60 579 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Så dåligt koll hade jag!O [old rusty] skrev:
Då är det nog egentligen bara som du säger certifieringen som behöver komma på plats.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
11 mil från sista snabbladdarna (Vilhelmina) till Kittelfjäll? Ett par rimliga körstintar Sundsvall–Dorothea (25 mil) och Dorothea–Kittelfjäll (17 mil). Ska jag låtsas som att jag bara inte ser problemet?P picro skrev:
Man är förstås beroende av att kunna ladda på destinationen, och det finns bara en publik laddplats i Kittelfjäll, men el finns där förstås. Med egen stuga som man kommer fram till med bilen är det lätt löst och på hotellet finns laddare.
Är det idealiskt? Nej. Är det görbart? Absolut, men kanske inte i –25. Då är det nog klokt att ha bättre marginaler. I synnerhet med takbox, barn i bilen och annat som kan göra en mer försiktig.
Nej, men många av oss tycker inte heller att det är att försköna verkligheten att beskriva saker som gäller i 80+ % av fallen och tycker att klarar man sig med det klarar man sig nog rätt bra.P picro skrev:
Jag har aldrig varit i Lappland. Jag kanske missat något, absolut, men åker jag norrut för att åka skidor blir det normalt Jämtland eller Härjedalen. Kanske norra Dalarna. Där är laddnätverken utbyggda på ett helt annat sätt. Oron där, om man har någon, är att ”alla andra” ska ladda på samma plats vid samma tid som man själv på stugbytardagar.
Även i Lappland finns det förvisso snabbladdare var femte mil längs de stora vägarna, problemet är bara att avstånden är så stora längs älvdalarna väster om inlandsvägen.
En vanlig orsak är att man vill kunna betala den dagen kort och internet etc (i butiker) inte fungerar. Har själv kontanter hemma som en säkerhetsåtgärd (och i plånboken).W warthog skrev:
För att ha möjligheten att äga pengar? Pengar som är på ett bankkonto är bankens pengar, pengar som de är skyldiga innehavaren av kontot. Men i slutändan är det banken som avgör huruvida du ska få använda pengarna eller ej. Jag vet exempel på personer som fått sina bankkonton nedstängda, pensionärer som inte får röra sina pengar från husförsäljning, osv.W warthog skrev:
Gällande motståndet mot elbilar beror det förmodligen på att politiker vill tvinga folk till att gå över till elbilar samt att det kostar samhället enorma mängder pengar att bygga ut elnätet. Med fossilbilar är man inte beroende av ström eller att appar fungerar för att kunna tanka, det räcker med en reservdunk så kan man ta sig 25 mil.
Ja, och om man då lägger till strulfaktorn, att laddstolpar krånglar på ett eller annat sätt så blir det ännu mer besvärligt.Nötegårdsgubben skrev:11 mil från sista snabbladdarna (Vilhelmina) till Kittelfjäll? Ett par rimliga körstintar Sundsvall–Dorothea (25 mil) och Dorothea–Kittelfjäll (17 mil). Ska jag låtsas som att jag bara inte ser problemet?
Man är förstås beroende av att kunna ladda på destinationen, och det finns bara en publik laddplats i Kittelfjäll, men el finns där förstås. Med egen stuga som man kommer fram till med bilen är det lätt löst och på hotellet finns laddare.
Är det idealiskt? Nej. Är det görbart? Absolut, men kanske inte i –25. Då är det nog klokt att ha bättre marginaler. I synnerhet med takbox, barn i bilen och annat som kan göra en mer försiktig.
Nej, men många av oss tycker inte heller att det är att försköna verkligheten att beskriva saker som gäller i 80+ % av fallen och tycka att klarar man sig med det klarar man sig nog rätt bra.
Jag har aldrig varit i Lappland. Jag kanske missat något, absolut, men åker jag norrut för att åka skidor blir det normalt Jämtland eller Härjedalen. Kanske norra Dalarna. Där är laddnätverken utbyggda på ett helt annat sätt. Oron där, om man har någon, är att ”alla andra” ska ladda på samma plats vid samma tid som man själv på stugbytardagar.
Även i Lappland finns det förvisso snabbladdare var femte mil längs de stora vägarna, problemet är bara att avstånden är så stora längs älvdalarna väster om inlandsvägen.
Det handlar kanske om att de som köpt elbil inte kan diskutera detta prestigelöst, utan vill försvara sitt val till varje pris.
Infrastrukturen är helt enkelt inte mogen ännu. Jag ser fram emot ytterligare tre år med laddhybrid, vilket är den bästa kompromissen just nu. Man kör nästan alltid på el, men är ändå oberoende av laddstolpar. 😊
Tittar man op teslas laddnätverk i Norge så verkar man ha hyfsat bra täckning i norr och det är ju bara en operatör. Vore ju trevligt om man i sverige kunde öka täckningen. Är ju lite retfullt att man i de delar av landet som producerar mest el skall vara problem att ladda en elbil.Nötegårdsgubben skrev:11 mil från sista snabbladdarna (Vilhelmina) till Kittelfjäll? Ett par rimliga körstintar Sundsvall–Dorothea (25 mil) och Dorothea–Kittelfjäll (17 mil). Ska jag låtsas som att jag bara inte ser problemet?
Man är förstås beroende av att kunna ladda på destinationen, och det finns bara en publik laddplats i Kittelfjäll, men el finns där förstås. Med egen stuga som man kommer fram till med bilen är det lätt löst och på hotellet finns laddare.
Är det idealiskt? Nej. Är det görbart? Absolut, men kanske inte i –25. Då är det nog klokt att ha bättre marginaler. I synnerhet med takbox, barn i bilen och annat som kan göra en mer försiktig.
Nej, men många av oss tycker inte heller att det är att försköna verkligheten att beskriva saker som gäller i 80+ % av fallen och tycker att klarar man sig med det klarar man sig nog rätt bra.
Jag har aldrig varit i Lappland. Jag kanske missat något, absolut, men åker jag norrut för att åka skidor blir det normalt Jämtland eller Härjedalen. Kanske norra Dalarna. Där är laddnätverken utbyggda på ett helt annat sätt. Oron där, om man har någon, är att ”alla andra” ska ladda på samma plats vid samma tid som man själv på stugbytardagar.
Även i Lappland finns det förvisso snabbladdare var femte mil längs de stora vägarna, problemet är bara att avstånden är så stora längs älvdalarna väster om inlandsvägen.
Norge är ett litet land…speciellt i norr.P picro skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Ja men det är ett bra sätt att göra existerande dieslar mycket mer miljövänliga. Färre partiklar med det bränslet också. Vi kan ju inte skrota alla dieslar innan dom är utnötta.13th Marine skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Ja, men Norge är speciellt. De har haft enorma elbilssubventioner i många år. Det är svårt att mäta sig med.P picro skrev:
De har inte heller samma mängd djupa långa älvdalar som vi. Men kanske är vi trots det inte långt efter om tio år.
En begriplig känsla.P picro skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Nja. Världsmarknaden för HVO är rätt liten. Sverige importerar redan idag 90 % av sin HVO-råvara (främst slaktavfall), så en förutsättning för att vi ska kunna bruka mycket HVO är att inte andra länder också gör det.Micleg skrev: