K _KirderF_ skrev:
Tycker det ser bra ut. Är fläckarna fuktiga? Ta en tuschpenna och rita på konturen med datum. Sen kollar du om någon månad igen. Ett tak med din ålder så ser det ut så där, har liknande på mitt från -85 men de avråde från att ventilera mer. För desto mer kall luft mot varmluft var inte att föredra. Då var det viktigare att minska värmestrålning upp igenom isoleringen ett bättre a
K _KirderF_ skrev:
Tycker det ser bra ut. Är fläckarna fuktiga? Ta en tuschpenna och rita på konturen med datum. Sen kollar du om någon månad igen. Ett tak med din ålder så ser det ut så där, har liknande på mitt från -85 men de avråde från att ventilera mer. För desto mer kall luft mot varmluft var inte att föredra. Då var det viktigare att minska värmestrålning upp igenom isoleringen ett bättre alternativ.
Tack för tipset. Ja att öppna upp ventiler osv har jag svårt att tro skulle hjälpa då det egentligen är helt öppet på sina håll. 5 mm otät skiva mellan vind och takpanna så nog kommer det in och ut luft lite överallt. Kommer en besiktningsman i Januari med inriktning på just fukt/mögel samt ventilation och ska se över vad detta kommer ifrån. Möjligtvis att den bristfälliga ventilationen i bodelen gör att mycket varmluft tränger sig upp på kallvinden.
 
Troligtvis kommer nog besiktningen fram till att att ventilation måste förbättras i boendedelen både tilluft och frånluft. Så minst en central frånluft släkt. Då tvingar man ut fukten på en kontrollerat sätt utanatt den går uppåt till vind. Antar att plast saknas som fuktspärr också i bjälklagret på vind.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det ser ut att vara utifrån, det blir inte så där koncentrerade fläckar om det är bara fuktig inneluft.

Jag skulle lägga om taket som nog uppnått sin tekniska livslängd om det är orginal.

Om du inte ska göra väldigt omfattande renovering på insidan så skulle jag nöja mig med att foga och täta alla glipor i taket och lägga kanske 3-4 strykningar takfärg. Sätt sen in en riktig kanalfläkt för frånluft (Pax är duger inte, dom är för klena). Det är ofta tillräckligt för att väsentligt minska mängden inneluft som letar sig till vinden. Det är nästan omöjligt att i efterhand sätta plast och få det tätt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Troligtvis kommer nog besiktningen fram till att att ventilation måste förbättras i boendedelen både tilluft och frånluft. Så minst en central frånluft släkt. Då tvingar man ut fukten på en kontrollerat sätt utanatt den går uppåt till vind. Antar att plast saknas som fuktspärr också i bjälklagret på vind.
Fuktspärr finns, men skicket på det kan diskuteras. 👎
 
Misstänker det...Vktigadt är fungerade ventilation. När huset byggdes så ville man spara på energi vilket gjorde att just ventilation drabbades. Har du tilluftsventil i varje rum ex sovrum, vardagsrum,
 
L Liljeros skrev:
Det ser ut att vara utifrån, det blir inte så där koncentrerade fläckar om det är bara fuktig inneluft.

Jag skulle lägga om taket som nog uppnått sin tekniska livslängd om det är orginal.

Om du inte ska göra väldigt omfattande renovering på insidan så skulle jag nöja mig med att foga och täta alla glipor i taket och lägga kanske 3-4 strykningar takfärg. Sätt sen in en riktig kanalfläkt för frånluft (Pax är duger inte, dom är för klena). Det är ofta tillräckligt för att väsentligt minska mängden inneluft som letar sig till vinden. Det är nästan omöjligt att i efterhand sätta plast och få det
L Liljeros skrev:
Det ser ut att vara utifrån, det blir inte så där koncentrerade fläckar om det är bara fuktig inneluft.

Jag skulle lägga om taket som nog uppnått sin tekniska livslängd om det är orginal.

Om du inte ska göra väldigt omfattande renovering på insidan så skulle jag nöja mig med att foga och täta alla glipor i taket och lägga kanske 3-4 strykningar takfärg. Sätt sen in en riktig kanalfläkt för frånluft (Pax är duger inte, dom är för klena). Det är ofta tillräckligt för att väsentligt minska mängden inneluft som letar sig till vinden. Det är nästan omöjligt att i efterhand sätta plast och få det tätt.
Kommer det utifrån så är det isåfall på många olika ställen det läcker då fläckarna är utspridda i stort sätt på hela vinden. De olika läckorna ska även ha kommit relativt samtidigt då det efter denna regniga sommar inte alls såg ut som det gör nu dvs ingen mögel eller fuktfläckar i samma utsträckning. Detta har kommit nu efter att kylan kommit. Jag har lätt med handen borstat bort lite mögel för att se hur det såg ut under och där verkade det vara ganska torrt åtminstone på några ställen. Jag har även kollat hur det ser ut på baksidan på en del av dessa skivor och de ser bättre ut på utsidan, dvs mot takpannorna. Taket är original och ska bytas inom kort oavsett vad orsaken till denna fukt är. Dessa tunna skivor borde väl knappt fylla någon funktion ?
Kan man plocka ner någon av dessa skivor och undersöka ordentligt under ?
 
Fukt sätter av sig som vattendroppar på kalla ytor också
 
H Håbbe01 skrev:
Misstänker det...Vktigadt är fungerade ventilation. När huset byggdes så ville man spara på energi vilket gjorde att just ventilation drabbades. Har du tilluftsventil i varje rum ex sovrum, vardagsrum,
Nej nej vi har 1 tilluft på 126kvm övervåning och 1 tilluft på 113 kvm nedervåning. Kvinnan som bodde här före oss var äldre och frusen och hade även stängt ventilerna och stängt lucka till skorsten osv. Men vi har alldeles för lite tilluft.
 
  • Gilla
hansulainen och 1 till
  • Laddar…
Hej, skickade ett PM till dig, har också samma förutsättningar som dig, bor i samma kommun och har precis lagt om mitt tak, spont - papp - pannor. Skickade info om en firma jag anlitade för ändamålet som jag va super nöjd med!
 
G Ganescha skrev:
Hej, skickade ett PM till dig, har också samma förutsättningar som dig, bor i samma kommun och har precis lagt om mitt tak, spont - papp - pannor. Skickade info om en firma jag anlitade för ändamålet som jag va super nöjd med!
Hejsan.
Jag har inte fått något PM :)
 
M Markus Gejervall skrev:
Hejsan.
Jag har inte fått något PM :)
Nope, för att jag råkade skicka till fel person 😬
 
  • Gilla
Markus Gejervall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.