Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enskild näringsverksamhet är inte bolag. …
Så är det. Vad gäller systern med skog uppstår ingen förändring förrän skogen skall avverkas, vilket i och för sig är rätt snart. Då blir det lantbruk, enskild firma FA-skatt m.m..
Finns ju säkert många privata ägare av bevarandeskog som inte skattar eller momsar för skog heller.
 
Jag har avverkat men blev ingen vinst (15ha på ö, dom fick städa upp mm så blev +-0)
Fick göra en årsredovisning. Sen är det två ”blanketter” som skall in till skatteverket varje år vid deklarationen, nollar alla fält. Ingen firma.
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 2 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enskild näringsverksamhet är inte bolag.
"Bolag" betyder bokstavligen sammanslutning (av en grupp fysiska och/eller juridiska personer), eller sällskap som våra grannländer kallar det. Så det är till och med så att enskild näringsverksamhet är raka motsatsen till ett bolag.
 
C cpalm skrev:
"Bolag" betyder bokstavligen sammanslutning (av en grupp fysiska och/eller juridiska personer), eller sällskap som våra grannländer kallar det. Så det är till och med så att enskild näringsverksamhet är raka motsatsen till ett bolag.
Språkligt korrekt, men inte associationsrättsligt. Enmansbolag finns i allra högsta grad.


Goda besserwisser-julhälsningar!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Språkligt korrekt, men inte associationsrättsligt. Enmansbolag finns i allra högsta grad.


Goda besserwisser-julhälsningar!
Du syftar nog på "enkelt bolag", dvs en verksamhet som flera fysiska personer bedriver tillsammans utan att bedriva den i ett HB, KB eller AB.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
"En person som äger en skogsfastighet bedriver enskild näringsverksamhet. Man registrerar sitt företag hos Skatteverket. För att kunna fakturera andra behövs F/FA-skatt. En skogsägare ska även vara registrerad för moms."
Från: [länk]
Jag undrar mer och mer vad det är för (jul)tomte som skriver på skogskunskap.se ? Rent av AI?
Det är liksom lite fel hela tiden, vilket gör att det blir storfel totalt.

Nej, alla som äger skog bedriver inte nödvändigtvis enskild näringsverksamhet.
Den som tänker bedriva enskild näringsverksamhet kan registrera sig hos Skatteverket via verksamt.se .
Den som tänker sälja tjänster till andra måste vara registrerad för F- eller FA-skatt, men den som bara säljer varor, till exempel timmer eller skogsflis, behöver inte vara godkänd för F-skatt.
Momsregistrerad behöver den vara som har en omsättning (=har intäkter) på mer än 80 000 kr om året. För lägre omsättning är det frivilligt. Observera att det gäller omsättning, och inte vinst.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K KA Berg skrev:
Du syftar nog på "enkelt bolag", dvs en verksamhet som flera fysiska personer bedriver tillsammans utan att bedriva den i ett HB, KB eller AB.
Nej. Ett enkelt bolag är en (ofta omedveten) association som följer liknande regler som handelsbolag. De är för övrigt reglerade i samma lag: lagen om handelsbolag och enkla bolag. Ett enmansbolag är ett aktiebolag där en och samma person äger alla aktier i ett aktiebolag och alltså de facto bara är i bolag med sig själv.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Ett enkelt bolag är en (ofta omedveten) association som följer liknande regler som handelsbolag. De är för övrigt reglerade i samma lag: lagen om handelsbolag och enkla bolag. Ett enmansbolag är ett aktiebolag där en och samma person äger alla aktier i ett aktiebolag och alltså de facto bara är i bolag med sig själv.
Det har du alldeles rätt i. Men "enmansbolag" är ingen associationsrättslig term eller rättsfigur. Syftar ju bara på ägandet av ett AB.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Språkligt korrekt, men inte associationsrättsligt. Enmansbolag finns i allra högsta grad.
Även rättsligt korrekt vad beträffar handelsbolag, kommanditbolag och enkla bolag.
Men du har så klart helt rätt i att det namnet till trots inte nödvändigtvis gäller aktiebolag. Ingen regel utan undantag antar jag 😄
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K KA Berg skrev:
"enmansbolag" är ingen associationsrättslig term eller rättsfigur. Syftar ju bara på ägandet av ett AB.
Ja, men nu var det mest besserwisser-trams riktat till @cpalm om att enskild och bolag inte nödvändigtvis var varandras motsatser.

Så jag medger att det inte var ett viktigt eller för tråden relevant spår. Jag vill bara att alla förstår att jag hade rätt och alla andra fel.

Lovar ni att ni förstår och erkänner det så går jag och gör en Jansson så länge. 🎅
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.