Har behov av att mäta temperatur och luftfuktighet i min krypgrund för att kunna ta beslut om eventuella åtgärder. Har letet på nätet och läst massor av forumtrådar här på Byggahus.se men hittar inga trådbundna produkter. Anledningen till att jag inte vill ha trådlöst är att jag med stor sannolikhet kommer att lägga en krypgrundsmatta och plast i grunden. Eftersom marken är ganska ojämn och grunden består av 7 olika fack/sektioner så kommer batteribyten i sensorerna med stor sannolikhet innebära stora påfrestningar på underlaget.

Någon som kan rekomendera några trådbundna alternativ eller tänker jag fel?
 
P petlin90 skrev:
Har behov av att mäta temperatur och luftfuktighet i min krypgrund för att kunna ta beslut om eventuella åtgärder. Har letet på nätet och läst massor av forumtrådar här på Byggahus.se men hittar inga trådbundna produkter. Anledningen till att jag inte vill ha trådlöst är att jag med stor sannolikhet kommer att lägga en krypgrundsmatta och plast i grunden. Eftersom marken är ganska ojämn och grunden består av 7 olika fack/sektioner så kommer batteribyten i sensorerna med stor sannolikhet innebära stora påfrestningar på underlaget.

Någon som kan rekomendera några trådbundna alternativ eller tänker jag fel?
Jag kan svara utifrån egen erfarenhet att batterierna på trådlösa håller jäkligt länge på många modeller. 3-4 år. Köper du riktig byggfolie (0.2mm) och lägger dubbelt där du kommer krypa de få gångerna så är det inga problem. Farsan snålade och köpte Biltemas (0.1mm) och den går i sönder för varje sten. Jag använder Oregon Scientific trådlös med 3 sensorer. Är mycket nöjd. 7st låter lite mycket?
 
MrJay
Det går säkert att trixa till en trådbunden lösning med AHT10 alternativt AHT20 givare men varför inte bara köra med en ZigBee fukt- och tempgivare? Batteri i en sådan räcker i 3-4 månader med uppdateringsintervall på 2h.
 
  • Gilla
moonsire och 4 till
  • Laddar…
sysmali
Jag har samma behov som TS. Genom att det är så krångligt att ta sig in i krypgrunden önskar jag också en trådad hygrometer. Men vill ha så lång sladd som möjligt, finns en del som är 1,5 - 2,5 meter. Men jag har behov av minst 3 meter. Har någon tips?

Om man väljer wifi, vilken modell väljer man om vill byta max 1 gång per år?
 
Hur avancerat ska det vara? Med 1-wire går det ju bra att lösa, men det är ju inte plug and play precis. Du behöver en arduino eller en raspberry och någonstans att visa din data. Ex display eller köra en webbserver.

Det här är ihopplockat med arduino (nåt startkit från kjelle, en display och tre 1-wiresensorer från kina för att hålla koll på värmning av pool. Lite programmering behövs också. Kul, men som sagt inte plug and play…

Elektronisk apparat med LCD-skärm och kablar monterad på plywood, eventuell mätutrustning eller styrsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Jag fick tips om dessa i en annan tråd när jag ställde samma fråga. Har haft mina fem sensorer i ett år nu utan batteribyte, då är det ändå ganska kallt i vår krypgrund. En i varje sektion. Visade sig dock snabbt att det egentligen bara fanns två-tre klimat där nere, så i framtiden kommer jag ha två sensorer på vinden också.

//Edit// Länken hade utgått, återkommer om jag hittar rätt enhet//
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag kan svara utifrån egen erfarenhet att batterierna på trådlösa håller jäkligt länge på många modeller. 3-4 år. Köper du riktig byggfolie (0.2mm) och lägger dubbelt där du kommer krypa de få gångerna så är det inga problem. Farsan snålade och köpte Biltemas (0.1mm) och den går i sönder för varje sten. Jag använder Oregon Scientific trådlös med 3 sensorer. Är mycket nöjd. 7st låter lite mycket?
Tack för svaret "Manganbangan", jag kommer inte att ha 7 sensorer men någon/några hamnar nog en bit ifrån inspektionluckorna.
 
MrJay MrJay skrev:
Det går säkert att trixa till en trådbunden lösning med AHT10 alternativt AHT20 givare men varför inte bara köra med en ZigBee fukt- och tempgivare? Batteri i en sådan räcker i 3-4 månader med uppdateringsintervall på 2h.
Tack för svaret "MrJay", det är batteribyten och eventuella problem med parning som oroar mig. En av sensorerna kommer sannolikt att hamna väldigt långt in och där är det riktigt lågt i höjd.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag kör med Shelly H&T med USB-anslutning för att slippa batteribyten.
[länk]
Der är ett alternativ till din kravspec med trådbunden sensor. Wifianslutning och strömförsörjning via USB, 5V.

[bild]
Tack för svaret "ClasseClas", intressant den ska jag titta på kanske återkommer med nya frågor.
 
F fredrik.johansson skrev:
Hur avancerat ska det vara? Med 1-wire går det ju bra att lösa, men det är ju inte plug and play precis. Du behöver en arduino eller en raspberry och någonstans att visa din data. Ex display eller köra en webbserver.

Det här är ihopplockat med arduino (nåt startkit från kjelle, en display och tre 1-wiresensorer från kina för att hålla koll på värmning av pool. Lite programmering behövs också. Kul, men som sagt inte plug and play…

[bild]
Tack för svaret "Fredrik.johansson", mina teknikkunskaper är sannolikt något mer begränsade än dina jag söker nog en lösning som är något mer plug and play.
 
G Genomklok skrev:
Jag fick tips om dessa i en annan tråd när jag ställde samma fråga. Har haft mina fem sensorer i ett år nu utan batteribyte, då är det ändå ganska kallt i vår krypgrund. En i varje sektion. Visade sig dock snabbt att det egentligen bara fanns två-tre klimat där nere, så i framtiden kommer jag ha två sensorer på vinden också.

//Edit// Länken hade utgått, återkommer om jag hittar rätt enhet//
Tack för svaret "Genomklok", låter intressant ser fram emot en ny länk.
 
P petlin90 skrev:
Tack för svaret "Genomklok", låter intressant ser fram emot en ny länk.
Den här är det
https://www.conrad.se/sv/p/tfa-dost...g7vPa5X-1oON2ZTquA4rldXLJcV341ChoChqsQAvD_BwE

Noterar räckviddsfrågan. Loggern tar emot data från sensorerna och registrerar värden, tex varje kvart. Har den inte kontakt med en sensor just den sekunden kommer ett värde saknas, sensorerna har inget minne. Vi har runt 100 kvm bya och jag har hittat ställen på bottenvåningen där det inte är konstant kontakt med alla sensorer, men på de flesta ställen når det. Har även ställt en i garaget på prov, 25 m bort, det räckte också om loggern stod i rätt halva av huset.
 
Tack för att du är så jäkla trevlig och säger tack till alla🙌
 
  • Älska
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tack för att du är så jäkla trevlig och säger tack till alla🙌
Givetvis så blir jag tacksam när ni tar er tid att lösa mitt problem 🤝
 
  • Gilla
  • Älska
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.