Jag lägger in en bild på det kök vi gjorde i vårt gamla hus. En kombination av nytt praktiskt och gammal stil. I vårt nya hus kommer vi att ha sockel som ligger lite utanpå. det var meningen här oxå men blev aldrig av.
 
  • köket2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har anlitat en lokal snickare som bland annat jobbar för Tibrokök för att göra vårt kök. Det blir väl inte riktigt "sekelskiftesstil", vi vet att det tidigare "köket" i vårt hus bestod av en disk- och arbetsbänk i zink och den har lådor och skåpluckor i björkimitationsmålad fasspont. Och så vedlåren då, förstås. Men det blir gjort på "riktigt" vis, med sinkade lådor och massivt trä istället för MDF.

Vi utgår istället ifrån ett kök som finns i ett grannhus, som stått orört hur länge som helst (det finns kvar jättevackra linoleummattor från början av 1900-talet till exempel). Det köket är från sent 10-tal och påminner väldigt mycket om köket som finns i Gård och Torp på sidan 55 (senaste numret). Väldigt enkla spegeldörrar och lådor ovanför köksskåpen. Det finns ett ursprungligt överskåp i massivt trä och ett annat som lagts till, som är tillverkat i masonit och har slät lucka. En riktigt kul detalj är att det finns oöppningsbara "blindlådor" ovanför slaskskåpet. Tyvärr har jag inte bilder tillgängliga. I norrhörnet finns ett stort skafferi som man kan gå in i - med fönster ut mot köket för att släppa in ljus - och i motsvarande hörn finns ett lika stort utrymme, typ en liten jungfrukammare. Köket är målat i en ljust grön nyans och alla knoppar ser ut som dessa: http://www.byggfabriken.se/storabilder/8410-4.jpg

Något vi absolut kommer att undvika, som vi båda känner förtar väldigt mycket av känslan av ett äldre kök, är de så populära överdimensionerade lådorna som finns i praktiskt taget vartenda kök nu. (kolla till exempel in detta kök som i övrigt är jättefint: http://www.4kvadrat.com/imgages/fallfors/3_HELbild_stor.jpg

Vi har också turen att ha kvar ett skänkskåp som är specialtillverkat av byasnickaren till vårt kök, som vi ska få renovera upp (tyvärr skadades det vid en översvämning för några år sedan) och ta tillbaka.

Kolla in dessa länkar:
http://www.byggahus.se/kok/sekelskifte.htm
http://www.gysingekok.com
http://www.4kvadrat.com/
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggvillor.cfm?in_idnr=214
 
Sophie- fint kök.
Konichiwa - vad kul att ha ett kök att kunna gå och titta på och använda som inspiration. Jag hittade också trevligheter i Gård och Torp. Funderar starkt på ett hörnskåp som det som finns på sid 54 (och så göra en ventil ut kanske) och så var där en väldigt fin skänk på sid 52 som jag verkligen gillar. Har börjat samla på mig en hel del bilder nu som det skall bli väldigt kul att gå igenom tillsammans med snickaren (om jag nu får tag i nåogn). Det där med en låda ovanför skåpen är inte någon dum idé. Hade väldigt gärna velat haft ett skafferi att kunna gå in i, men jag tror att där de gjort toalett och dusch idag en gång i tiden varit ett riktigt skafferi.
Kan ju underlätta att flytta in i huset (vilket vi inte gör förrän i januari) - jobbar med bilder och en del mått som jag tagit när vi var där och tittade, men har nu kommit på lite andra saker som jag behöver flera mått till. Men jag vill ha tänkt ordentligt innan så att om vi har tur och den snickaren jag hoppas på är intresserad så kan vi börja planera nästan direkt.
 
Asta: Ja, det är väldigt roligt faktiskt. Vi bor inte heller i huset, det är lååångt kvar innan vi kan göra det. Jag hittade en bild på en köksbänk från vårt inspirationskök:

holmenkok.jpg
 
Ja det var verkligen ett gammalt kök. Använder de verkligen så låga bänkar?
 
dbfile.aspx
dbfile.aspx
Byggde istället ett modernt kök i vår sekelskifteslägenhet.
 
AstaS: Ja, där hade de vattenhinkarna för att man ska kunna arbeta i en lämplig höjd (det finns inte rinnande vatten där). Fast bänkarna är ju låga ändå, de når inte mig upp till skrevet ens (jag är förvisso väldigt lång, men ändå).

rqu: Hur resonerade ni när ni gjorde så? No offense, men när jag ser det blir jag bara än mer övertygad om att det är så jag inte vill ha det; varken att vara romantiserande eller överdrivet modern utan göra på ett sätt som visar på kontinuitet i huset.
 
rqu - det kan man naturligtvis också göra. Vi bor i en lägenhet idag i ett hus som är byggt 1872. Lägenheten har de moderniserat helt och hållet och det skulle bara kännas töntigt att bygga ett kök i äldre stil i den lägenheten. I det hus vi köpt så är det dock annorlunda och där passar ett kök i äldre stil betydligt bättre än ett modernt sådant.
 
konichiwa girl skrev:
Asta: Ja, det är väldigt roligt faktiskt. Vi bor inte heller i huset, det är lååångt kvar innan vi kan göra det. Jag hittade en bild på en köksbänk från vårt inspirationskök:

[bild]

Intressant - precis den där svaga mintgröna tonen hittar jag överallt i den gamla pärlsponten som sitter gömd här och där från det gamla köket :)
 
Angelven: Japp, det är likadant hos oss i huset. Till och med i kökstaket. Hallen är i och för sig målad i en murrigt mullvadsgrå nyans. :)
 
rqu: Hur resonerade ni när ni gjorde så? No offense, men när jag ser det blir jag bara än mer övertygad om att det är så jag inte vill ha det; varken att vara romantiserande eller överdrivet modern utan göra på ett sätt som visar på kontinuitet i huset.
Jag blandar gammalt med nytt, serveringsgången är kvar. På bilderna så är det väldigt ljust, på kvällen med dimmade spottar så är det faktiskt väldigt mysigt!
dbfile.aspx
 
Om du tittar på innan-bilden så kanske du förstår, det fanns ingen charm att bevara direkt!
IMG_0005_disp640.jpg
 
Vacker serveringsgång!
Jo, jag förstår att ni ville göra om. Fast det går ju att göra på en massa olika sätt. Hur kom ni fram till att ni ville göra någonting väldigt modernt istället för att ansluta till den redan befintliga stilen (som syns i serveringsgången tex)? Vi vill inte att någonting ska kännas som en väldigt främmande fågel, det är därför vi utgår efter ett 10-talskök.
 
Priset litegrann, jag gillar rejäla saker, ska det se ut som gammal stil ska det vara riktigt gjort! Då kostar det därefter. Helst ska det se ut som serveringsgången. Skåp och lådor som ligger infällda och inte "utanpå". Jag tog dit en arkitekt som ritade och han kom fram med ett moderna alternativ som vi nappade på. Sedan ser det lite konstigt ut med induktionshällar i ett kök med gammal stil. Tyckte modernt var mer spännande och mindre tråkigt och safe än att köra samma stil som resten. Jag gillar verkligen gammal stil, har lagt ner massor med tid på att hitta dörrtrycken och andra detaljer, fixat till dörrspeglar till ytterdörren, fixat rökgångarna till våra tre kakelugnar etc...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.