Hej

Bor villa 2 våningar med källare. Litet hus 55kvm per plan. 6 element igång.
Bytt förra året till berg värme och slutet system från pellets och öppet system.

Har ett element som jag fått lufta ganska frekvent förra vintern och även denna
Elementet är på andra våningen och är väl "högst" av elementen.
Övriga element på ovan våningen har vi inga problem med.

Det går ca 4-5v efter avluftning så börjar det "rinna/låta" i elementet och det blir svalt/kallt på vänster sidan av elementet. Höger sidan av elementet där inloppet/termostat sitter är allt normalt med bra värme.

Jag har avluftat genom att stänga av cirk pump och direkt gått upp till elementet och luftat. Då har det kommer det luft 5-10s sen vatten. Trycket på manometer innan avstängning kring 1.1-1,3. När jag luftar har sjunkit med ca 0,2 till 0,9-1,1.
Jag har då fyllt på med lite vatten så mätaren ökat med 0,2 igen. Det har inte varit särkilt mycket vatten jag fyllt på utan några få sekunder bara. Efter denna producedur blir elementet tyst och varmt över hela elementet igen.

Sen som sagt går det några veckor så är det likadant igen.

När de installerade bergvärmen förra året sa de att jag kan få komma lufta en del därav har jag gjort detta nu.
Det jag fundera på är varför detta uppstår efter så många luftningar och bara detta elementet som strular..
Tänker att det inte bra att fylla på vatten för då borde väl det försvinna nånstans.
Dvs jag oroar mig för en läcka nånstans.
Pratade snabbt med VVSaren som installerade bergvärmen och han trodde inte på läcka då trycket var ca 1,1 alla gånger jag kikat på mätaren under detta året. Han tyckte inte det verkade akut och sa att jags kulel fortsatta lufta. Men är en orlig själ och vill inte skit i det om det nu är problem som kan bli värre om jag inte gör något.

Vad tror ni på forumet?

Är detta rätt att fyll på vatten vid luftning om trycket sjunker 0,2?
Kan det vara läcka? Ser inget tecken nånstans på läckage. Rören är utanpåliggande som går igenom våningsplanen på 4 ställen x 2
Kan det vara mycket luft i system så detta är normalt?
Kan elementet var sönder? termostaten läcker luft?
Kan det komma in luft nånstans även om det inte läcker ut vatten?
Ska man lufta elementen när de är varma som jag gjort?

Ska tilläggas att samma element även fick luftas då och då när jag körde pellets och öppet system (inte lika ofta).
Dock fyllde jag aldrig på vatten då.
 
Då en fråga, har du automatiska avluftare och var sitter dom. På returen till VP eller på framledningen, stor skillnad på funktion. Cirkpumpen kan skapa ett vacum om det sitter på returen. Det ska finnas en plastpropp på dom som gör att det går att stänga funktionen på dom. är dom öppna nu för att lufta av, stäng till dom och alla andra som finns i systemet. Så kan ingen luft komma baklänges in.
 
J jonaserik skrev:
Då en fråga, har du automatiska avluftare och var sitter dom. På returen till VP eller på framledningen, stor skillnad på funktion. Cirkpumpen kan skapa ett vacum om det sitter på returen. Det ska finnas en plastpropp på dom som gör att det går att stänga funktionen på dom. är dom öppna nu för att lufta av, stäng till dom och alla andra som finns i systemet. Så kan ingen luft komma baklänges in.
Nej känner inte till att jag automatiska avluftare. Är ganska säker på det
 
Vet du hur en luftare ser. Kan vara att vid VV-tillverkning så kokar vattnet runt patronen för att få upp tempen och då frigörs syret. Och varje gång det fylls på vatten så kommer mer syre in. Prova med att inte fylla på förrän trycket är ca 0,6 bar. 0,8 räcker gott till en norm villa och det kan stiga till 1 bar när vattnet värms. Fyll inte på till 1,2 - 1,3 varje gång som du ser att det gått ner. Vid luftning räcker det med 1 bar. Vad visar manometern vid drift då.
 
J jonaserik skrev:
Vet du hur en luftare ser. Kan vara att vid VV-tillverkning så kokar vattnet runt patronen för att få upp tempen och då frigörs syret. Och varje gång det fylls på vatten så kommer mer syre in. Prova med att inte fylla på förrän trycket är ca 0,6 bar. 0,8 räcker gott till en norm villa och det kan stiga till 1 bar när vattnet värms. Fyll inte på till 1,2 - 1,3 varje gång som du ser att det gått ner. Vid luftning räcker det med 1 bar. Vad visar manometern vid drift då.
1,4 just nu när det är lite kallare.
1,2 för nån dag snedan när det vara några gradera varmare
Nu visar den 1,4 och halva elementet är svalt och halv varmt som det ska ska. För typ 40 minuter sedan var hela elementet vramt . SKumt
 
Var sitter det elementet, i slutet av en slinga rör . är det 1 rörs eller 2 rörs du har, är det på våning 2 felet är. Vad har du för värme på nedre våningen. Släpp ut trycket till 1 bar. Sen det är inte blött på golvet nedanför säkerhetventilen.
 
om du bytt ut värmevattnet i systemet så är det fullt av syre och tar tid att lufta ur...

för att öka takten kan du höja temperaturen i allt vatten så högt du kan(90C) då får du ut syret ur det och kan lufta ur det fortare.. sedan är det ju en kostnadsfråga, din BV går ju inte så högt så det é ju elpatron på det eller annan källa.
 
J jonaserik skrev:
Var sitter det elementet, i slutet av en slinga rör . är det 1 rörs eller 2 rörs du har, är det på våning 2 felet är. Vad har du för värme på nedre våningen. Släpp ut trycket till 1 bar. Sen det är inte blött på golvet nedanför säkerhetventilen.
Slutet på en slinga rör.
Våning 2.
2 rörs - om det är ett rör in där uppe på elementet och ett rör ut där nere.
Värme där ner samma som uppe. dvs vattenburna element.
Har aldrig varit blött på golvet nedanför säkerhetsventilen.
 
Och termostater på elemeten. Din cirkpump, vilken fart har den, är den modern med grön/gul indikering eller en med 1 - 2 - 3 på kopplingsdosan på pumpen. kanske du kan ta ett foto på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.