Robert63 Robert63 skrev:
Måste regga mig i den gruppen :) Tyvärr 100% sant det jag skrev igår, så även om det säkert är en ok bil så får jag sura uppstötningar när jag ser en :)
Haha, det är till 100% ägarna som gör att man tvekar, så till 2025 när jag ska ge mig på nästa elbil och kanske tesla så ska jag inte läsa i den gruppen på ett par månader. Får kanske göra en dekal "jag är inte märkesbög" så folk inte tror man tillhör den arten.

Jag vill bara ha en bil utan fördomarna :)
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
H
Är det inte kraftigt underbetyg till elbilar att det inte ens går att hålla 110 km/h (gps fart) under långköring på svensk motorväg bara för att det drar för mycket batteri så man måste stanna å ladda efter varje 2 - 2,5 timmars stint i motorvägsfart. Det blir lång restid då, bara tiden det tar att svänga av / på e4.an till laddaren är störande och tidskrävande nog.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Är det inte kraftigt underbetyg till elbilar att det inte ens går att hålla 110 km/h (gps fart) under långköring på svensk motorväg bara för att det drar för mycket batteri så man måste stanna å ladda efter varje 2 - 2,5 timmars stint i motorvägsfart. Det blir lång restid då, bara tiden det tar att svänga av / på e4.an till laddaren är störande och tidskrävande nog.
Hur ofta åker man så långt? Det blir på semesterresan, en skidresa om året och någon jobbresa. Så du tappar några timmar per år på att ladda men sparar några timmar per år att inte åka och tanka. Samtidigt sparar man massor av pengar på drivmedel.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man kan ju läsa lite om man är intresserad av hur det faktiskt ligger till. På Consumer reports är Tesla nu uppe i medelnivå för alla bilar och bäst bland elbilarna. Som en vanlig bil och inget man längre behöver haka upp sig på.
[länk]
CR rekommenderar bilen som tyska bilprovningen har på Sistaplatsen.

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-tar-jumboplatsen-hos-tyska-besiktningen

Man får nog medelvärdesbilda över flertalet artiklar innan man drar några slutsatser.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Hur ofta åker man så långt? Det blir på semesterresan, en skidresa om året och någon jobbresa. Så du tappar några timmar per år på att ladda men sparar några timmar per år att inte åka och tanka. Samtidigt sparar man massor av pengar på drivmedel.
Ta i aspekten med att du har en ny bil, och en hel del mycket mer pengar att kasta ut för det du inte lägger på drivning.

68 lök har min bil kostat utan drivmedel i år exkl december.

Det är en skitbra bil som håller i många år =) Det är en annan aspekt och ett rejält tips till alla som funderar, ge fan i privatleasing. Det är ännu sämre affär än att köpa ut en bil med banklån.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
CR rekommenderar bilen som tyska bilprovningen har på Sistaplatsen.

[länk]

Man får nog medelvärdesbilda över flertalet artiklar innan man drar några slutsatser.
Bättre att kolla recensioner på tuben.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
CR rekommenderar bilen som tyska bilprovningen har på Sistaplatsen.

[länk]

Man får nog medelvärdesbilda över flertalet artiklar innan man drar några slutsatser.
Precis, men det tyskarna hittade va alltså rostiga bromsskivor, felinställt ljus och de där bärarmarna. Det är också model 3 innan facelift 2021+ som dom testade. De nyare är bättre.
Jag påstår ändå att 2021+ Model 3 LR nog är den bästa elbilen för de flesta.

Laddar snabbt och smidigt, bra räckvidd på motorväg och vintertid
 
H HenrikHuslöse skrev:
Hur ofta åker man så långt?
En del gör det väldigt ofta andra kanske nästan aldrig.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Igår när jag åkte norrut så insåg jag är 90% av alla bilar i trafiken är elbilar som ligger och kör långt under hastighetsgränsen i pärlband alldeles för tätt, förmodligen för att inte förbruka för mycket el. Jag fick ligga flera mil i vänsterfilnoch köra förbi alla dessa elbilar som snålade på elen.
Nej, jag lägger mig inte i vänsterfil och blockerar, men ingen kom ikapp mig och det var fullt till höger, bilar som ligger 25 meter ifrån varandra i 80 km/h. Själv körde jag 110 km/h.

Mest imponerad är jag lever hur många elbilar det finns nuförtiden. Det är Volvo XC60, VW Passat, Toyota Corolla etc...

😉
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 8 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Igår när jag åkte norrut så insåg jag är 90% av alla bilar i trafiken är elbilar som ligger och kör långt under hastighetsgränsen i pärlband alldeles för tätt, förmodligen för att inte förbruka för mycket el. Jag fick ligga flera mil i vänsterfilnoch köra förbi alla dessa elbilar som snålade på elen.
Nej, jag lägger mig inte i vänsterfil och blockerar, men ingen kom ikapp mig och det var fullt till höger, bilar som ligger 25 meter ifrån varandra i 80 km/h. Själv körde jag 110 km/h.

Mest imponerad är jag lever hur många elbilar det finns nuförtiden. Det är Volvo XC60, VW Passat, Toyota Corolla etc...

😉
Råkade ut för dylika idioter i trafiken igår. Synlig asfalt i högerfilen med hur bra väglag som helst. Sen ligger det idiot efter idiot och puttrar på i 70kmh på 100 väg och tvingar mig gång på gång korsa den dåligt plogade linjen mellan vänster och höger körfält.

Jag är övertygad om att det skapas mer farliga situationer av folk som kör för långsamt än folk som kör för fort.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Igår när jag åkte norrut så insåg jag är 90% av alla bilar i trafiken är elbilar som ligger och kör långt under hastighetsgränsen i pärlband alldeles för tätt, förmodligen för att inte förbruka för mycket el. Jag fick ligga flera mil i vänsterfilnoch köra förbi alla dessa elbilar som snålade på elen.
Nej, jag lägger mig inte i vänsterfil och blockerar, men ingen kom ikapp mig och det var fullt till höger, bilar som ligger 25 meter ifrån varandra i 80 km/h. Själv körde jag 110 km/h.
Något jag reagerat på också i jobbpendlingen. Senaste åren är högerfilen ofta full med omotiverat långsamma bilar oavsett väglag.

Jag har inte kopplat det till bränsletyp alls, min killgissning är adaptiva farthållare.
En bil har en snigelförare och för de som kommer ifatt är det mycket enklare och ingen stress att bara ligga kvar i 90 istället för att ut i vänsterfilen.

Ska man vara några mil är tidsvinsten dessutom låg.
 
  • Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Något jag reagerat på också i jobbpendlingen. Senaste åren är högerfilen ofta full med omotiverat långsamma bilar oavsett väglag.

Jag har inte kopplat det till bränsletyp alls, min killgissning är adaptiva farthållare.
En bil har en snigelförare och för de som kommer ifatt är det mycket enklare och ingen stress att bara ligga kvar i 90 istället för att ut i vänsterfilen.

Ska man vara några mil är tidsvinsten dessutom låg.
Adaptiv farthållare och en intressant podcast gör att det inte är lika bråttom att komma fram
 
  • Gilla
OskarJ och 3 till
  • Laddar…
S
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Relativt ny med elbil, fick den i början av oktober.
Otroligt smidigt när man åker runt i närområdet, känslan att köra en "vanlig" bil igen är märklig med ljudet och fördröjningen samt växlingarna. Man vänjer sig snabbt tydligen.
MEN det finns en del saker som är omogna med elbilen, dels har jag haft lite trassel med programvaran, tog Audi 13 dagar att uppdatera den...
Sen det här med tankning på resa, oavsett vilken bensinmack du stannar vid kan du alltid betala med det vanliga visa/mastercard om du ska tanka bensin/diesel. Men att ladda elbil är en liten annan historia, OKQ8 är föregångare här: Tydlig prissättning och det funkar att tanka med vanligt konto/kreditkort. Men alla andra kräver specialmedlemsskap, laddabbonemang prissättningen är tydligen hemlig man har nämligen ingen aning om det kostar 9kr/kW eller 40öre. Laddköer är sällsynta, finns alltid någon annan laddare i närheten som är ledig med visst det händer.
På det stora hela, väldigt nöjd med eldrift även om det finns förbättringspotential.
Första tipset är att använda Chargefinder. Där finns all info om olika laddstationer inklusive prissättning. Väldigt enkelt och tydligt.
 
  • En appskärmdump som visar laddningsalternativ och priser för elbilar vid ICA Kvantum Värnamo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av ChargeFinder-appen som visar laddstationer för elbilar i Värnamo, Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hubbe73 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Igår när jag åkte norrut så insåg jag är 90% av alla bilar i trafiken är elbilar som ligger och kör långt under hastighetsgränsen i pärlband alldeles för tätt, förmodligen för att inte förbruka för mycket el. Jag fick ligga flera mil i vänsterfilnoch köra förbi alla dessa elbilar som snålade på elen.
Nej, jag lägger mig inte i vänsterfil och blockerar, men ingen kom ikapp mig och det var fullt till höger, bilar som ligger 25 meter ifrån varandra i 80 km/h. Själv körde jag 110 km/h.

Mest imponerad är jag lever hur många elbilar det finns nuförtiden. Det är Volvo XC60, VW Passat, Toyota Corolla etc...

😉
S sinuslinus skrev:
Första tipset är att använda Chargefinder. Där finns all info om olika laddstationer inklusive prissättning. Väldigt enkelt och tydligt.
Tänk om vi haft ett land som krävt vanlig kortbetalning. Då hade vi inte haft en skillnad på 3,34 kr bara för att du råkar ha fel medlemskap eller fel månadskostnad.
Eller ens månadskostnad.

Folk hör väl hur det låter? Mitt kreditkort kostar 0 kr om året och ger återbäring. :D Men inte på laddstationer.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vem vill krångla med kort vid en laddstolpe? Och tänk om du glömt plånboken hemma? Nej bäst är ju man man bara kan stoppa i sladden så börjar det ladda och det dras automatiskt.
Kanske blir så för alla i framtiden och inte bara för Teslaägarna.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.