Som sagt, det kan aldrig slå tillbaka mot dig om du renoverar utan att tillgänglighet anpassa. Det enda skälet för att anpassa är ditt #1. Att du själv skulle vilja eller behöva ha det anpassat.

Men där skulle jag lägga lite andra synpunkter. Även om du personligen räknar med att flytta ifall du blir rullstolsbunden. Så är det inte helt ovanligt att man får en skada som gör dig rullstolsbunden under kortare tid. Vore synd att behöva sälja och flytta bara för att du sitter i rullstol i någon månad.

Grannens dotter då 18 år halkade på en isfläck, satt i rullstol några veckor, tog ett par år innan hon kunde gå utan kryckor.

En släkting fick ett komplicerat benbrott hemma i köket, benpipor stack ut och blodet sprutade. Hon satt i rullstol i ca 2 månader, nu efter mindre än ett år helt återställd.

Och även om du inte själv råkar ut för detta, så kan du ju ha vänner/släktingar som drabbas och vill kunna hälsa på.

Så OM det går att göra anpassat med rimliga insatser, bör du göra det även om ingen tvingar dig.
 
  • Gilla
Purre och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hm, undrar om vi inte behöver en djävulens advokat i tråden.

Låt oss säga att Boverkets mest aktivistiska sida får tränga igenom i tolkningen av PBL:

Att helt riva ut ett badrum och bygga upp det från början med nya reglar i väggar och golv och skivmaterial. Helt nya ledningar och allt annat naturligtvis nytt. En sedvanlig totalrenovering av badrummet som kanske kostar 200 000- 300 000 kr. Detta är rätt omfattande underhållsåtgärder och kan därför hävdas vara en inte obetydlig ändring av badrummet.

Med grund i storleken och kostnaden för ändringen så kan man ju hävda att tillgängliggörande av badrummet är en mindre kostnad i sammanhanget. Men TS väljer trots detta att inte tillgängliggöra det.

Sedan säljer TS sin bostad med badrummet och det utannonseras som "Nybyggt badrum, 1 år gammalt". En utfästelse görs att badrummet i sin helhet är helt nybyggt enligt senaste standard och att allt är bytt.

Köparen inser först efter köpet att utfästelsen inte är korrekt. Badrummet följer inte avtalet. Badrummet är inte byggt så att aktuella tillgänglighetskrav gäller. Har nu köparen ett case för att framgångsrikt hävda fel? Troligen. Allt beror på utfästelserna i köpekontraktet (inklusive annons, prospekt och annan utfästelse vid köpet).
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du menar:

"Vid en mycket begränsad ändring som till exempel omtapetsering av en bostadslägenhet så kan det handla om att de nya tapeterna inte får avge hälsofarliga ämnen eller på annat sätt orsaka olägenheter för människors hälsa."

Men det exemplet gäller 8 kap. 14 § PBL, alltså att: "Ett byggnadsverk ska hållas i vårdat skick och underhållas så att dess utformning och de tekniska egenskaper som avses i 4 § i huvudsak bevaras."

Det är något annat.

Eller missar jag något?
Jag menar att om omtapetsering räknas som ”ändring” borde väl även renovering av badrum också räknas som en ”ändring”. Man byter ju sannolikt ytskikt till annat utseende m.m.

Men oavsett behöver man inte anstränga sig för att tillgänglighetsanpassa bara för att man renoverar badrummet, utan kraven begränsas till vad som är rimligt i proportion till det man ska göra och möjligt utifrån husets föutsättningar. Om förutsättningar inte finns för en 90-dörr behöver man inte sätta 90-dörr. Det är iallafall så jag tolkar texterna 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ehh?? Varför skulle det slå tillbaks på dig om någon köper ett hus dom inte kan använda fullt ut?
Dolt fel.....😉
 
  • Haha
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mrsnhp skrev:
Jag menar att om omtapetsering räknas som ”ändring” borde väl även renovering av badrum också räknas som en ”ändring”. Man byter ju sannolikt ytskikt till annat utseende m.m.

Men oavsett behöver man inte anstränga sig för att tillgänglighetsanpassa bara för att man renoverar badrummet, utan kraven begränsas till vad som är rimligt i proportion till det man ska göra och möjligt utifrån husets föutsättningar. Om förutsättningar inte finns för en 90-dörr behöver man inte sätta 90-dörr. Det är iallafall så jag tolkar texterna 🙂
Det krångliga med lagstiftningen är väl att "ändring" inte tycks vara ett diskret kategori: att något antingen faller inoom kategorin eller inte. Utan graden av ändring ska vägas in. Och den övervägningen gör den som ska genomföra åtgärden (fastighetsägaren eller lägenheten har upplåtits till, t ex vid bostadsrätt) eller i andra hand byggnadsnämnden vid tillsyn eller om det är en anmälningspliktig/lovpliktig åtgärd.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hm, undrar om vi inte behöver en djävulens advokat i tråden.

Låt oss säga att Boverkets mest aktivistiska sida får tränga igenom i tolkningen av PBL:
.. ..

Köparen inser först efter köpet att utfästelsen inte är korrekt. Badrummet följer inte avtalet. Badrummet är inte byggt så att aktuella tillgänglighetskrav gäller. Har nu köparen ett case för att framgångsrikt hävda fel? Troligen. Allt beror på utfästelserna i köpekontraktet (inklusive annons, prospekt och annan utfästelse vid köpet).
Tror du är rätt ute. Som säljare skulle man ju vilja få till den där perfekta formuleringen som uppmanar köparen att undersöka objektet noga, en formulering som sänker vikten av utfästelser från säljaren generellt... men som fortfarande inte är en fullständig friskrivningsklausul.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B BSOD skrev:
Tror du är rätt ute. Som säljare skulle man ju vilja få till den där perfekta formuleringen som uppmanar köparen att undersöka objektet noga, en formulering som sänker vikten av utfästelser från säljaren generellt... men som fortfarande inte är en fullständig friskrivningsklausul.
Kanske ett vanligare fall vid en försäljning är detta:

Annons: "Ljust och fräscht badrum nyrenoverat 2022." (+13 miljoner foton från alla vinklar.)

Prospekt: "Badrummet har toalett, duschplats, badkar och dubbla bidéer och handfat".

Frågelista: "Badrum: Renoverat 2022."

Besiktningsprotokoll (säljarbesiktning): "Badrum: renoverat 2022. Risker med våtrum [...blablabla...]"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ehh?? Varför skulle det slå tillbaks på dig om någon köper ett hus dom inte kan använda fullt ut?
Det var det jag ville försäkra mig om ;)
Jag tror inte det men kändes bättre att få lite fler åsikter
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske ett vanligare fall vid en försäljning är detta:

Annons: "Ljust och fräscht badrum nyrenoverat 2022." (+13 miljoner foton från alla vinklar.)

Prospekt: "Badrummet har toalett, duschplats, badkar och dubbla bidéer och handfat".

Frågelista: "Badrum: Renoverat 2022."

Besiktningsprotokoll (säljarbesiktning): "Badrum: renoverat 2022. Risker med våtrum [...blablabla...]"
Utfästelsen bör rimligtvis vara väldigt specifik om den ska kunna trumfa det fysiska utförandet. Den som är på visningen kan ju mäta och se med egna ögon om det är tillgängligt eller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
K Kane skrev:
Dolt fel.....😉
På vad sätt är det "dolt"?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
På vad sätt är det "dolt"?
Ironi. Efter alla otaliga trådar här om dolda fel.
 
  • Gilla
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske ett vanligare fall vid en försäljning är detta:

Annons: "Ljust och fräscht badrum nyrenoverat 2022." (+13 miljoner foton från alla vinklar.)

Prospekt: "Badrummet har toalett, duschplats, badkar och dubbla bidéer och handfat".

Frågelista: "Badrum: Renoverat 2022."

Besiktningsprotokoll (säljarbesiktning): "Badrum: renoverat 2022. Risker med våtrum [...blablabla...]"
Ingenting som ger utfästelse om handikappanpassning. man kan dock förvänta sig att de ska vara nyrenoverat 2022. Bara nyrenoverat hade inte varit tillräckligt specifikt.
Huruvida man kan räkna med att det ska vara handikappanpassat eller inte? Enligt mig inte, det står nyrenoverat, inte nytt ombyggt.
Sen så anser jag att man troligtvis kan som det är anpassat. Dörren väcker vissa misstankar
 
Det går inte att följa de reglerna i något äldre hus. Smaka bara på dessa: ska gå att ha 130cm fritt spelrum mitt i badrummet. Hur många har dessa marginaler? Man brukar ju göra allt som går för att ens få in det mest basala!
Ska gå att rulla in över tröskeln: samma tröskel som dessa förbannade kontrollmän får sin runkpung att skallra om inte kanten är 20mm över brunn. Lär väl inte vara något kvar av en sån efter 5 tusen skitningar med rullvagn som passerat över. Och ärligt talat, vad spelar det för roll om dörren är 80 eller 90 när hela badrummet i sig har noll och nada anpassning. Du behöver ju räcken, lyftdon i tak, sittstol i dush osv. Bara att lägga ner. En rullstolsbunden skulle aldrig köpa ett hus bara för att en dörr är 90. Det fixar dom hur lätt som helst ifall det måste.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Det går inte att följa de reglerna i något äldre hus. Smaka bara på dessa: ska gå att ha 130cm fritt spelrum mitt i badrummet. Hur många har dessa marginaler? Man brukar ju göra allt som går för att ens få in det mest basala!
Ska gå att rulla in över tröskeln: samma tröskel som dessa förbannade kontrollmän får sin runkpung att skallra om inte kanten är 20mm över brunn. Lär väl inte vara något kvar av en sån efter 5 tusen skitningar med rullvagn som passerat över. Och ärligt talat, vad spelar det för roll om dörren är 80 eller 90 när hela badrummet i sig har noll och nada anpassning. Du behöver ju räcken, lyftdon i tak, sittstol i dush osv. Bara att lägga ner. En rullstolsbunden skulle aldrig köpa ett hus bara för att en dörr är 90. Det fixar dom hur lätt som helst ifall det måste.
Helt rätt. Men i Sverige gäller mottot: Byråkratin framför allt! Vi bryr oss inte om resultatet så länge reglerna följs.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Glöm att du behöver bygga om hela badrummet bara för du renoverar byter ytskikt i ett befintligt.
Ingen förväntar sig att ett badrum i ett äldre hus är helt byggt enligt moderna handikappkrav.

Dock om du bygger om hela våningsplanet i ett äldre hus så har de rätta att kräva modern standard på våtutrymmen.
Vet själv eftersom jag "åkte dit" på det. Blev ett jäkla krångel att få till det med murstocken på en sida och kök åt ett annat håll, hall åt ert tredje och en korridor åt ett annat. Fick helt riva alla väggar och golv och bygga om allt från grunden trots att jag från början bara velat flytta en vägg....
Det finns tydligen olika klassificeringar på ombyggnad. Omfattande, minareter ombyggnad osv.
Dock tycker jag att det var ganska enkelt att uppfylla senaste rönen vad det gäller fuktsäkerhet. Lutningen, trösklar, rördragning osv.
 
Redigerat:
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.