Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
beskriva saker som gäller i 80+ % av fallen och tycker att klarar man sig med det klarar man sig nog rätt bra.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig varit i Lappland. Jag kanske missat något, absolut, men åker jag norrut för att åka skidor blir det normalt Jämtland eller Härjedalen.
Har du lust att utveckla vad du försöker säga med de två olika stycken jag citerar ovan?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
11 mil från sista snabbladdarna (Vilhelmina) till Kittelfjäll? Ett par rimliga körstintar Sundsvall–Dorothea (25 mil) och Dorothea–Kittelfjäll (17 mil). Ska jag låtsas som att jag bara inte ser problemet?

Man är förstås beroende av att kunna ladda på destinationen, och det finns bara en publik laddplats i Kittelfjäll, men el finns där förstås. Med egen stuga som man kommer fram till med bilen är det lätt löst och på hotellet finns laddare.

Är det idealiskt? Nej. Är det görbart? Absolut, men kanske inte i –25. Då är det nog klokt att ha bättre marginaler. I synnerhet med takbox, barn i bilen och annat som kan göra en mer försiktig.

Nej, men många av oss tycker inte heller att det är att försköna verkligheten att beskriva saker som gäller i 80+ % av fallen och tycker att klarar man sig med det klarar man sig nog rätt bra.

Jag har aldrig varit i Lappland. Jag kanske missat något, absolut, men åker jag norrut för att åka skidor blir det normalt Jämtland eller Härjedalen. Kanske norra Dalarna. Där är laddnätverken utbyggda på ett helt annat sätt. Oron där, om man har någon, är att ”alla andra” ska ladda på samma plats vid samma tid som man själv på stugbytardagar.

Även i Lappland finns det förvisso snabbladdare var femte mil längs de stora vägarna, problemet är bara att avstånden är så stora längs älvdalarna väster om inlandsvägen.
Som jag skrev så funkar det bra och billigt om man håller sig inom ett köravstånd som innebär laddning hemma, vilket troligen är 80 % av en normal bils användningsområde.
Ang kittelfjäll så fins laddare vid hotellet 2st 11kw laddare tar då 5-6 tim att ladda. Kan ju finnas fler som vill ladda oxå. Tydligen är elnätet i Kittelfjäll inte dimensionerat så man kan etablera en snabbladdstation där. Detta är nog ett vanligt problem i norra inlandet. Problem kan dock uppstå på närmare håll.
Startade med fulladdad bil från sundsvall för att hälsa på far i Hällesjö(kälarne). Var -18 grader. Vid ankomst 58%, vid avfärd därifrån-23 grader , 53% kvar vid kallstart.
% minskar fort vid låg temp. Fins snabbladare i bispgården så tar den omvägen. Laddningen går oerhört långsamt pga kyla. Laddar till 60% och har 9 mil hem, tveksamt om det var värt omvägen.
Har kört sundsvall-västerås, e4 funkar bra bara tiden det tar att ladda som är påfrestande, man kan ju inte fika eller äta vid varje laddstopp, kan ju bli ett folkhälsoproblem :)
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Om jag skulle behöva byta bil idag skulle det absolut bli till en el-hybrid, dvs en med bensinmotor och elmotorer. Testade en Toyota hybrid nyligen och den drog mycket lite bensin och hade jättelång räckvidd efter att jag tankat fullt.

Sedan undrar man ju vilken kompetens författaren till artikeln som länkas till i #1 har för att namnge och bedöma en mängd olika matställen längs vägen som äckliga och smaklösa. Troligen ingen speciell.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
En vanlig orsak är att man vill kunna betala den dagen kort och internet etc (i butiker) inte fungerar. Har själv kontanter hemma som en säkerhetsåtgärd (och i plånboken).
Den dagen kommer du varken att kunna betala bensin eller el med kontanter heller.

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P picro skrev:
Som jag skrev så funkar det bra och billigt om man håller sig inom ett köravstånd som innebär laddning hemma, vilket troligen är 80 % av en normal bils användningsområde.
Ang kittelfjäll så fins laddare vid hotellet 2st 11kw laddare tar då 5-6 tim att ladda. Kan ju finnas fler som vill ladda oxå. Tydligen är elnätet i Kittelfjäll inte dimensionerat så man kan etablera en snabbladdstation där. Detta är nog ett vanligt problem i norra inlandet. Problem kan dock uppstå på närmare håll.
Startade med fulladdad bil från sundsvall för att hälsa på far i Hällesjö(kälarne). Var -18 grader. Vid ankomst 58%, vid avfärd därifrån-23 grader , 53% kvar vid kallstart.
% minskar fort vid låg temp. Fins snabbladare i bispgården så tar den omvägen. Laddningen går oerhört långsamt pga kyla. Laddar till 60% och har 9 mil hem, tveksamt om det var värt omvägen.
Har kört sundsvall-västerås, e4 funkar bra bara tiden det tar att ladda som är påfrestande, man kan ju inte fika eller äta vid varje laddstopp, kan ju bli ett folkhälsoproblem :)
Jag reagerar lite när du skriver "alla laddstopp" på resan Sundsvall-Västerås. Det lät inte så utmanande i mina öron så jag kollade med min bil i ABRP.

Sommarväder så krävs det inga laddstop.

Vinterväder ett laddstopp på 8 minuter.

Min 10% marginal i båda ändar av resan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P picro skrev:
Mobiltelefon är jobbig att skriva på. Använder då ibland förkortningar som är vedertagna i ”chat” forum. Alltså inte vdertagna enligt svensk ordbok men i allmänhet enkla att förstå och går lite fortare att skriva
Jaha jag använder swype som använder hela ord jag.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
RoTe
W warthog skrev:
Du menar att du fortfarande använder kontanter? Kan du förklara varför, om det är "svarta" pengar så förstår jag...men annars inte
För att ingen har att göra med var och vad jag köper.
 
RoTe RoTe skrev:
För att ingen har att göra med var och vad jag köper.
ingen bryr sig om vad du eller jag köper heller…
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
K Krille4 skrev:
Den dagen kommer du varken att kunna betala bensin eller el med kontanter heller.

/Krille
Maten är viktigast. F ö här ute på landet kan jag nog köpa bensin från grannar i nödsituation.
(Har kakelugnar o vedspis.)
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, och om man då lägger till strulfaktorn, att laddstolpar krånglar på ett eller annat sätt så blir det ännu mer besvärligt.
Det är obegripligt att man inte lyckats orda rimliga betalningsmetoder och transparent prissättning...
Nissens Nissens skrev:
Det handlar kanske om att de som köpt elbil inte kan diskutera detta prestigelöst, utan vill försvara sitt val till varje pris.
Jag har ju kvar en gammal "fossil" då jag inte prioriterar att skaffa en elbil som klarar allt...Så kör jag all pendling och körning "inomskärs" i min Zoe. Så jag vet jag tagit en kompromiss. Men jag tror helt på att tills nåt annat bättre alternativ kommer så är bensin och diesel på väg ut och el är det som för närvarande ersätter...
Nissens Nissens skrev:
Infrastrukturen är helt enkelt inte mogen ännu.
Håller med.
Nissens Nissens skrev:
Jag ser fram emot ytterligare tre år med laddhybrid, vilket är den bästa kompromissen just nu. Man kör nästan alltid på el, men är ändå oberoende av laddstolpar. 😊
Hybriden är en bra kompromiss för dig (som verkar köpt en ny hybrid som förmånsbil via jobbet) men kommer troligen vara en usel bil när den är 6-7 år gammal eftersom de är dyra att serva och är komplexa vilket betyder mycket som kan gå sönder. Jag ser framför mig att när begagnatmarknaden "förstår" detta kommer andrahandsvärdet på hybrider att falla. Spelar ju ingen roll för de som leasar med en fast månadskostnad, men kanske till nästa bilbyte kommer hybriden ha en högre månadskostnad...

Jag hade en Passat GTE under två år, lite oturligt när det var Covid, så den stod mest stilla. Jag såg ett antal problem med den bilen. Det finns givetvis hybrider som är "bättre byggda" - jag tror tex Prius och Outlander har en "klokare" drivlina, men Prius är jag osäker på om den finns som PHEV, outlander drar väl kopiöst med el.

Nåväl. Både PHEV och BEV är ju ganska omogna produkter. Man behöver ge både bilarna och infrastrukturen fem år till. Och för de som bor i kittelfjäll kanske en diesel är det som gäller i 10 år till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
ingen bryr sig om vad du eller jag köper heller…
Säger du nu ja, innan vi har social credit score.
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Det är obegripligt att man inte lyckats orda rimliga betalningsmetoder och transparent prissättning...

Jag har ju kvar en gammal "fossil" då jag inte prioriterar att skaffa en elbil som klarar allt...Så kör jag all pendling och körning "inomskärs" i min Zoe. Så jag vet jag tagit en kompromiss. Men jag tror helt på att tills nåt annat bättre alternativ kommer så är bensin och diesel på väg ut och el är det som för närvarande ersätter...

Håller med.

Hybriden är en bra kompromiss för dig (som verkar köpt en ny hybrid som förmånsbil via jobbet) men kommer troligen vara en usel bil när den är 6-7 år gammal eftersom de är dyra att serva och är komplexa vilket betyder mycket som kan gå sönder. Jag ser framför mig att när begagnatmarknaden "förstår" detta kommer andrahandsvärdet på hybrider att falla. Spelar ju ingen roll för de som leasar med en fast månadskostnad, men kanske till nästa bilbyte kommer hybriden ha en högre månadskostnad...

Jag hade en Passat GTE under två år, lite oturligt när det var Covid, så den stod mest stilla. Jag såg ett antal problem med den bilen. Det finns givetvis hybrider som är "bättre byggda" - jag tror tex Prius och Outlander har en "klokare" drivlina, men Prius är jag osäker på om den finns som PHEV, outlander drar väl kopiöst med el.

Nåväl. Både PHEV och BEV är ju ganska omogna produkter. Man behöver ge både bilarna och infrastrukturen fem år till. Och för de som bor i kittelfjäll kanske en diesel är det som gäller i 10 år till.
Håller med. Att det är el som är framtiden är det ingen tvekan om. Och självklart kommer hybrider att verka ålderdomliga när elbilarna och/eller infrastrukturen mognat, då hamnar hybriderna på museum.

Det jag är mest nyfiken på är hur antingen batterierna eller det som kamsle ersätter batterier i framtiden kommer att se ut.

Batterierna är den stora flaskhalsen idag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag reagerar lite när du skriver "alla laddstopp" på resan Sundsvall-Västerås. Det lät inte så utmanande i mina öron så jag kollade med min bil i ABRP.

Sommarväder så krävs det inga laddstop.

Vinterväder ett laddstopp på 8 minuter.

Min 10% marginal i båda ändar av resan.
Vet inte om jag riktigt hittar den formuleringen(alla). Om jag använt den så var den mer generell och inte avseende just den resan. Antal stopp på resan beror såklart på bil, 1 laddning på väg dit, laddning på plats och en liten påfyllning på hemväg
 
TRJBerg
F ö beträffande kontanter: vi måste i vilket fall som del av totalförsvaret (åtminståne) möjliggöra kontantanvändning. Ett massivt anfall med robotar och droner släcker nätverk/internet till bl a butiker och bränslepumpar i månader.
 
  • Gilla
Doks och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Säger du nu ja, innan vi har social credit score.
Jaha, jag anade att du var en ”sådan” person….
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.