Hej,

Vi är ute efter lite inspiration kring hur man kan göra om räcket/staketet/planket runtom vår altan 🙂

Det sitter i dagsläget profilstolpar där den tidigare ägaren limmat ihop två sockelskivor (?) mellan varje stolpe. Infasningen i varje stolpe är minimal och skivorna är rätt böjliga. Med lite kraft hade man därmed kunnat trycka ut en sån skiva och ramla ner. Vilket naturligtvis inte är acceptabelt med två små barn.

Stolparna känns som de kan återanvändas, räcket potentiellt likaså, men vid behov kan allt bytas ut så klart.

Är det ngn som har en finurlig idé eller kanske gjort ngt liknande tar vi tacksamt emot tips 👍🙂

Nedan är lite funderingar vi har:
- Det måste vara säkert för barnen så horisontellt staket/plank kanske inte är möjligt om man kan klättra på det.
- Helst ingen, eller minimal insyn
- Gärna trä men frostat glas kanske kan gå
- Ingen lösning med vit träpanel ända ner till carporten, vi vill se ett avbrott från panelen så det inte blir så massivt med vit panel.

tar tacksamt emot tips 😃
 
  • Tvåvåningshus med carport, vita fasader, tegeluppfart, övervuxen trädgård, grå himmel, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Byt ut skivorna mot målad plåt/aluminium eller vad som nu blir billigast?
 
Är skivorna i övrigt OK? En enkel lösning kunde vara att skruva ribbor i trä på utsidorna av skivorna för att stärka upp dem. Kanske tryckat 22x95 i fiskbensmönster...
 
Cruzze Cruzze skrev:
Är skivorna i övrigt OK? En enkel lösning kunde vara att skruva ribbor i trä på utsidorna av skivorna för att stärka upp dem. Kanske tryckat 22x95 i fiskbensmönster...
Tyvärr inte, de har spruckit och ser kassa ut.

Men intressant idé, ha kvar skivor mellan för insyn och sedan göra ngt snyggt mönster utanpå. Det kan man ju också göra i olika färger om man vill bryta av (ex grå/svart skiva, vit fiskbensmönster ex)
 
RoTe RoTe skrev:
Byt ut skivorna mot målad plåt/aluminium eller vad som nu blir billigast?
Letat lite men svårt att hitta ngt snyggt
 
Mats-S
S svare skrev:
Är det ngn som har en finurlig idé
Jag var med och byggde ett bostadsrättsområde (tror det var i Tappström) där arkitekten som ritade området var Ralph Erskine. Han hade en i mitt tycke grymt snygg lösning på designen av räcken på balkong och trappor.
Har tyvärr ingen bild, men konceptet var att ha liggande omålat tryckt virke med ribbor/brädor av varierande storlek och bredd ovan varandra. Det var alltså 45X45 / 95X20 / 70X20 liggande och blandat på ett harmoniskt sätt, resultatet var ett räcke med liv i både på bredd och djup, inte bara ett plant monotont plank som man oftast ser.

Virket ska inte vara trallvirke utan med en grövre yta, det ska heller inte behandlas så åldras det med stil, och du slipper dessutom massa jobbigt underhåll :)

Jag plagierade tänket på sommarstället och har fått mycket creds för den lite ovanligare lösningen på hur man gör ett räcke snyggt 😎

EDIT: Hittade räcket på google street view, och det var i Tappström :) Som du ser gör det sig bra mot en vit fasad, kompositionen gör du själv efter egen smak, se det här som ett exempel på hur det är tänkt.
Trädäck vid hus, trästaket, fönster, gröna träd reflekteras, delvis soligt, grått tak, vit fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
RoTe
S svare skrev:
Letat lite men svårt att hitta ngt snyggt
Prata med en plåtslagare
 
Om stolparna är OK. sätt en regel mellan stolparna ca 20 cm från överliggaren och en regel 20 cm från golvet. Där i mellan tar du tryckt fasadpanel ( gran ). Kan med fördel sättas ett lager på utsidan och ett lager på insidan, med glapp så dom täcker insyn. Med regel 20 cm från golvet kan dom inte klättra över. Ned till så ska mellanrummet inte vara större än att en ölburk inte kan rulla ut. Med det så blir det klart stopp för insyn.
Virket kommer att bli nästan svart efter ett par år och ska inte målas. Stolpar och staket kommer att harmonera i kulör med varandra. Samt bryta av mot övriga vita.
PS det är inte fel att ha en glipa nertill, då kan snö soppas under och bort från altanen
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jag var med och byggde ett bostadsrättsområde (tror det var i Tappström) där arkitekten som ritade området var Ralph Erskine. Han hade en i mitt tycke grymt snygg lösning på designen av räcken på balkong och trappor.
Har tyvärr ingen bild, men konceptet var att ha liggande omålat tryckt virke med ribbor/brädor av varierande storlek och bredd ovan varandra. Det var alltså 45X45 / 95X20 / 70X20 liggande och blandat på ett harmoniskt sätt, resultatet var ett räcke med liv i både på bredd och djup, inte bara ett plant monotont plank som man oftast ser.

Virket ska inte vara trallvirke utan med en grövre yta, det ska heller inte behandlas så åldras det med stil, och du slipper dessutom massa jobbigt underhåll :)

Jag plagierade tänket på sommarstället och har fått mycket creds för den lite ovanligare lösningen på hur man gör ett räcke snyggt 😎

EDIT: Hittade räcket på google street view, och det var i Tappström :) Som du ser gör det sig bra mot en vit fasad, kompositionen gör du själv efter egen smak, se det här som ett exempel på hur det är tänkt.
[bild]
Det var riktigt snyggt, och insidan behöver ju inte osynliggöra reglarna. Enda riskfaktorn är klätterrisken 🤔
 
J jonaserik skrev:
Om stolparna är OK. sätt en regel mellan stolparna ca 20 cm från överliggaren och en regel 20 cm från golvet. Där i mellan tar du tryckt fasadpanel ( gran ). Kan med fördel sättas ett lager på utsidan och ett lager på insidan, med glapp så dom täcker insyn. Med regel 20 cm från golvet kan dom inte klättra över. Ned till så ska mellanrummet inte vara större än att en ölburk inte kan rulla ut. Med det så blir det klart stopp för insyn.
Virket kommer att bli nästan svart efter ett par år och ska inte målas. Stolpar och staket kommer att harmonera i kulör med varandra. Samt bryta av mot övriga vita.
PS det är inte fel att ha en glipa nertill, då kan snö soppas under och bort från altanen
Tänker du sådana här panelbrädor då?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...erpanelbrada-22x120mm-impregnerad-ntr-ab-g4-2

Vi tänkte ngt likt bifogade bilden, men då med samma sorts falsad granpanel, men det blir som sagt mkt vit panel. Men om jag förstår dig rätt så samma princip bara med glipa där nere och att trät är tryckimpregnerad gran som blir mörkare med tiden? Då kanske man till och med kan måla stolparna vita om man vill ha ännu mer bryt mot panelen mellan stolparna.
 
  • Tvåvåningshus med balkong, renoveringsförslag indikerade, anmärkningar om behålla eller byta räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staket av trä och vit plast med texten "Baksida", taget i mörker med gatlampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp och gran tål mer väta än furu, används uteslutande som panel på hus. jag har blaskat mina vanliga paneler på staketet med järnvitrol. tänkte till lite nu, stolparna mina är 2 st 45X95 limskruvade och med en tryckt bräda på var sida så det inte skulle se pinningt ut, dom har mörknat en hel del. men inte lika mycket som staketet. det som kanske kan ge en sämre syn med gran är att dom vill blöda lite kåda när solen gassar på dom. Och det blir som vita ränder, har inte provat att borsta bort det.
 
Mats-S
S svare skrev:
Enda riskfaktorn är klätterrisken
Men det är slätt på insidan, och du kan ju sätta dom så tätt att det inte är så lätt att klättra på brädorna. Som du ser på bilden är det inte supertätt som jag byggde här, men det var hur som helst godkänt av byggnadsnämnden så det bör uppfylla normerna för klätterrisk.

Räcket kan ses på plats på Gustavavägen, Tappström, Ekerö ;-)
 
Redigerat:
Såg nu på din bild 2 sista inlägget , Var är grogghyllan ?? 🙂Jag har som överliggare 45 X145 och fungerar perfekt att parkera glaset på 🙂
 
J jonaserik skrev:
Såg nu på din bild 2 sista inlägget , Var är grogghyllan ?? 🙂Jag har som överliggare 45 X145 och fungerar perfekt att parkera glaset på 🙂
Haha jag säger ju att vi måste göra om, jag har ingen plats att ställa min Plantation 😂

Ska se om jag kan ladda ner ngt designprogram och rita lite. Du har ingen bild på hur granen kommer se ut rent färgmässigt?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Men det är slätt på insidan, och du kan ju sätta dom så tätt att det inte är så lätt att klättra på brädorna. Som du ser på bilden är det inte supertätt som jag byggde här, men det var hur som helst godkänt av byggnadsnämnden så det bör uppfylla normerna för klätterrisk.

Räcket kan ses på plats på Gustavavägen, Tappström, Ekerö ;-)
Kollade street view, riktigt snyggt 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.