O [old rusty] skrev:
RME och HVO är två helt olika djur.
Hvo är syntetisk diesel. I alla (?) avseenden en bättre diesel än fossildiesel.
RME är rent fruktansvärt dåligt bränsle i de flesta avseenden. Aska, katalysatorgifter, tillåten variation.
Allt är dåligt med rme..
Så dåligt koll hade jag!

Då är det nog egentligen bara som du säger certifieringen som behöver komma på plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P picro skrev:
För de som tycker jag är skeptisk så kan ni ju i ngn app planera en körning från sundsvall till kittelfjäll tor.
11 mil från sista snabbladdarna (Vilhelmina) till Kittelfjäll? Ett par rimliga körstintar Sundsvall–Dorothea (25 mil) och Dorothea–Kittelfjäll (17 mil). Ska jag låtsas som att jag bara inte ser problemet?

Man är förstås beroende av att kunna ladda på destinationen, och det finns bara en publik laddplats i Kittelfjäll, men el finns där förstås. Med egen stuga som man kommer fram till med bilen är det lätt löst och på hotellet finns laddare.

Är det idealiskt? Nej. Är det görbart? Absolut, men kanske inte i –25. Då är det nog klokt att ha bättre marginaler. I synnerhet med takbox, barn i bilen och annat som kan göra en mer försiktig.
P picro skrev:
jag ser ingen anledning att försköna verkligheten.
Nej, men många av oss tycker inte heller att det är att försköna verkligheten att beskriva saker som gäller i 80+ % av fallen och tycker att klarar man sig med det klarar man sig nog rätt bra.

Jag har aldrig varit i Lappland. Jag kanske missat något, absolut, men åker jag norrut för att åka skidor blir det normalt Jämtland eller Härjedalen. Kanske norra Dalarna. Där är laddnätverken utbyggda på ett helt annat sätt. Oron där, om man har någon, är att ”alla andra” ska ladda på samma plats vid samma tid som man själv på stugbytardagar.

Även i Lappland finns det förvisso snabbladdare var femte mil längs de stora vägarna, problemet är bara att avstånden är så stora längs älvdalarna väster om inlandsvägen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
W warthog skrev:
Du menar att du fortfarande använder kontanter? Kan du förklara varför, om det är "svarta" pengar så förstår jag...men annars inte
En vanlig orsak är att man vill kunna betala den dagen kort och internet etc (i butiker) inte fungerar. Har själv kontanter hemma som en säkerhetsåtgärd (och i plånboken).
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
W warthog skrev:
Du menar att du fortfarande använder kontanter? Kan du förklara varför, om det är "svarta" pengar så förstår jag...men annars inte
För att ha möjligheten att äga pengar? Pengar som är på ett bankkonto är bankens pengar, pengar som de är skyldiga innehavaren av kontot. Men i slutändan är det banken som avgör huruvida du ska få använda pengarna eller ej. Jag vet exempel på personer som fått sina bankkonton nedstängda, pensionärer som inte får röra sina pengar från husförsäljning, osv.

Gällande motståndet mot elbilar beror det förmodligen på att politiker vill tvinga folk till att gå över till elbilar samt att det kostar samhället enorma mängder pengar att bygga ut elnätet. Med fossilbilar är man inte beroende av ström eller att appar fungerar för att kunna tanka, det räcker med en reservdunk så kan man ta sig 25 mil.
 
  • Gilla
Doks och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
11 mil från sista snabbladdarna (Vilhelmina) till Kittelfjäll? Ett par rimliga körstintar Sundsvall–Dorothea (25 mil) och Dorothea–Kittelfjäll (17 mil). Ska jag låtsas som att jag bara inte ser problemet?

Man är förstås beroende av att kunna ladda på destinationen, och det finns bara en publik laddplats i Kittelfjäll, men el finns där förstås. Med egen stuga som man kommer fram till med bilen är det lätt löst och på hotellet finns laddare.

Är det idealiskt? Nej. Är det görbart? Absolut, men kanske inte i –25. Då är det nog klokt att ha bättre marginaler. I synnerhet med takbox, barn i bilen och annat som kan göra en mer försiktig.

Nej, men många av oss tycker inte heller att det är att försköna verkligheten att beskriva saker som gäller i 80+ % av fallen och tycka att klarar man sig med det klarar man sig nog rätt bra.

Jag har aldrig varit i Lappland. Jag kanske missat något, absolut, men åker jag norrut för att åka skidor blir det normalt Jämtland eller Härjedalen. Kanske norra Dalarna. Där är laddnätverken utbyggda på ett helt annat sätt. Oron där, om man har någon, är att ”alla andra” ska ladda på samma plats vid samma tid som man själv på stugbytardagar.

Även i Lappland finns det förvisso snabbladdare var femte mil längs de stora vägarna, problemet är bara att avstånden är så stora längs älvdalarna väster om inlandsvägen.
Ja, och om man då lägger till strulfaktorn, att laddstolpar krånglar på ett eller annat sätt så blir det ännu mer besvärligt.

Det handlar kanske om att de som köpt elbil inte kan diskutera detta prestigelöst, utan vill försvara sitt val till varje pris.

Infrastrukturen är helt enkelt inte mogen ännu. Jag ser fram emot ytterligare tre år med laddhybrid, vilket är den bästa kompromissen just nu. Man kör nästan alltid på el, men är ändå oberoende av laddstolpar. 😊
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
11 mil från sista snabbladdarna (Vilhelmina) till Kittelfjäll? Ett par rimliga körstintar Sundsvall–Dorothea (25 mil) och Dorothea–Kittelfjäll (17 mil). Ska jag låtsas som att jag bara inte ser problemet?

Man är förstås beroende av att kunna ladda på destinationen, och det finns bara en publik laddplats i Kittelfjäll, men el finns där förstås. Med egen stuga som man kommer fram till med bilen är det lätt löst och på hotellet finns laddare.

Är det idealiskt? Nej. Är det görbart? Absolut, men kanske inte i –25. Då är det nog klokt att ha bättre marginaler. I synnerhet med takbox, barn i bilen och annat som kan göra en mer försiktig.

Nej, men många av oss tycker inte heller att det är att försköna verkligheten att beskriva saker som gäller i 80+ % av fallen och tycker att klarar man sig med det klarar man sig nog rätt bra.

Jag har aldrig varit i Lappland. Jag kanske missat något, absolut, men åker jag norrut för att åka skidor blir det normalt Jämtland eller Härjedalen. Kanske norra Dalarna. Där är laddnätverken utbyggda på ett helt annat sätt. Oron där, om man har någon, är att ”alla andra” ska ladda på samma plats vid samma tid som man själv på stugbytardagar.

Även i Lappland finns det förvisso snabbladdare var femte mil längs de stora vägarna, problemet är bara att avstånden är så stora längs älvdalarna väster om inlandsvägen.
Tittar man op teslas laddnätverk i Norge så verkar man ha hyfsat bra täckning i norr och det är ju bara en operatör. Vore ju trevligt om man i sverige kunde öka täckningen. Är ju lite retfullt att man i de delar av landet som producerar mest el skall vara problem att ladda en elbil.
 
Nissens
P picro skrev:
Tittar man op teslas laddnätverk i Norge så verkar man ha hyfsat bra täckning i norr och det är ju bara en operatör. Vore ju trevligt om man i sverige kunde öka täckningen. Är ju lite retfullt att man i de delar av landet som producerar mest el skall vara problem att ladda en elbil.
Norge är ett litet land…speciellt i norr.
 
Nissens Nissens skrev:
Det handlar kanske om att de som köpt elbil inte kan diskutera detta prestigelöst
Jag sitter ju exempelvis här och gör det nu. Eller vari upplever du att jag sätter prestige i frågan?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
HVO100 är skitbra att det finns, men det finns inte en suck att vi kan ersätta allt fossilt bränsle med det.

Sen så gäller det att din motor klarar av bränslet med.

Som sagt, jag tycker det är bra det finns och tror det kommer ha en marknad framöver.
Ja men det är ett bra sätt att göra existerande dieslar mycket mer miljövänliga. Färre partiklar med det bränslet också. Vi kan ju inte skrota alla dieslar innan dom är utnötta.
 
P picro skrev:
Tittar man op teslas laddnätverk i Norge så verkar man ha hyfsat bra täckning i norr och det är ju bara en operatör.
Ja, men Norge är speciellt. De har haft enorma elbilssubventioner i många år. Det är svårt att mäta sig med.

De har inte heller samma mängd djupa långa älvdalar som vi. Men kanske är vi trots det inte långt efter om tio år.
P picro skrev:
Vore ju trevligt om man i sverige kunde öka täckningen. Är ju lite retfullt att man i de delar av landet som producerar mest el skall vara problem att ladda en elbil.
En begriplig känsla.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så dåligt koll hade jag!

Då är det nog egentligen bara som du säger certifieringen som behöver komma på plats.
Dessutom funkar bara RME i fordon som är förberedda för det då det stelnar vid låga temperaturer.
 
Micleg Micleg skrev:
Ja men det är ett bra sätt att göra existerande dieslar mycket mer miljövänliga. Färre partiklar med det bränslet också. Vi kan ju inte skrota alla dieslar innan dom är utnötta.
Håller helt med!
 
Micleg Micleg skrev:
Dessutom funkar vara rme i fordons som är förberedda för det då det stelnar vid låga temperaturer.
Här skulle den vara förberedd för det, var för att kunna köra krångelfritt i Malmös miljözoner.
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag sitter ju exempelvis här och gör det nu. Eller vari upplever du att jag sätter prestige i frågan?
Nä, jag menar generellt. Du undrade ju varför många blundar för problemet.

Du är väl undantaget som bekräftar regeln… 😊
 
Micleg Micleg skrev:
Ja men det är ett bra sätt att göra existerande dieslar mycket mer miljövänliga.
Nja. Världsmarknaden för HVO är rätt liten. Sverige importerar redan idag 90 % av sin HVO-råvara (främst slaktavfall), så en förutsättning för att vi ska kunna bruka mycket HVO är att inte andra länder också gör det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.