Hej!

Jag ska slippa våra golv men undra vad jag ska tänka på när det gäller hål (se bilder)? Tips och trix välkommna!
 
  • Träpanel med spikar och spricka, naturligt mönster, textur, horisontell orientering, möjlig gammal snickerikonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • U-böjd metallbit inbäddad i trä med spår och smuts, möjligen en sliten del av golv eller möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanelgolv och vitmålade dörrtrösklar möter en träfärgad tröskel. Slitage och små skador synliga på träytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du slipa så byt skadade brädor. När du sedan slipat och behandlat så kommer skillnaden knappt synas. Försök matcha med plankor av samma ådring.
 
S Småbrukaren skrev:
Ska du slipa så byt skadade brädor. När du sedan slipat och behandlat så kommer skillnaden knappt synas. Försök matcha med plankor av samma ådring
S Småbrukaren skrev:
Ska du slipa så byt skadade brädor. När du sedan slipat och behandlat så kommer skillnaden knappt synas. Försök matcha med plankor av samma ådring.
Tack! Och om man inte byta ut brädor? ;)
 
Vi tycker det ok om det se lite ruff ut
 
Varför ska ni slipa golvet, det är ju hyvlat redan från början?
 
Ser ut som det legat något ovanpå.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hmm ... bara tänkt att man behöva för snygga till?
 
H Hoopersam skrev:
Hmm ... bara tänkt att man behöva för snygga till?
Men du skriver att ni vill ha golvet "lite ruff"? Golvet är redan hyvlat, så ni lär inte få spetor i fötterna om ni går barfota. Eftersom det legat ett annat golv ovanpå, är det antagligen inte skadat heller.
 
Om du vill behålla hålen så behöver du inte tänka så mycket på dem.
 
Düsseldorff
Det är ett undergolv, dvs skitbräder. Om ni är ok med hur de ser ut så slipa bara och olja eller vad ni nu vill göra. Det är ingen idé att lägga för mycket pengar på att sminka en gris.
 
Tack alla! Vi har bestämt oss att slippa men vi har lite råd om hur man kan fylla hål?
 
H Hoopersam skrev:
Tack alla! Vi har bestämt oss att slippa men vi har lite råd om hur man kan fylla hål?
Borra upp och limma in en kvist? Små spikhål kan ni fylla med osmo träspackel. Sedan tycker jag ni gärna får slipa och behandla.
 
H Hoopersam skrev:
Tack alla! Vi har bestämt oss att slippa men vi har lite råd om hur man kan fylla hål?
Ska ni måla, använda lasyr eller olja golvet?

Ska ni måla så är det lätt, alla knagghål fixar ni genom att använda ett hålsåg till att göra runda hål runt varje knagg som ni sedan fyller igen men en plugg gjord ur en ny bräda men ett snäppet större hålsåg.

Avlånga bitar sågar ni ut så att dom blir raka och stoppar i en i en ny träbit där, eller byter hela plankan.

Spikhålen fyller ni med plastic padding.

Ska ni lasera så kan det gå med samma procedur, eventuellt så fyller ni dom stora hålen. Gör en första slipning, dammsuger och använder tryckluft för att få bort allt damm.
Sedan tar ni slipdammet, blandar det med trälim och fyller spikhålen med kletet ni blandat ihop, då får "spacklet" samma färg som brädorna.

Ska ni olja så finns det en risk att spiklagningarna kommer att synas extra mycket om man försöker laga dom. Bästa är att göra en provbit med oljan på en bräda som inte sitter i golvet och bestämma sig ut från det.

Eventuellt så är det bäst att ta ett borr, borra upp hålen och slå i en plugg innan man slipar. Spikhålen kommer att sticka ut nu också men det kommer se ut som att man gjort det med flit.


Men personligen skulle jag inte ens övervägt att göra ett färdigt golv av sämsta möjliga brädorna som finns i ett hus, en masa skräp kommer att samlas i springorna, springorna kommer att röra sig mycket mellan årstiderna, golvet tar skada av minsta lilla för att det är så mjukt och det är i princip omöjligt att få det att se ut som att ni gjort något annat än försökt spara några tusenlappar genom att använda undergolvet som färdigt golv.


Men jag kan ha fel, hade en mäklare hos mig när jag precist slitit bort masonitskivorna som tänkte råsponten och dragit upp 1kg småspik ur vardagsrummet och hon blev helt till sig över att det var "äkta" trägolv.
Men hon var nog lika skadad av alla renoveringsprogram som dom flesta i 20-40års åldern, men i USA var EK det billiga träslaget motsvarande gran och tall här vilket är ett mycket bättre golvmaterial.
 
Redigerat:
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.