Tjenare alla!

Jag har köpt en lägenhet som är inrökt och man känner en lite röklukt direkt man kommer in innanför entrédörren.
Jag kommer att göra en renovering, riva ut kök, byta golv, samt måla om allt för att försöka få bort detta.

Min plan är att tvätta väggar och tak med målartvätt, samt måla allt med spärrfärg en/två gånger, tror ni detta kommer att räcka? Vad är era erfarenheter utav detta? Övriga tips?

Sen en annan fråga, i ett av rummen är det ett jättefint gammalt parkettgolv som jag gärna hade velat behålla men måste få bort all nikotin lukt, räcker det med att slipa och tvätta golvet eller finns risken att lukten kommer tillbaka efter några år?

Ha en fin helg! /fluffe
 
Är det bara en svag röklukt (kännbar men inte stark) så räcker det ibland att måla vanlig väggfärg 1 gång. Försvinner det inte helt, måla 1 gång till. Golvet räcker med att rengöra ordentligt. Samma med kökssnickerier. Börja med att måla väggar/tak ofta räcker detta.

Jag pratar inte om piptobaks inrökt lght med gula väggar. Spärrfärgen är inte för att stoppa lukt i första hand, utan för att nikotinet kryper igenom vanlig väggfärg.
 
U Ullika skrev:
Skulle tro att du behöver använda ett kraftigare yttvättmedel än vanlig målartvätt, för att få bort nikotinoljan från väggar och tak. Se till att skydda dig medan du är igång, för det är många giftiga ämnen inlagrad i material och nikotinolja. Jag jobbar annars med ozon och det finns generellt sett lång erfarenhet av rökluktssanering med ozon. Du kan läsa en artikel jag skrivit om detta här, om du vill utöka med fler åtgärder än dem du har planerat: [länk]
Tack för tipset :)
Har kollat mycket på ozongenerator.
Skulle du säga att de räcker med att köra den 2-3 gånger ( me ett tidsprogram för lägenhetens kvadratmeter ) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.