H HenrikHuslöse skrev:
Elbilar drar bara värme när de står still. De trivs bra i vanliga bilköer, men självklart inte dyngslånga köer. Bilar med förbränningsmotor drar bensin även när de står still i kön.
Var lite mer på skoj jag skrev, vi mins väl västkusten förra året när en elbil som fått eltorsk blev "massa elbilar" i tidningarna.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Var lite mer på skoj jag skrev, vi mins väl västkusten förra året när en elbil som fått eltorsk blev "massa elbilar" i tidningarna.
Jo, det minns vi. Men jag har träffat ovana elbilsförare som varit rädda att fastna i kö eftersom de haft bensinbilstänket kvar.
 
R
D Dilato skrev:
Det finns ett svenskt ord, förbränningsmotor.
Nej, det inkluderar även fossilfria bränslen.

H HenrikHuslöse skrev:
Elbilar drar bara värme när de står still. De trivs bra i vanliga bilköer, men självklart inte dyngslånga köer. Bilar med förbränningsmotor drar bensin även när de står still i kön.
Nu hänger jag inte med alls. Vad menar du ens med "drar värme"? Elbilar kräver väl(drar) energi för att skapa värme när de kör såväl som när de står still? Precis på samma sätt som bilar med förbrännings-ICE-diesel-bensin(ingen är kränkt nu va)-bilar?

Snarare är väl värmen "gratis" i de bilar som drivs av fossilbränslen när de kör eftersom verkningsgraden är så låg att överskottsvärmen måste kylas bort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
[länk]

På andra håll, t ex i forum sägs det att det är problemfritt med elbil.
Mkt av det han skriver stämmer.
Räckvidden kmr aldrig i närheten av angiven. Vid -23 grader är räckvidden mindre än hälften av angiven. Laddhastigheten kmr aldrig upp i det som anges som max. Laddhastighet varierar ookså beroende på hur många procent laddning batteriet har, når högsta tex mellan 30-75%. Att ladda längs vägarna är dyrt och vissa tider blir det dyrare än att köra motsvarande dieselbil. Laddstationer är det glest med i vissa delar av landet.
Skandal att man inte som på en vanlig mack kan betala laddning med bankkort, politisk fråga tycker jag.
En elbil är optimal för de som kan ladda hemma och hålla sig inom ett avstånd från hemmet så att laddning alltid sker där.
De är också trevliga att köra.
För de som tycker jag är skeptisk så kan ni ju i ngn app planera en körning från sundsvall till kittelfjäll tor. Lämplig app tex abrp a better route planner.
Alla har säkert olika erfarenheter av elbil men jag ser ingen anledning att försköna verkligheten.
Volvo xc40 twin -24
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag är helt klart för att undvika provocerande namn och uttryck (förstår exempelvis inte varför det ska vara så svårt att säga chokladboll), så om fossil-bil är ett sådant så ska jag fundera på vad jag kan skriva/säga istället.

ICE är inte ett bra alternativ för det är det många som inte skulle förstå. "bensin/diesel" kanske det får bli, även om det känns mer krystat.
Får man säga chokladboll???
 
RoTe
P picro skrev:
Mkt av det han skriver stämmer.
Räckvidden kmr aldrig i närheten av angiven. Vid -23 grader är räckvidden mindre än hälften av angiven. Laddhastigheten kmr aldrig upp i det som anges som max. Laddhastighet varierar ookså beroende på hur många procent laddning batteriet har, når högsta tex mellan 30-75%. Att ladda längs vägarna är dyrt och vissa tider blir det dyrare än att köra motsvarande dieselbil. Laddstationer är det glest med i vissa delar av landet.
Skandal att man inte som på en vanlig mack kan betala laddning med bankkort, politisk fråga tycker jag.
En elbil är optimal för de som kan ladda hemma och hålla sig inom ett avstånd från hemmet så att laddning alltid sker där.
De är också trevliga att köra.
För de som tycker jag är skeptisk så kan ni ju i ngn app planera en körning från sundsvall till kittelfjäll tor. Lämplig app tex abrp a better route planner.
Alla har säkert olika erfarenheter av elbil men jag ser ingen anledning att försköna verkligheten.
Volvo xc40 twin -24
Vad är det för konstiga förkortningar du använder? kmr?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad är det för konstiga förkortningar du använder? kmr?
Kommer 😉👍
 
RoTe
FredrikR FredrikR skrev:
Kommer 😉👍
Varför skriver man inte det då?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad är det för konstiga förkortningar du använder? kmr?
Mobiltelefon är jobbig att skriva på. Använder då ibland förkortningar som är vedertagna i ”chat” forum. Alltså inte vdertagna enligt svensk ordbok men i allmänhet enkla att förstå och går lite fortare att skriva
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt för de flesta, de håller inte koll på på HVO100.

Jag brukar försöka använda förbränningsbil så ofta jag kan.
HVO är bra och har man inte råd att köpa elbil så är det ju det överlägset bästa man kan göra eftersom bilen redan är producerad. Men HVO100 är dyr och nu kör jag min BMW fram och tillbaka till jobbet 12 mil om dagen och betalar i princip inget för att ha en ny bil; den billiga elen hemma på natten är så billig att all HVO jag inte behöver köpa betalar nya bilen. Men det ju i mitt användningsfall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
HVO är bra och har man inte råd att köpa elbil så är det ju det överlägset bästa man kan göra eftersom bilen redan är producerad. Men HVO100 är dyr och nu kör jag min BMW fram och tillbaka till jobbet 12 mil om dagen och betalar i princip inget för att ha en ny bil; den billiga elen hemma på natten är så billig att all HVO jag inte behöver köpa betalar nya bilen. Men det ju i mitt användningsfall.
HVO100 är skitbra att det finns, men det finns inte en suck att vi kan ersätta allt fossilt bränsle med det.

Sen så gäller det att din motor klarar av bränslet med.

Som sagt, jag tycker det är bra det finns och tror det kommer ha en marknad framöver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
HVO100 är skitbra att det finns, men det finns inte en suck att vi kan ersätta allt fossilt bränsle med det.

Sen så gäller det att din motor klarar av bränslet med.

Som sagt, jag tycker det är bra det finns och tror det kommer ha en marknad framöver
Finns det dieselmotorer som inte "klarar" HVO fortfarande? Handlar nog mer om att tillverkare inte prioriterar att certa om gamla motorer isf?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Finns det dieselmotorer som inte "klarar" HVO fortfarande? Handlar nog mer om att tillverkare inte prioriterar att certa om gamla motorer isf?
Jag har ingen aning, kör inte diesel så har inte alls satt mig in i det.

Ett ställe jag sommarjobbade på körde RME i sina dieselbilar, skulle vara anpassade för det enligt Volvo men de bilarna besökte verkstaden ofta.
 
RoTe RoTe skrev:
När jag kan tanka elbilen med kontanter är jag villig att byta.
Du menar att du fortfarande använder kontanter? Kan du förklara varför, om det är "svarta" pengar så förstår jag...men annars inte
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har ingen aning, kör inte diesel så har inte alls satt mig in i det.

Ett ställe jag sommarjobbade på körde RME i sina dieselbilar, skulle vara anpassade för det enligt Volvo men de bilarna besökte verkstaden ofta.
RME och HVO är två helt olika djur.
Hvo är syntetisk diesel. I alla (?) avseenden en bättre diesel än fossildiesel.
RME är rent fruktansvärt dåligt bränsle i de flesta avseenden. Aska, katalysatorgifter, tillåten variation.
Allt är dåligt med rme..
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.