Skall riva en trolig bärande vägg. Huset är ett enplanshus. Jag har ingen möjlighet att få in/upp en limträbalk av rätt dimension på vinden. Har sett andra i forumet som använt limträbalk med gott resultat.

Någon som har tips på om det skulle fungera.
 
hej !är ytter taket platt eller finns det utrymme som vind tex.är tanken att balken inte ska synas, eller kan den vara synlig en bit.hur stor blir öppnongen?
 
Det är ett valmat tak, alltså uppgång till vinden innifrån huset. Öppningen blir 4,7 meter och anledningen till att jag vill ha balken på vinden är att den skall vara dold.
 
hej !såga hål i ytter taket,lyft dit den med kran bil om det skulle funka.sedan måste det finnas upplag för balken i båda ändar.det är inget märkvärdigt att såga upp taket,bara det inte är bandtäckt.häng upp underramarna i balken ,med stål band som spänns upp.eller limspika 45*45 på båda sidor,förborra gärna.lägg gärna balken ca 20 mm över underramarna ,för nerböjningen utav balken.när väggen är borta, o det visar sig att det hänger ner ,tryck upp taket o spika till banden på vinden.jag har inte nämt storleken på balken o inte heller sett hur det ser ut på plats,men skulle tro att en 115*315 skulle funka, limmträ. det skulle nog funka att lägga in balken innifrån med,bara man får den på plats.lägg en kraftig regel på golvet o en i taket , tag bort under- taket ca 100 cm stämpa upp ena takhalvan,lägg balken på golvet,stämpa upp andra takdelen.sätt stämpen mitt för varandra så kan man spika okar mellan när man lyfter upp balken.kolla nu så att stämpen är fastspikade o inte kan vika sig. slå med slagsnöre där balken skall vara ,såga bort lika mycket som balken är bred.tryck upp balken på plats mad upplag.häng underramarna med balkskor,laga taket.kolla bara elen o ev annat som kan ligga ivägen när du kapar.detta va krongligt att förklara,men för mig va det självklart .
 
tack för svaret. Jag tänker göra ungefär som du beskriver, ett stort hål i taket för att lyfta upp balken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.