60 744 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Haha, det är till 100% ägarna som gör att man tvekar, så till 2025 när jag ska ge mig på nästa elbil och kanske tesla så ska jag inte läsa i den gruppen på ett par månader. Får kanske göra en dekal "jag är inte märkesbög" så folk inte tror man tillhör den arten.Robert63 skrev:
Jag vill bara ha en bil utan fördomarna
Är det inte kraftigt underbetyg till elbilar att det inte ens går att hålla 110 km/h (gps fart) under långköring på svensk motorväg bara för att det drar för mycket batteri så man måste stanna å ladda efter varje 2 - 2,5 timmars stint i motorvägsfart. Det blir lång restid då, bara tiden det tar att svänga av / på e4.an till laddaren är störande och tidskrävande nog.
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Hur ofta åker man så långt? Det blir på semesterresan, en skidresa om året och någon jobbresa. Så du tappar några timmar per år på att ladda men sparar några timmar per år att inte åka och tanka. Samtidigt sparar man massor av pengar på drivmedel.H H-Thomasson skrev:Är det inte kraftigt underbetyg till elbilar att det inte ens går att hålla 110 km/h (gps fart) under långköring på svensk motorväg bara för att det drar för mycket batteri så man måste stanna å ladda efter varje 2 - 2,5 timmars stint i motorvägsfart. Det blir lång restid då, bara tiden det tar att svänga av / på e4.an till laddaren är störande och tidskrävande nog.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 727 inlägg
CR rekommenderar bilen som tyska bilprovningen har på Sistaplatsen.Johannes Carlsson skrev:
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-tar-jumboplatsen-hos-tyska-besiktningen
Man får nog medelvärdesbilda över flertalet artiklar innan man drar några slutsatser.
Ta i aspekten med att du har en ny bil, och en hel del mycket mer pengar att kasta ut för det du inte lägger på drivning.H HenrikHuslöse skrev:
68 lök har min bil kostat utan drivmedel i år exkl december.
Det är en skitbra bil som håller i många år =) Det är en annan aspekt och ett rejält tips till alla som funderar, ge fan i privatleasing. Det är ännu sämre affär än att köpa ut en bil med banklån.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 483 inlägg
Precis, men det tyskarna hittade va alltså rostiga bromsskivor, felinställt ljus och de där bärarmarna. Det är också model 3 innan facelift 2021+ som dom testade. De nyare är bättre.13th Marine skrev:
Jag påstår ändå att 2021+ Model 3 LR nog är den bästa elbilen för de flesta.
Laddar snabbt och smidigt, bra räckvidd på motorväg och vintertid
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 253 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 253 inlägg
Igår när jag åkte norrut så insåg jag är 90% av alla bilar i trafiken är elbilar som ligger och kör långt under hastighetsgränsen i pärlband alldeles för tätt, förmodligen för att inte förbruka för mycket el. Jag fick ligga flera mil i vänsterfilnoch köra förbi alla dessa elbilar som snålade på elen.
Nej, jag lägger mig inte i vänsterfil och blockerar, men ingen kom ikapp mig och det var fullt till höger, bilar som ligger 25 meter ifrån varandra i 80 km/h. Själv körde jag 110 km/h.
Mest imponerad är jag lever hur många elbilar det finns nuförtiden. Det är Volvo XC60, VW Passat, Toyota Corolla etc...
😉
Nej, jag lägger mig inte i vänsterfil och blockerar, men ingen kom ikapp mig och det var fullt till höger, bilar som ligger 25 meter ifrån varandra i 80 km/h. Själv körde jag 110 km/h.
Mest imponerad är jag lever hur många elbilar det finns nuförtiden. Det är Volvo XC60, VW Passat, Toyota Corolla etc...
😉
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 063 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 063 inlägg
Råkade ut för dylika idioter i trafiken igår. Synlig asfalt i högerfilen med hur bra väglag som helst. Sen ligger det idiot efter idiot och puttrar på i 70kmh på 100 väg och tvingar mig gång på gång korsa den dåligt plogade linjen mellan vänster och höger körfält.Fairlane skrev:Igår när jag åkte norrut så insåg jag är 90% av alla bilar i trafiken är elbilar som ligger och kör långt under hastighetsgränsen i pärlband alldeles för tätt, förmodligen för att inte förbruka för mycket el. Jag fick ligga flera mil i vänsterfilnoch köra förbi alla dessa elbilar som snålade på elen.
Nej, jag lägger mig inte i vänsterfil och blockerar, men ingen kom ikapp mig och det var fullt till höger, bilar som ligger 25 meter ifrån varandra i 80 km/h. Själv körde jag 110 km/h.
Mest imponerad är jag lever hur många elbilar det finns nuförtiden. Det är Volvo XC60, VW Passat, Toyota Corolla etc...
😉
Jag är övertygad om att det skapas mer farliga situationer av folk som kör för långsamt än folk som kör för fort.
Något jag reagerat på också i jobbpendlingen. Senaste åren är högerfilen ofta full med omotiverat långsamma bilar oavsett väglag.Fairlane skrev:Igår när jag åkte norrut så insåg jag är 90% av alla bilar i trafiken är elbilar som ligger och kör långt under hastighetsgränsen i pärlband alldeles för tätt, förmodligen för att inte förbruka för mycket el. Jag fick ligga flera mil i vänsterfilnoch köra förbi alla dessa elbilar som snålade på elen.
Nej, jag lägger mig inte i vänsterfil och blockerar, men ingen kom ikapp mig och det var fullt till höger, bilar som ligger 25 meter ifrån varandra i 80 km/h. Själv körde jag 110 km/h.
Jag har inte kopplat det till bränsletyp alls, min killgissning är adaptiva farthållare.
En bil har en snigelförare och för de som kommer ifatt är det mycket enklare och ingen stress att bara ligga kvar i 90 istället för att ut i vänsterfilen.
Ska man vara några mil är tidsvinsten dessutom låg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 483 inlägg
Adaptiv farthållare och en intressant podcast gör att det inte är lika bråttom att komma framO [old rusty] skrev:Något jag reagerat på också i jobbpendlingen. Senaste åren är högerfilen ofta full med omotiverat långsamma bilar oavsett väglag.
Jag har inte kopplat det till bränsletyp alls, min killgissning är adaptiva farthållare.
En bil har en snigelförare och för de som kommer ifatt är det mycket enklare och ingen stress att bara ligga kvar i 90 istället för att ut i vänsterfilen.
Ska man vara några mil är tidsvinsten dessutom låg.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 093 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 093 inlägg
Första tipset är att använda Chargefinder. Där finns all info om olika laddstationer inklusive prissättning. Väldigt enkelt och tydligt.Hubbe73 skrev:Relativt ny med elbil, fick den i början av oktober.
Otroligt smidigt när man åker runt i närområdet, känslan att köra en "vanlig" bil igen är märklig med ljudet och fördröjningen samt växlingarna. Man vänjer sig snabbt tydligen.
MEN det finns en del saker som är omogna med elbilen, dels har jag haft lite trassel med programvaran, tog Audi 13 dagar att uppdatera den...
Sen det här med tankning på resa, oavsett vilken bensinmack du stannar vid kan du alltid betala med det vanliga visa/mastercard om du ska tanka bensin/diesel. Men att ladda elbil är en liten annan historia, OKQ8 är föregångare här: Tydlig prissättning och det funkar att tanka med vanligt konto/kreditkort. Men alla andra kräver specialmedlemsskap, laddabbonemang prissättningen är tydligen hemlig man har nämligen ingen aning om det kostar 9kr/kW eller 40öre. Laddköer är sällsynta, finns alltid någon annan laddare i närheten som är ledig med visst det händer.
På det stora hela, väldigt nöjd med eldrift även om det finns förbättringspotential.
Fairlane skrev:Igår när jag åkte norrut så insåg jag är 90% av alla bilar i trafiken är elbilar som ligger och kör långt under hastighetsgränsen i pärlband alldeles för tätt, förmodligen för att inte förbruka för mycket el. Jag fick ligga flera mil i vänsterfilnoch köra förbi alla dessa elbilar som snålade på elen.
Nej, jag lägger mig inte i vänsterfil och blockerar, men ingen kom ikapp mig och det var fullt till höger, bilar som ligger 25 meter ifrån varandra i 80 km/h. Själv körde jag 110 km/h.
Mest imponerad är jag lever hur många elbilar det finns nuförtiden. Det är Volvo XC60, VW Passat, Toyota Corolla etc...
😉
Tänk om vi haft ett land som krävt vanlig kortbetalning. Då hade vi inte haft en skillnad på 3,34 kr bara för att du råkar ha fel medlemskap eller fel månadskostnad.S sinuslinus skrev:
Eller ens månadskostnad.
Folk hör väl hur det låter? Mitt kreditkort kostar 0 kr om året och ger återbäring. Men inte på laddstationer.
Vem vill krångla med kort vid en laddstolpe? Och tänk om du glömt plånboken hemma? Nej bäst är ju man man bara kan stoppa i sladden så börjar det ladda och det dras automatiskt.
Kanske blir så för alla i framtiden och inte bara för Teslaägarna.
Kanske blir så för alla i framtiden och inte bara för Teslaägarna.