N
Jag tänkte dra TP kabel från "media"-skåpet till vinden. Det finns redan kablar dragna i rör men de är fyllda samt att jag inte vill göra åverkan på dem. När jag kollade under isoleringen på vinden där de går upp, så sitter alla i borrade hål i reglar. Lite svårt att se på bilden, men alla sitter i borrade hål (även reglar under den som syns). Från vinden ner till skåpet är det kanske 50cm.

Hur går jag enklast tillväga för att dra ett nytt rör från skåpet upp till vinden där jag kan slänga in mina 3 TP-kablar? Vågar jag borra ett random hål i regeln mellan rören? (risk att skada existerande?). Notera att det är endast en strömkabel som går ner till skåpet, det grå röret.

Tips/trix eller är det kört?
 
  • Patchpanel med nätverkskablar i serverrum eller datacenter. Kablage ser organiserat ut.
  • Isolering i ett byggnadsutrymme med synliga spikpluggar, rör, trä och kabel skyddsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen minns en fegis... ;)
jag skulle öppnat en grå plåtbit i skåpet och borrat ifrån den.. långsamt och sett vart man hamnar,.. låt borret vara kvar så é det lättare att se...
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
N
problemet är att det nog blir svårt att borra nerifrån då det är trångt i skåpet samt man behöver borr på 50cm, om det räcker. Funderar på att köra vanligt borr och bara dra en tp- kabel utan rör kanske.
 
Totte_S
Funkar absolut bra att borra mindre hål och bara få upp med kabeln. Är ju bara möss som kan göra åverkan och en TP som gnags av gör ju ingen brand. Ska du mata POE genomen den så kan du ju dra slang eller rör på vinden.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
F
N nergal skrev:
Jag tänkte dra TP kabel från "media"-skåpet till vinden. Det finns redan kablar dragna i rör men de är fyllda samt att jag inte vill göra åverkan på dem. När jag kollade under isoleringen på vinden där de går upp, så sitter alla i borrade hål i reglar. Lite svårt att se på bilden, men alla sitter i borrade hål (även reglar under den som syns). Från vinden ner till skåpet är det kanske 50cm.

Hur går jag enklast tillväga för att dra ett nytt rör från skåpet upp till vinden där jag kan slänga in mina 3 TP-kablar? Vågar jag borra ett random hål i regeln mellan rören? (risk att skada existerande?). Notera att det är endast en strömkabel som går ner till skåpet, det grå röret.

Tips/trix eller är det kört?
Ser väl ut att gå bredvid regeln?

Och jag blir lite avundsjuk på ditt fina media skåp. 😌
 
Ett alternativ är att du delar en slang på vinden och bökar i en tredje kabel med lite vilja som du drar ut i delningen sen tejpar du ihop allt, gör en liten notering i skåpet för det lär väl aldrig dras om 🤣
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Borra ett till hål uppifrån bredvid dom andra, slå ut en knockout i mediaskåpet.
Fiska med ett Vp-rör en person uppe och en nere vid skåpet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
F
K _KirderF_ skrev:
Ett alternativ är att du delar en slang på vinden och bökar i en tredje kabel med lite vilja som du drar ut i delningen sen tejpar du ihop allt, gör en liten notering i skåpet för det lär väl aldrig dras om 🤣
Är det 20mm rör/slang går det utmärkt att köra 2 kablar. Det gjorde jag i en 10m sträckning. Var tungt men det gick. 👍

Som jag ser det kommer det dröja ett tag tills man använder 10 Gbit hemma och det inte räcker till.
 
F Fideliox skrev:
Är det 20mm rör/slang går det utmärkt att köra 2 kablar. Det gjorde jag i en 10m sträckning. Var tungt men det gick. 👍

Som jag ser det kommer det dröja ett tag tills man använder 10 Gbit hemma och det inte räcker till.
Kollar du på bilden så ser det ut som färdigdragen 20 slang med 2 data plus eventuell Koaxialkabel. Kan bli jobbigt med en fjärde kabel.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.