Hej, upptäckte att på en av murstockarma på vår stuga har man använt lecablock som grund för att bygga murstocken på. De står på berg men har förskjutits i sidled upp emot 20 cm. Se bild. Marken /jorden är ca 40 cm ovan berget och mkt mjuk /fuktig. Jag gissar att jag får gräva ur, gjuta där inget stöd finns nu plus ett ngt större område. Dvs gräva ur, försöka få till en form, borra ner armeringsjärn och gjuta. Men kommer att bli svårt att få berget rent då från jord. Hur pass viktigt är det? Eller nåt annat förslag på hur jag ska åtgärda detta?
 
  • En gammal ugn av betong under ett tak. Trä, bråte, och löv ligger på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant. Men vad är det för murstock - skorstensmur? Hustyp - villa /sommarstuga? Hur har stocken kunnat flytta på sig - glidit iväg på löst jordlager? Och stöden ute i hörnen - är det också lecablock? Verkar lite vanskligt. Vilken konstruktion man ska göra beror ju på hur stor belastningen är ovanifrån, och också underlaget, och det ser man ju inte. Men om det är fast berg undertill med skrovlig yta så borde betong fästa bra. Sedan är det frågan om man behöver fuktspärr innan stocken når upp till golvets undersida. I övrigt är jag ingen större expert på just det området, men stabil husgrund är ju ganska fundamentalt.
 
D
är du säker på att det inte alltid sett ut sådär?

Man gjorde ett fundament på berget och sen när det var dags att börja mura upp stocken så insåg man att fundamentet placerats lite fel men man körde ändå.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
En av murstockarna? Har du flera och har de också flyttat på sig?
 
MultiMan
Förre ägaren har glidgjutit skorstenen, då blir det sådär.
 
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Derbyboy har rätt. Det är omöjligt att få till den där förskjutningen som du talar om utan katastrofala följder för resten av huset. Vi talar om sneda plintar, sprickor, virke som är fördärvat..

Det du ser är ett nästan garanterat ett mätfel, och sen har någon fortsatt ändå och kanske påverkas inte ens funktionen?

Men initialt ser det tokfel ut.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Har du inget problem i övrigt skulle jag verkligen ta det lugnt och inte göra något akut. Om du inte har problem i övrigt med att plintar lutar och murstocken i övrigt är frisk skulle jag säga att risken är större med alla former av grävarbete där än fördelen är. Speciellt om detta är en äldre konstruktion.

Om man säkert vet att ditt felplacerade fundament står på Berg och att ytan under där det ser ut att saknas ett block verkligen är löst liggande massor kan man ev tänka sig att ta bort dessa massor och undergjuta där med ett lecablock. Om det finns minsta risk att fundamentet inte står på Berg så får man vara försiktig så man inte underminerar fundamentet på något sätt
 
D Derbyboy skrev:
är du säker på att det inte alltid sett ut sådär?

Man gjorde ett fundament på berget och sen när det var dags att börja mura upp stocken så insåg man att fundamentet placerats lite fel men man körde ändå.
Jo, precis, förstod efter ett tag att så måste vara fallet.
 
T Tsdoesds skrev:
Derbyboy har rätt. Det är omöjligt att få till den där förskjutningen som du talar om utan katastrofala följder för resten av huset. Vi talar om sneda plintar, sprickor, virke som är fördärvat..

Det du ser är ett nästan garanterat ett mätfel, och sen har någon fortsatt ändå och kanske påverkas inte ens funktionen?

Men initialt ser det tokfel ut.
Jo, precis, förstod efter ett tag att så måste vara fallet.
 
Om det har glidit i efterhand så borde de ha synts på lecablocken i from av sidgående repor på lecablocket på sidan som nu är frilagd - men där ser det snarare ut som betongkladd liggande ovanpå efter uppmurningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.