R
J JohanLun skrev:
Därav är den absolut bästa lösningen att TS börjar parkera på gatan istf på sin uppfart. Så får "grannen" hitta alternativa ställen att ställa sig på. Så kan TS gäster och varuleveranser använda TS uppfart istället... :)
Den allra bästa lösningen är att TS accepterar att grannen får och kan parkera utanför hans tomt helt lagenligt, utan att rättshaverister ska försöka o få TS att göra dumma saker som denna kan få problem med🥴😉
 
  • Gilla
Richiehammer och 7 till
  • Laddar…
H
D Dilato skrev:
Det är f*n obegripligt varför, det spelar ju noll roll åt vilket håll fronten på bilen pekar när den står still.
Finns inga reflexer fram på bilen. = synns sämmre. Därför måste man parkera åt rätthåll.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Den allra bästa lösningen är att TS accepterar att grannen får och kan parkera utanför hans tomt helt lagenligt, utan att rättshaverister ska försöka o få TS att göra dumma saker som denna kan få problem med🥴😉
Om TS nu kontaktar de han behöver för att få flytta postlåda och grind så är det väl inget rättshaveri alls?

Jag hade själv kunnat tänka mig att "bara flytta" brevlådan om det rör sig om 2m.
 
Ganska tydligt vem som är den jobbiga grannen i den här tråden...
 
  • Haha
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Om TS nu kontaktar de han behöver för att få flytta postlåda och grind så är det väl inget rättshaveri alls?

Jag hade själv kunnat tänka mig att "bara flytta" brevlådan om det rör sig om 2m.
Men du rekommenderade TS att flytta brevlådan redan till helgen?
 
D Dilato skrev:
Det är f*n obegripligt varför, det spelar ju noll roll åt vilket håll fronten på bilen pekar när den står still.
Bortsett från din begränsade fattningsförmåga - Och du fick körkort --- Hur då?
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
S SuMa skrev:
Det är galna Mp muppar som styr i den här stan.
Du har som du vet fel - men oavsett... Hellre det än "störst käft bestämmer!
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Du har som du vet fel - men oavsett... Hellre det än "störst käft bestämmer!
Nehejdu! MP-talibanerna är med och styr i Sthlms stad.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nehejdu! MP-talibanerna är med och styr i Sthlms stad.
Ja, miljöpartiet har suttit med i kommunledningen båda med blåa och röda inslag - men det har ju inget med detta att göra.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Bortsett från din begränsade fattningsförmåga - Och du fick körkort --- Hur då?
Tack för din briljanta analys och din trevliga ton.

Jag fick körkort genom att genomgå ett teoriprov och en uppkörning 1976.

Nu är det ju så att jag inte är ensam om analysen, det finns en motion i riksdagen om just det:

Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda hur och i vilken omfattning parkering mot färdriktningen ska kunna bli tillåten och tillkännager detta för regeringen.

"vårt förbud mot att parkera mot färdriktningen sticker ut i en europeisk kontext"

"Det är därmed dags att även i Sverige tillåta parkering mot färdriktningen, vilket med fog kan anses vara norm i Europa."
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu är det ju så att jag inte är ensam om analysen, det finns en motion i riksdagen om just det:
Det finns motioner om mycket. En del.är ren galenskap. Fast det är ju inte poängen. Poängen är att just nu är det inte tillåtet.
Jag sänkte mig till din ton. Så att du skulle förstå.
 
J JohanLun skrev:
Därav är den absolut bästa lösningen att TS börjar parkera på gatan istf på sin uppfart.
Jo, så får man fajtas om det...bättre eller sämre, det är frågan...🤔😵
 
  • Gilla
Rikard Kristensson
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Oavsett vad man får eller inte så för mig är det lite ”oskriven regel” att man parkerar till typ 80% utanför sitt eget ställe.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Poängen är att just nu är det inte tillåtet.
Och min poäng är att det är ett undantag från vad resten av världen anser normalt.

Om man blir så överraskad av en parkerad bil på en gata i tätbebyggt område med parkering tillåten (oavsett riktning på den parkerade bilen) och därför krockar eller kör av vägen/upp på trottoaren så har man inte framfört sitt fordon på ett trafiksäkert sätt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och min poäng är att det är ett undantag från vad resten av världen anser normalt.

Om man blir så överraskad av en parkerad bil på en gata i tätbebyggt område med parkering tillåten (oavsett riktning på den parkerade bilen) och därför krockar eller kör av vägen/upp på trottoaren så har man inte framfört sitt fordon på ett trafiksäkert sätt.
Frågan är om man ska bry sig om vad som är normalt på andra ställen. Jag är rätt nöjd med att det är lite ordning och reda här. Det är fan snurrigt i trafiken ändå.

Ett myller av motorcyklar och mopeder korsar en trafikerad gatukorsning utan tydliga trafikregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.