Vi har ett rum med klinkergolv i källaren. Av och till dyker det upp fläckar som ser ut som kåda på olika ställen. De finns bara i detta rummet, både i fogarna och mitt på klinkerplattorna. Trodde ev. att det var kåda som droppat från furutaket, men det är det inte. Fläckarna finns även under möbler. Vissa är vita och hårda andra genomskinliga och geléartade. Antar att de kommer att bli vita och hårda när de torkat.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara?
 
R Roland Alfredsson skrev:
Vi har ett rum med klinkergolv i källaren. Av och till dyker det upp fläckar som ser ut som kåda på olika ställen. De finns bara i detta rummet, både i fogarna och mitt på klinkerplattorna. Trodde ev. att det var kåda som droppat från furutaket, men det är det inte. Fläckarna finns även under möbler. Vissa är vita och hårda andra genomskinliga och geléartade. Antar att de kommer att bli vita och hårda när de torkat.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara?
Bilder tack
 
R Roland Alfredsson skrev:
Vi har ett rum med klinkergolv i källaren. Av och till dyker det upp fläckar som ser ut som kåda på olika ställen. De finns bara i detta rummet, både i fogarna och mitt på klinkerplattorna. Trodde ev. att det var kåda som droppat från furutaket, men det är det inte. Fläckarna finns även under möbler. Vissa är vita och hårda andra genomskinliga och geléartade. Antar att de kommer att bli vita och hårda när de torkat.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara?
Du har inget foto?

Edit: tvåa på bollen.
 
Här är ett foto på en av fläckarna.
 
  • Bruna kakelplattor med en vit fläck, sannolikt torkad vätska eller kemikalie, över fogar och plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det genomskinliga på bilden är som gelé. En fläck är under en matta som sitter bomfast i golvet
 
Du har inte en tonårig grabb som har datorn i källaren?
 
  • Haha
  • Gilla
Cruzze och 3 till
  • Laddar…
Nej det är inga sådana fläckar. 😉
Det är ett gästrum som används sporadiskt och står endast med grundvärme däremellan.
Ser ut som kåda men är något annat.
 
MultiMan
Jag har svårt att hålla mig still när jag borstar tänderna och särskilt Colgate Sensitive instant relief (specialtandkräm som är som akrylfog i konsistensen, typ) ger sådana fläckar om jag inte håller helt tätt när jag går runt och borstar tänderna (eltandborste).

Framgår inte tydligt om det händer efter att rummen använts eller när de stått tomma.
 
MultiMan
Efter att ha funderat och läst på så lutar jag åt insektsavföring. Särskilt spindlar kan ge rent vita lämningar. Vi har stora spindlar även i Sverige som kan avsätta rätt rejäla mängder och de gillar att hålla igång när ingen är där och stör. Har du sett nät någonstans?

Edit: Lägger till en bild, men du kan söka själv. Nu är inte just denna en svenska art, men du kanske köpt bananer nyligen?

En stor spindel vilar på någons öppna handflata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Video:
 
Redigerat:
Jag har haft funderingar åt det hållet och vi har en del spindlar i huset, men de är ganska små om än med långa ben. Men de finns litet varstans i huset men det är bara i just detta rum som fläckarna dyker upp.
Spindeln är kanske 3mm och fläckarna nästan 3 cm.
 
MultiMan
Vanlig husspindel kan bli runt 10 mm och kärrspindlar som jag råkat på några gånger, över 20. Då pratar vi kroppslängden, exklusive ben.

Räkna inte med att du ser alla spindlar, de är oftast väldigt skygga.

Edit: Större husspindel är rätt rejäl: https://sv.wikipedia.org/wiki/Större_husspindel
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.