Iskrapa för bil, hård nog för färgen, mjuk nog för att inte repa golvet. Alternativt ett kontokort.
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Köp en kvartstav å skjut dit, färgen borta
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
ati och 3 till
  • Laddar…
H
M Matte Bygg skrev:
Hej

1-Har målat och maskerat golvlisterna som på bilden med 3M tejp.

2-När jag nu tar bort tejpen så har färg hamnat på parketten.

3-Hur får man bort eländet utan att skada parketten eller den nymålade listen.

Tänkte använda Aceton eller ”Label OFF” från Biltema. Ska inhandla imorn men kanske finns proffsmålare med annan lösning som kan förklara hur jag ska göra?

Vill inte sabba golv eller list.

Matte
M Matte Bygg skrev:
He) Dilato.
Jag provade med rakblad på liten sektion om 15 cm men den tar bort glansen/lacken på parketten. Parketten är av märket KÄHRS Gotland. 8 år gammal.
Jag skulle värma och skrapa, försvinner glasen och färgen skulle jag olja försiktig, det handlar ju bara en om någon mm intill listen. När jag målarnas lister ser jag till att tejpen hamnar lite under listen, drar försiktigt bort tejpen direkt efter målning för annars är det svårt att få bort tejpen och ser till att den färgen som hamnar på golvet torkas upp. Samma procedur vid andra strykningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Alla verkar amatörer. Inget svar på min fråga och många anser sig proffsbyggare, proffsmålare och svetsare.. Amatörer

Eftersöker riktig proffs!!
Ta in en målare. Han fixar det. (Proffs)
 
Sen kallar du alla för amatörer…
Det du har lyckats med känns ju lite åt det hållet också…

Välkommen i gänget.
 
  • Älska
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Hej husägarenTS. Vad menar du? och vad tillför du denna seriösa diskussion.

Jag behöver vägledning för jag kommer jag Julaftonsbjudning i det utrymmet där färgen fastnat på parketten. Var behjälplig.
Skulle väl gissa att han försökt skriva olika kvalitet på maskeringstejp men att det autokorrigerat till maktspel...

Det finns väldigt olika kvalitet på maskeringstejp har jag märkt, dels hur bra den tätar och dels hur lätt den är att ta bort. Är väl en djungel som allt annat där en del dyra märken är riktigt bra men en del säljer skräp dyrt i hopp om att kunderna tror det är bra. Så tips på riktigt bra hade ju hjälpt mer för framtiden.

Åter till problemet.
Kan vara en idé att kolla vilken färg du använt och om de rekommenderar något på sin hemsida. Ibland har man tur och de kan tipsa om något bra. Likaså Kährs kan ha något till just ditt golv. De kanske har information om vad man kan använda och vad man inte ska använda. Det kan ju vara så att just ett lösningsmedel tål ditt golv men ett annat förstör det fullständigt, sugs in i trät och förstör golvet ett par cm en efter en stund.

Men skulle väl tippa på att minst synligt blir att antingen skrapa med rakblad eller slipa bort innersta mm snyggt, olja eller lacka över. Det kommer ju synas på nära håll men det lyser inte i ögonen som det vita gör på flera meters håll. Å andra sidan, har man inte akut behov av att nämna att man målat listerna så kommer säkerligen inte en människa se detta på flera år.
 
  • Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
Flügger har en sorts ”våtservett” i medel som tar bort färg. Vet tyvärr inte vad den heter. Sen när man maskerar har jag fått lära mig att ta t ex en spackelspade, vika om en trasa och sen dra över innerkanten så den trycks till bättre och blir tätare. Efter man målat klart ska tejpen dras bort direkt innan det torkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.