73 119 läst · 664 svar
73k läst
664 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
För att du skall förstå det så får jag väl lägga till "hela sanningen".D Daniel 109 skrev:
Men det finns förmodligen exempel på det jag skrev först också, dvs där det visat sig att det uppenbara bara är ett följdfel eller inte alls har med den verkliga orsaken att göra. Det är därför man överhuvudtaget har en haverikommission.
Vad som hände (händelseförloppet från start till mål) är minst lika viktigt som varför det hände.
Jo de mår sannolikt uselt och likaså inblandade företagsledningar.mikethebik skrev:Som jag har förstått och läst mig till så är passformen mellan sektionerna väldigt exakt, och anvisningarna från Alimak är tydliga med att vid demontering av hissen skall samtliga sektioner tas isär.
Och med exakt passform och varmgalvanisering kan de nog sitta ihop ordentligt efter att ha vart på ett bygge en längre tid.
Så efter demontering av skruvförbanden men att demontören inte fick isär det på stuberten för att dela på förbandet hamnade antagligen denna sektion på förrådet tills den kom till användning med fatalt resultat.
I monteringsinstruktionen står det att det är ok att skruva ihop kanske 3 sektioner på plats för att sedan lyfta med kran och montera vidare.
Mycket tragiskt att montörerna inte kollade att sektionen de satte dit saknade skruvförband.
Det som vissa hävdar att Alimak skulle ha något ansvar i det hela är bara att försöka förskjuta skulden till någon annan än den eller de som inte följt instruktionerna.
Får väl delas mellan de som demonterade sektionen innan utan att anstränga sig och ta isär och de som monterade utan att kolla att förbanden var på plats, eller i värsta fall att montörerna på plats missade att skruva ihop..
De som förlängde hissen vid den här händelsen mår nog mycket dåligt nu, en tragisk jul för många inblandade.
Sen kan man ha hur mycket instruktioner som helst men en montör kan missa ett moment.
Därför ska det vara en egenkontroll precis som det står i föreskrifterna vid en ombyggnad.
§16
https://www.av.se/globalassets/file...kniska-anordningar-foreskrifter-afs2003-6.pdf
Men du kan ha hur många egenkontroller som helst det är fortfarande en o samma person allt hänger på, alla som jobbar inom bygg vet att dessa fylls i i fika boden innan inlämnandet till ansvarig BAS-U..alltså efter montaget är gjort…P paralun skrev:
Jo men den stora frågan är om montörerna var instruerade att göra en egenkontroll efter montaget?R Rejäl skrev:
Egenkontroller fungerar utmärkt i ett företag som har en inbyggd säkerhetskultur.
Byggnads hade undersökt det här och många underentreprenörer verka ha usel säkerhetskultur.
(i morse på TV4)
Ja men inom bygg är det svårare att hålla en hög standard på arbetsmiljön på grund av LOU att billigaste priset alltid får jobbet under förutsättning att dom kvalificerar sig enligt kraven som ställs i upphandlingen…P paralun skrev:
Då blir kontentan att som huvudentreprenör så blir du tvungen att anlita dom billigaste under entreprenörerna i sin tur..
Jag tror att alla hisstillverkare i Sverige har en medföljande egenkontroll som ska gås igenom och vara i fylld innan den får användas…
Redigerat:
Men, det var inte vad du skrev. Det finns i allmänhet en hel massa bakomliggande orsaker.A Arne_Planka skrev:För att du skall förstå det så får jag väl lägga till "hela sanningen".
Men det finns förmodligen exempel på det jag skrev först också, dvs där det visat sig att det uppenbara bara är ett följdfel eller inte alls har med den verkliga orsaken att göra. Det är därför man överhuvudtaget har en haverikommission.
Vad som hände (händelseförloppet från start till mål) är minst lika viktigt som varför det hände.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Ännu mer papper hade inte löst problemet. Med största sannolikhet har någon missat bultar Vad hade du tänkt att AV ska göra? Det skulle vara att kräva en besiktning vid varje höjning. Men det hade inte löst problemet. Ännu mer papper? Ok. När skulle man fyllt i det ? jo när man är klar med allt. Desto mer papper desto större risk att det får.motsatt effekt.P paralun skrev:
Kan du inte släppa AV?
De har inget med olyckan att göra
Ditt dokument visar hur ofta man måste besiktiga hissar.
Så snälla kan du släppa AV? Du har tjatat länge nog nu. Man har följt de regler som de satt upp Man har alltså uppfyllt allt. Så AV har inget här att göra. Om de vill utreda företaget som hyr ut hissen och deras montörer. Så varför inte. Men fortfarande det är en helt annan del.