulationspumpen så det inte är massa luft. Kan göra de svårt att få in varmvattnet i ackumulatortankarna (har det problemet med pelletsbrännare om det är mycket luft).
 
Problemet löste sig. Rörkrökaren fick komma och hjälpa mig att demontera och göra rent hela pannan. Så nu vet jag hur man löser det!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.