Hej!
Jag har länge velat motorisera och automatisera vår Markis. Har googlat lite tidigare och förstår mig inte på vad jag behöver och vad som passar. Min målsättning är att styra markisen från hemautomationen (Home Assistant) för att till exempel se till att den alltid är infälld nattetid eller vid blåst. Idag går den på en manuell vev som ni kan se.
Vad har ni för tips för vad jag ska köpa? Jag har inget emot att sätta ihop lite grejer själv med styrning osv (DIY) bara jag vet vad för grejer jag behöver.

Tack på förhand
 
  • En byggnadsfasad med tegeltak, grönt plåttak, fönster, dörr och kaklad fönsterbleck. Soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markis på husvägg, rostig vajer och krok, korroderade metallkomponenter, kablage i behållare, tegelsten och plåtvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mekanismen för ett grönt paraply eller markis, metall och plastdetaljer syns, utomhus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön markis mekanism med fästanordningar på ett beigeputsat hus. Metall, skruvar, slitna delar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först måste du veta fabrikat på den. Sen ta ner den och mäta hålet i rullen, både längt och dim. Det finns några stycken motorer att välja på, olika starka. Sen det med styrningen. En del har fjärrstyrning och vet inte om dom kan styras av annat. Andra har bara brytare upp/ner och kan med relän styras i stället för brytare
 
J jonaserik skrev:
Först måste du veta fabrikat på den. Sen ta ner den och mäta hålet i rullen, både längt och dim. Det finns några stycken motorer att välja på, olika starka. Sen det med styrningen. En del har fjärrstyrning och vet inte om dom kan styras av annat. Andra har bara brytare upp/ner och kan med relän styras i stället för brytare
Tack för svar
De motorer jag hittar specar ganska ofta max yta för markisen i antingen kvadratmeter eller längt och bredd. Styrningen tror jag att jag har löst. Köpt en wifi uppkopplad för 4 kablar motor som jag förstår är det absolut vanligaste med nolla, jord same två "faser" där man ansluter den ena för att köra åt ena hållet och den andra åt andra. Det som återstår är hålmönster för att de ska passa på mitt fäste alternativt adapter, samt hitta rätt passing för insidan av röret.
Hittar inget stansat eller annars märke på markisen konstigt nog. Får montera ner och titta lite mer noga kanske.
Lärt mig lite men till slut blir det nog en chansning på någon motor och testa lyckan.
 
Dittsolskydd.se har massa delar till olika markiser.
 
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dittsolskydd.se har massa delar till olika markiser.
Tack Isak. Ska spana in dem 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.