Har man direktel är det ett stort steg att installera fjärrvärme. Man ska in med ett helt vattenburet system som sedan behöver driftas och underhållas. Jämför man med avkastningen samma pengar skulle ge på börsen (6٪) så tror jag att det är svårt att räkna hem en investering i byte till fjärrvärme. Skaffa en luft/luftvärmepump istället. En sådan har en mycket bättre direktavkastning.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
När ni säger att priserna skenat för fjärrvärme, är ni medvetna om att många fjärrvärmebolag prissätter sin fjärvärme mot en alternativkostnad? Alternativkostnaden är ofta "det bästa alternativet på orten" vilken oftast är bergvärme. Prissättningen är transparant och innebär förenklat att man räknar på vad bergvärme kostar och så prissätter man fjärrvärmen under det. Det betyder alltså med "alla kostnader" medräknat är fjärrvärmen fortfarande billigare än t.ex. BVP - trots "skenande" fjärrvärmepriser.
Intressant, jag kände mig tvungen att räkna lite på det, för skojs skull.

Räknade på senaste årets förbrukning, om jag räknar bort en gissning på hushållselen så gör vi av med ca 6000kWh på värme med hjälp av en värmepump, snittet på dessa 6000kWh är 2,22kr/kWh inkluderade allt utom elnätsavgiften.
Jämför jag detta med att köpa fjärrvärme för 97öre/kWh så kommer jag behöva köpa 3-4gånger så mycket värme.
Vid 3gånger så blir det en prisskillnad med fjolårets förbrukning på 4150kr per år, då blir inte en BVP avbetald på 20år.
Vid 4gånger så blir det 10 000kr per år, vilket känns som en kalkyl som kan gå ihop.

Jag beställde i våras, i värmepumpsbristtider, en ny jordvärmepump. Den kom i Augusti, kostade 122kkr och ersatte en 19år gammal pump som nog sjöng på sista versen men inte kostat många tusenlappar i underhåll.
Den har troligtvis en faktor iaf 4 på värmen, och om vi antar att pumpen lever i 20år så skulle jag säga att den betalat sig med råge.

Jag tror dessutom på sjunkande elpriser medans jag nog inte tror att fjärrvärmen kommer falla i samma utsträckning.
 
Attitudeswe
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, jag kände mig tvungen att räkna lite på det, för skojs skull.

Räknade på senaste årets förbrukning, om jag räknar bort en gissning på hushållselen så gör vi av med ca 6000kWh på värme med hjälp av en värmepump, snittet på dessa 6000kWh är 2,22kr/kWh inkluderade allt utom elnätsavgiften.
Jämför jag detta med att köpa fjärrvärme för 97öre/kWh så kommer jag behöva köpa 3-4gånger så mycket värme.
Vid 3gånger så blir det en prisskillnad med fjolårets förbrukning på 4150kr per år, då blir inte en BVP avbetald på 20år.
Vid 4gånger så blir det 10 000kr per år, vilket känns som en kalkyl som kan gå ihop.

Jag beställde i våras, i värmepumpsbristtider, en ny jordvärmepump. Den kom i Augusti, kostade 122kkr och ersatte en 19år gammal pump som nog sjöng på sista versen men inte kostat många tusenlappar i underhåll.
Den har troligtvis en faktor iaf 4 på värmen, och om vi antar att pumpen lever i 20år så skulle jag säga att den betalat sig med råge.

Jag tror dessutom på sjunkande elpriser medans jag nog inte tror att fjärrvärmen kommer falla i samma utsträckning.
COP vintertid ligger nog snarare på 2.5? SCOP kanske nära 4.0. Vilken modell har du? Lågtempererat värmesystem (golvvärme)?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
COP vintertid ligger nog snarare på 2.5? SCOP kanske nära 4.0. Vilken modell har du? Lågtempererat värmesystem (golvvärme)?
Daikin geo 3 på 10kW med ett SCOP på 4.3 i ett högtempsystem.
 
Attitudeswe
13th Marine 13th Marine skrev:
Daikin geo 3 på 10kW med ett SCOP på 4.3 i ett högtempsystem.
Det är absolut bra. Men i ett jordvärme installation blir det väl större försämring vintertid?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är absolut bra. Men i ett jordvärme installation blir det väl större försämring vintertid?
Inte här nere skulle jag påstå, har nästan aldrig minusgrader på brinen.
(0-5 och regn är standardväder här).
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, jag kände mig tvungen att räkna lite på det, för skojs skull.

Räknade på senaste årets förbrukning, om jag räknar bort en gissning på hushållselen så gör vi av med ca 6000kWh på värme med hjälp av en värmepump, snittet på dessa 6000kWh är 2,22kr/kWh inkluderade allt utom elnätsavgiften.
Jämför jag detta med att köpa fjärrvärme för 97öre/kWh så kommer jag behöva köpa 3-4gånger så mycket värme.
Vid 3gånger så blir det en prisskillnad med fjolårets förbrukning på 4150kr per år, då blir inte en BVP avbetald på 20år.
Vid 4gånger så blir det 10 000kr per år, vilket känns som en kalkyl som kan gå ihop.

Jag beställde i våras, i värmepumpsbristtider, en ny jordvärmepump. Den kom i Augusti, kostade 122kkr och ersatte en 19år gammal pump som nog sjöng på sista versen men inte kostat många tusenlappar i underhåll.
Den har troligtvis en faktor iaf 4 på värmen, och om vi antar att pumpen lever i 20år så skulle jag säga att den betalat sig med råge.

Jag tror dessutom på sjunkande elpriser medans jag nog inte tror att fjärrvärmen kommer falla i samma utsträckning.
Det betyder ju inte säkert att fjärrvärmen är billigast för dig. Just jordvärme är det få som kan ha och jämföra med fjärrvärme, jordvärme är vanligare när man har möjlighet till stor och lättgrävd tomt, då har man sällan tillgång till fjärrvärme.

Blir knepigt när du inte tar hänsyn till kostnaderna för att gräva ner slingan. Jag förstår att du redan tagit den kostnaden men den kapitalkostnaden borde också tas med i kalkylen.

Jag ser inte att du tar hänsyn till kapitalkostnaden för din värmepump.

Om elpriserna blir lägre så kommer de fjärrvärmebolag som har alternativprissättning bli tvungna att sänka sina priser då alternativet blir billigare.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det betyder ju inte säkert att fjärrvärmen är billigast för dig. Just jordvärme är det få som kan ha och jämföra med fjärrvärme, jordvärme är vanligare när man har möjlighet till stor och lättgrävd tomt, då har man sällan tillgång till fjärrvärme.

Blir knepigt när du inte tar hänsyn till kostnaderna för att gräva ner slingan. Jag förstår att du redan tagit den kostnaden men den kapitalkostnaden borde också tas med i kalkylen.

Jag ser inte att du tar hänsyn till kapitalkostnaden för din värmepump.

Om elpriserna blir lägre så kommer de fjärrvärmebolag som har alternativprissättning bli tvungna att sänka sina priser då alternativet blir billigare.
Nu begär du mycket av min julaftonskvällsberäkning. 😉

Som sagt, det var kul att räkna. Fjärrvärmen är nog 2km bort så det kan jag inte få, här finns inget berg att borra i, men som tur var fanns en stor nog tomt att förra ägaren lagt ner slang.

Det är korrekt, samtidigt tog jag inte heller med anslutningskostnaden för fjärrvärmen, eller för den delen kostnaden att byta fjärrvärmecentralen.

Jag tror att äga sin egen värmeproduktion kommer vara billigare, där är ett påslag för bekvämligheten att någon annan fixar det mesta, samt ett påslag för att det är besvärligt att byta.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.