Hej!
Jag har en mini toalett som behöver någon värmekälla. Jag har snart en ny LVVP installerad och toaletten är 1.5x1m.

Jag kommer i samband med det här lägga in klinkers och piffa upp hela toaletten.

Lösningen idag är att vi har dörren öppen men känner att kallras på toa är en rätt tråkig lösning.

Som jag ser det har jag tre olika alternativ:

1. Ta in en rörmokare och installera en radiator. Det sitter en radiator på andra sidan väggen så förmodligen inte allt för krångligt att dra rören.

2. Ta in en rörmokare och installera vattenburen golvvärme. Förmodligen den dyraste lösningen men utrymmesmässigt så är det en vinst om man jämför mot en radiator.

3. Ta in min elektrikerkompis som lägger elgolvvärme, här skulle jag inte få någon installationskostnad så det är billigaste startkostnaden men frågan är om det blir en stor kostnad i längden?


Hur skulle ni tänka om ni satt i min sits?
 
Vi satte in en frånluftsfläkt på konstant lågvarv i den befintliga ventilationskanalen i lilltoan. Den slog flera flugor med en smäll. Utöver förbättrad ventilation i huset blev det varmare då den stoppar kallras från ventilen och drar in varm luft från resten av huset. Dessutom har den luktsensor och varvar upp vid behov 😉 Fläkten ersätter kanske inte ett värmeelement, men så länge dörren lämnas lite på glänt är luftdraget tillräckligt för att det inte ska bli kallt. Egentligen borde vi nog såga ut en luftspalt nånstans.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag hade valt nr 3. På så liten yta kommer du inte märka någon elkostnad men få en varm go toalett.
 
Nr1 men istället för radiator så sätter du en handdukstork
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Förutsatt att det är korrekt isolerat nedåt och golvet tål 40-50grader så hade jag nog kört på en snikvariant och kopplat vattenburen värme direkt på radiatorsystemet med den varma änden precis framför toaletten. Tror risken med ojämn värme blir försumbar på så pass liten yta.

Är det en toalett där man väldigt sällan kommer vistas barfota eller sitta länge hade jag nog valt radiatorn rent av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.