Hej på er! Köpte en sån här för 1 månad sedan

https://confidentliving.se/p/detroi...CM5xjkKtrBPx-AaEKin4mUW7d0Yzdl7RoCItoQAvD_BwE

och igår slutade övre delen att fungera, jag gick och köpte en ny ljuskälla, fungerar fortfarande inte. Idag har jag redan hunnit reklamera och de sa att jag kan bara slänga den, att jag behöver inte skicka tillbaka den. Tycker verkligen att det är synd att slänga, den nedre fungerar och hela lampan är ju ny.
Min fråga: kan jag laga den själv? kan det vara säkring i dimmern som pajat? Såg att det finns en att köpa från samma fabrikat...

https://www.ljustema.se/reservglas-mm/34162-dimmer-till-golvlampa.html

kan jag byta den själv? Borde jag testa att byta ut den eller kan det vara någonting helt annat??

Tack på förhand
och
God Jul
 
B
Innan du köper något alls, så borde du skruva isär och titta på kabelanslutningar. Inkl. Vid sockeln.

Jag reparerade nyss en ljusstake där de slavat med anslutningen vid tillverkning. Tog 1 minut att laga, och ungefär 1 minut att hitta felet.

En multimeter är alltid bra att ha när man ska felsöka el. Då kan man mäta för att se att kablarna är rätt anslutna med mera.
 
  • Gilla
Julia Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Ser väl rätt ut och borde inte vara särskilt svårt att byta.
Att dom inte vill ha tillbaka den säger en del om vad den egentligen borde kosta 😮
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Innan du köper något alls, så borde du skruva isär och titta på kabelanslutningar. Inkl. Vid sockeln.

Jag reparerade nyss en ljusstake där de slavat med anslutningen vid tillverkning. Tog 1 minut att laga, och ungefär 1 minut att hitta felet.

En multimeter är alltid bra att ha när man ska felsöka el. Då kan man mäta för att se att kablarna är rätt anslutna med mera.
Ok tack för ditt svar. Är det en så här? Rätt billigt, det kan jag köpa, kan vara bra att ha sen kanske :)

https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521

Hur gör jag med den? Ska jag typ lägga an spetsarna mot sockeln till den översta delen?
Tack
 
D Dilato skrev:
Ser väl rätt ut och borde inte vara särskilt svårt att byta.
Att dom inte vill ha tillbaka den säger en del om vad den egentligen borde kosta 😮
Haha, ja eller hur!
 
B
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Ok tack för ditt svar. Är det en så här? Rätt billigt, det kan jag köpa, kan vara bra att ha sen kanske :)

[länk]

Hur gör jag med den? Ska jag typ lägga an spetsarna mot sockeln till den översta delen?
Tack
Just den där är bara godkänd för 300v, vilket är lite dumt med tanke på att det blir högre spänning om du mäter mellan två faser. Men om du aldrig har behov av att mäta något med mer än 1 fas, så duger ju den där. Du kan säkert leta lite till, om du tror du i framtiden har behov av det.

En multimeter kan man mäta resistens mellan två anslutningar (med spetsarna), så man ser om en kabel är hel, att säkringen är hel, att anslutningen är ok med mera. Det är nog det du främst ska göra för din lampa.

Men även mäta spänning om man är försiktig. Resistens mäter man med lampan urkopplad, spänningslös.

Jag brukar extremt sällan mäta ström eller något annat vid felsökningar med multimeter.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Om man misstänker fel på en dimmer, så är det allra första man bör göra att koppla bort lampan med dimmer från nätet (dra ut stickkontakten). och koppla in igen. Är det en fast installerad dimmer, bryter man med säkringen i elcentralen.

I många dimmers finns interna skydd som stänger av vid överbelastning eller övertemperatur. De återställs genom att bryta spänningen till dimmern.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man misstänker fel på en dimmer, så är det allra första man bör göra att koppla bort lampan med dimmer från nätet (dra ut stickkontakten). och koppla in igen. Är det en fast installerad dimmer, bryter man med säkringen i elcentralen.

I många dimmers finns interna skydd som stänger av vid överbelastning eller övertemperatur. De återställs genom att bryta spänningen till dimmern.
Är grenuttag med strömbrytare samma sak som att dra ut kontakten?
 
Det borde det vara, antar att du menar avstängt med brytaren? Det gäller alltså att bryta strömmen före dimmern.

Den metoden att lösa problemet är kanske inte det mest sannolika. Men med tanke på hur enkelt det är, bör man testa det först.
 
Jag har två sådana och slaktat en, det är jädra pilljobb.
Grenuttag med strömbrytaren är INTE samma sak som dra ut kontakten. Strömbrytaren bryter kanske bara en pol och då kan den strömförande polen fortfarande vara inkopplad.
Släng skiten om du inte är riktigt duktig på detta.
 
  • Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det borde det vara, antar att du menar avstängt med brytaren? Det gäller alltså att bryta strömmen före dimmern.

Den metoden att lösa problemet är kanske inte det mest sannolika. Men med tanke på hur enkelt det är, bör man testa det först.
Är det då bara att dra ut sladden? Eller ska dimmern vara på innan jag gör det? Verkar inte hjälpa som jag gör 😭den lampan som är unders fungerar fint men det är två vred så antagligen styrs de av olika dimmrar?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har två sådana och slaktat en, det är jädra pilljobb.
Grenuttag med strömbrytaren är INTE samma sak som dra ut kontakten. Strömbrytaren bryter kanske bara en pol och då kan den strömförande polen fortfarande vara inkopplad.
Släng skiten om du inte är riktigt duktig på detta.
Hahaha ja blir nog så!
 
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Är det då bara att dra ut sladden? Eller ska dimmern vara på innan jag gör det? Verkar inte hjälpa som jag gör 😭den lampan som är unders fungerar fint men det är två vred så antagligen styrs de av olika dimmrar?
Som sagt det är bara att dra ur sladden och helst vänta en kort stund innan man sätter på den.
 
H hempularen skrev:
Som sagt det är bara att dra ur sladden och helst vänta en kort stund innan man sätter på den.
Har gjort… hjälper inte tyvärr
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.