electroluxaren skrev:
Bosch gäller inte garantin om du kört en rengöring,
Min Siemens har ett speciellt program för rengöring/maskinvård som den regelbundet uppmanar mig att köra. Sabbar det garantin om jag gör det menar du? 😉
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
vi föredrar Yes Power Clean
På vilket sätt är dessa bättre än en slatt citronsyra?
 
MultiMan
Utan att veta vad Yes innehåller så funkar svaga syror i princip bara mot kalk. Det lär vara massa annat fetthaltigt som fastnar i en diskmaskin över åren, så man vill nog ha en blandning av saker som angriper fett och även organiska material där det mest effektiva är en stark bas (som vaskrens/natrium- eller kaliumhydroxid).

Citronsyra avkalkar man kaffebryggaren med, där räcker det, men man fyller normalt sett inte vattenbehållaren med lasagnerester heller.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men "electrolux och tre pip" är ju ganska enkelt om man frågar den store Google.
En typisk igenslammad maskin som behöver rengöring.
Och varför skulle man anta att det var en Electrolux och söka på den kombinationen?

Det stod inget om märke eller modell när jag skrev mitt inlägg och inte när du skrev svaret på det heller.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Och varför skulle man anta att det var en Electrolux och söka på den kombinationen?

Det stod inget om märke eller modell när jag skrev mitt inlägg och inte när du skrev svaret på det heller.
Jo det nämndes eletroluxklon i början av tråden och de tre pipen har jag varit med om själv.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Min Siemens har ett speciellt program för rengöring/maskinvård som den regelbundet uppmanar mig att köra. Sabbar det garantin om jag gör det menar du? 😉
nej det är rengöringsmedlet från tredje part
 
electroluxaren skrev:
nej det är rengöringsmedlet från tredje part
OK, men hur ser du på min variant som är att köra maskinvårdsprogrammet med kanske 0.5 dl citronsyra då maskinen uppmanar mig. Jag tycker den håller sig ren och fin men jag har naturligtvis inte skruvat sönder den för att detaljgranska minsta skrymsle.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det lär vara massa annat fetthaltigt som fastnar i en diskmaskin över åren, så man vill nog ha en blandning av saker som angriper fett och även organiska material
Jag tänker mig att man får den blandningen av de normala körningarna med maskindiskmedel och maskinvårdskörningarna med citronsyra.

Tänker att maskindiskmedlet är tillräckligt kraftfullt för att ta hand om "fett och även organiska material". Behövs något mer?
 
electroluxaren skrev:
det är väl en electroluxklon
3 pip är översvämningsskydd
är maskinen 5 år så släng den
kör ALDRIG nånsin ECO program
Varför ska man aldrig någonsin köra ECO-program?
 
F Freniño skrev:
Varför ska man aldrig någonsin köra ECO-program?
För låg temperatur så att skit fastnar på olämpliga ställen, tror jag i alla fall.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
F Freniño skrev:
Varför ska man aldrig någonsin köra ECO-program?
maskinen blir bokstavligen åderförkalkad
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För låg temperatur så att skit fastnar på olämpliga ställen, tror jag i alla fall.
Nästa program över Eco på min Siemens är 60° gör de 10 extra graderna så stor skillnad?
 
F Freniño skrev:
Nästa program över Eco på min Siemens är 60° gör de 10 extra graderna så stor skillnad?
Det får någon annan svara på.
 
Ledsen för OT. Återgå till huvudfrågan
 
A
F Freniño skrev:
Nästa program över Eco på min Siemens är 60° gör de 10 extra graderna så stor skillnad?
allt under 60C är till ett gissel varje grad räknas
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.