Känner någon till någon sida på nätet där jag kan hitta vilka vanliga standarmått som gäller för kök. Typ höjd på bänk, djup på skåp, avstånd mellan över och underskåp etc. Jag har letat, men hittar inget samlat.
 
Ikea har iaf två höjder på högskåp, fullhöjd eller kontinental, som är 233 resp 211. Deras socklar är 16 cm och deras bänkskåp är 70 cm. Det innebär att Höjden på bänken blir 86 + bänkskiva, vanligen 90 alltså. Det går även att skruva upp benen ett par cm och komma upp i ca 92 utan att det blir fult vid sockeln. Överskåpen är 70 om man kör 211 och 92 om man kör 233. Avståndet mellan bänk och överskåp blir alltså 233-92-4-70-16=51 cm. Djupet på skåpen är 60 cm, men det går ju att sätta dem en bit ut om man vill ha djupare bänkar. Jag vet att vissa andra tillverkare har exakt samma mått, däremot så kan andra ha lite annorlunda mått. Detta var taget ur huvudet, men jag tror det stämmer :) Som en start i alla fall...
 
Kikade lite på Ikeas skåp och läste dina siffror. Så rent krasst kan man säga så här.
Höjd på arbetsbänk/underskåp ca 90 cm.
Djup underskåp ca 60 cm.
Djup överskåp ca 37 cm
Mellanrum över- underskåp ca 50 cm?

Kan detta stämma?
 
Det stämmer bra.
 
Jag köpte en bok på Byggcentrum som hette typ "Inreda Kök". Den beskriver varje liten del av ett kök och lämpliga mått för olika situationer.
 
Tack Johan - det var ett väldigt bra tips! Jag håller nämligen på att försöka fundera ut ett platsbyggt kök och då behöver man ändå veta de här måtten. Det finns ju liksom en tanke bakom måtten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.