R
Alfredo Alfredo skrev:
Du har skrivit detta ett flertal gånger på kort tid. Du har till och med konkretiserat det med:


Kan du styrka detta påstående på något sätt? Alltså styrka att någon faktiskt fått åtminstone en tillsägelse av polisen enbart på grund av att de kört "90 på 110 väg"? Fram tills dess du troliggör att det har hänt, tvivlar jag faktiskt på att det skett.

Jag betvivlar alltså inte att man kan straffas för att man kör extremt långsamt i förhållande till övrig trafik. Jag tvivlar dock starkt på att detta kan ske om det enda "fel" man gör är att man kör 90 på 110-väg!
Nu sänkte jannejanne123 den till 80Km/Tim så ja det kan vara, I 3 kap. 16 § trafikförordningen anger man dock att en förare inte utan giltigt skäl får köra med överdrivet låg hastighet.. vilket 30km/h på en 110km/h kan bedömas av polisen att vara..
 
R Rejäl skrev:
vilket 30km/h på en 110km/h kan bedömas av polisen att vara..
Påståendet blir inte styrkt av att du upprepar det många gånger. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Om jag har. kör runt 4-6t/mil om året och har gjort det senaste 30 åren…
Hur tror du det blir vid varje uppförsbacke när lastbilen saktar in och du ska slänga dig in i omkörningsfilen?

Hade bra tankar om dig innan denna diskussionen om hastigheter på motorväg, men här visar du hur du så ensidigt rättfärdigar långsam körning på grund av valet av bil…väl egocentriskt kan jag tycka…
Som jag nu har skrivit ett antal gånger så håller jag själv angiven hastighet, jag är för otålig för att ligga och köra långsamt, laddar hellre lite extra.

Jag har dock exakt noll förståelse för dina extremt krystade argument att det skulle vara en sådan otrolig trafikfara att bilar i varje givet tillfälle inte kör i 110 på motorväg. I ditt exempel ovan så kan man som bilist ligga kvar bakom lastbilen och gå ut när det inte kommer någon i vänsterfil, precis som vanligt. Den stora fördelen med en elbil i det här läget är dessutom att på grund av elbilens beskaffenhet går det väldigt snabbt att accelerera upp till den i vänsterfilen gällande hastigheten.

Det finns utmaningar och problem med elbilar, men det scenario du beskriver är inget problem.
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 7 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Påståendet blir inte styrkt av att du upprepar det många gånger. 😉
Har ju varit med när en anställd har fått böter mer än så blir svårt att styrka samt vad jag skrev i förra inlägget…
Men du har väl rätt som du alltid anser sig ha bara för att du ifrågasätter😉
 
Redigerat:
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Nu sänkte jannejanne123 den till 80Km/Tim så ja det kan vara, I 3 kap. 16 § trafikförordningen anger man dock att en förare inte utan giltigt skäl får köra med överdrivet låg hastighet.. vilket 30km/h på en 110km/h kan bedömas av polisen att vara..
Ligga bakom en lastbil som kör i 80 är inte att köra i överdrivet låg hastighet.
 
  • Gilla
  • Älska
Doks och 5 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ligga bakom en lastbil som kör i 80 är inte att köra i överdrivet låg hastighet.
Hur gör du när lastbilen inte finns? Vad rättfärdigar du då med?
Det är din bedömning tydligen en annan än ordningsmakten har gjort..
 
Isakare Isakare skrev:
... hur det skulle bli ekonomiskt för företaget, skulle den lägre kostnaden för el (om den blir lägre ??) väga upp den längre tid det kommer ta.
Det är ett udda driftsfall som kanske motiverar den ökade kostnad det sannolikt kommer vara att köra ICE om något 10-tal år. Liksom jag tror vi kommer se att gräsklippare, utombordare, anläggningsmaskiner osv fortfarande kommer ha ICE motorer långt in i framtiden.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Eftersom det i framtiden kan bli aktuellt mig, främst pga politiker och lagstiftare går mot att göra livet mycket surt för bensin- och dieselförare, så är frågan intressant för mig.
Detta i kombination med att elbilsanvändare (i forum etc) regelmässigt idiotförklarar kritiker i allmänhet och de med dåliga erfarenheter i synnerhet.
Allt med inga eller dåliga argument.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du känner dig tvingad in i en situation fylld av frälsta människor förstår jag är irriterande, men varken i den här frågan eller någon annan måste man inta en extremposition.

Det finns alltid människor med mer balanserade åsikter än extrempositionen, oavsett fråga. Välj att läsa/lyssna på dem istället för de fullt ut frälsta om det passar dig bättre.
Det handlar nog inte om att göra livet surt. Det är en missuppfattning. Det handlar mer om att en "skada på samhället" ska betala för sig. Jag tycker det är helt rimligt att aktiviteter som är "förstörande" ska beläggas med högre skatt. Tex kan cigaretter få beskattas högt eftersom de leder till lidande och vårdkostnader. När individen inte kan själv se detta och ta ansvar för det så får samhället göra det för att skydda oss andra.

Om bränslet tas från en källa som inte leder till ökad CO2 och reningsgraden på motorn är hög så får du jättegärna fortsätta köra din ICE bil hur länge du vill för min del. Jag hoppas kunna köra mina gamla fordon länge till. Men är också beredd på att det riskerar kosta lite mera och jag kanske kör rätt få mil om året.

Om det "kostar" för att vissa länder svämmar över, vi får ett ändrat klimat, folk får sjukdomar av partiklar osv så tycker jag det ska kosta för dem som genererar detta så vi andra slipper höjd skatt för att försöka ordna upp detta, om det nu går...

Jag tycker personligen att man skulle ha än mer differentierade skatter för att se till att påverka till ett samhälle utan stora kostnader. För NÅGON ska betala för de skador som orsakas. Då är det bättre att den som röker cigaretter eller kör på fossilt bränsle betalar för det i användningsfasen för att sen bekosta "uppstädningsfasen".
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som jag nu har skrivit ett antal gånger så håller jag själv angiven hastighet, jag är för otålig för att ligga och köra långsamt, laddar hellre lite extra.

Jag har dock exakt noll förståelse för dina extremt krystade argument att det skulle vara en sådan otrolig trafikfara att bilar i varje givet tillfälle inte kör i 110 på motorväg. I ditt exempel ovan så kan man som bilist ligga kvar bakom lastbilen och gå ut när det inte kommer någon i vänsterfil, precis som vanligt. Den stora fördelen med en elbil i det här läget är dessutom att på grund av elbilens beskaffenhet går det väldigt snabbt att accelerera upp till den i vänsterfilen gällande hastigheten.

Det finns utmaningar och problem med elbilar, men det scenario du beskriver är inget problem.
Det är inte en otroligt stor trafikfara det är alltså du som bedömer det?
Så om du kör för fort så är det det du rättfärdigar det med, polisen kommer i det fallet inte hålla med dig ifall dom väljer att stanna dig..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Uppvärmningen måste väl även kosta en del eller är det försumbart i det stora hela?
Startar man med kall bil påverkar det i sig, men ska man bara hålla temperaturen är det normalt ett par–tre kW det drar tror jag. Så en mils kortad räckvidd per timme.

Men det innebär ju ändå 5–10 %, så om jag inte överdriver förbrukningen är det förstås en inte obetydlig påverkan.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Det är inte en otroligt stor trafikfara det är alltså du som bedömer det?
Så om du kör för fort så är det det du rättfärdigar det med, polisen kommer i det fallet inte hålla med dig ifall dom väljer att stanna dig..
Höj dig, du har snackat in dig i ett hörn du inte kommer ut ur. Trafiken på motorväg kommer alltid att hålla olika tempo i höger-respektive vänsterfil och det är med mening.
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 5 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Höj dig, du har snackat in dig i ett hörn du inte kommer ut ur. Trafiken på motorväg kommer alltid att hålla olika tempo i höger-respektive vänsterfil och det är med mening.
Jag har aldrig sagt att dessa inte håller olika tempo..
Men att köra onödigt sakta med en vanlig bil är inte berättigat på motorväg..
Och jag är nöjd över att det inte är din bedömning som styr det utan ordningsmaktens, dom är och ska vara objektiva i sitt bemötande alltså inga undantag bara för att din räckvidd på elbilen ska täcka ända fram kommer kommer att tas i hänsyn..

Men någ om detta vi är inte överens om detta kan vi ju vara överens om😉
 
R Rejäl skrev:
Det är inte en otroligt stor trafikfara det är alltså du som bedömer det?
Så om du kör för fort så är det det du rättfärdigar det med, polisen kommer i det fallet inte hålla med dig ifall dom väljer att stanna dig..
Jag skulle säga att om man omotiverat kör 50 eller 140 på motorväg är båda scenariona olämpliga och farliga. I fallet man kör 50 så kan någon som kommer ikapp i 80 behöva bromsa kraftigt. I fallet 140 så kan någon som kör 110 ha samma hastighetsskillnad. Man bör räkna med att andra fordon håller mellan 80-110 då det är de hastigheter som tekniskt gäller på motorvägen.

Oavsett om det ligger en lastbil där eller inte måste du som medtrafikant kunna hantera det.

Om man med sin tesla kör 70km/h på en landsväg med 90km/h med massor av bilar bakom och inga bilar framför och gör det av skälet att man vill "spara batteri" och inte för att man bedömer att det finns andra säkerhetsskäl att sänka hastigheten, DÅ tycker jag att man gör ett dumt och felaktigt val. För det kan leda till onödiga omkörningar bland bilarna bakom.

Men detta är ett väldigt akademiskt resonemang. Jag har inte upplevt dessa problem. Jag tror det är som när man införde tullarna i Stockholm. Det fanns några få som första veckan stannade på motorvägen eller vid stadens tullar för att vänta till "taxan slog om". Men det förekommer vad jag vet aldrig nu. Jag tror det är samma sak med elbilar. Det är mycket få som kör 60 på motorvägen för att "komma längre". De som gör det körde troligen lika knasigt när de körde en "fossilbil" eller om man stoppat dem i en Ferrari.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men att köra onödigt sakta med en vanlig bil är inte berättigat på motorväg..
Och jag är nöjd över att det inte är din bedömning som styr det utan ordningsmaktens, dom är och ska vara objektiva i sitt bemötande alltså inga undantag bara för att din räckvidd på elbilen ska täcka ända fram kommer kommer att tas i hänsyn..
Problemet i ditt resonemang är att 90 km/h inte är onödigt sakta. Det finns gott om pensionärer eller andra som VILL köra så fort oavsett biltyp. Jag har svårt att se att om man kör helt rätt i övrigt och hållerhögerfil, man kommer att ha en diskussion med polisen varför man inte kör 110 istället för 90. Om det inte är förbjudet att köra 90 så spelar det egentligen ingen roll varför man kör så snabbt.

Om man kör om i 90 är det en annan femma...
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 4 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Jag skulle säga att om man omotiverat kör 50 eller 140 på motorväg är båda scenariona olämpliga och farliga. I fallet man kör 50 så kan någon som kommer ikapp i 80 behöva bromsa kraftigt. I fallet 140 så kan någon som kör 110 ha samma hastighetsskillnad. Man bör räkna med att andra fordon håller mellan 80-110 då det är de hastigheter som tekniskt gäller på motorvägen.
I hastigheten 140 så blir du av med körkortet då du kommer upp i 30km/h för fort..
Lite så tänker någ ordningsmakten om att köra för sakta med att kor du i 50km/h på en motorväg så riskerar du indraget körkort för uppkallande av fara kanske (kan inte dom rätta benämningarna av rättsväsendet)medan om du kör 30km/h för sakta så blir det en tillsägelse med böter..
Har som sagt i närtid haft en anställd som åkte dit för detta..
 
R Rejäl skrev:
Har som sagt i närtid haft en anställd som åkte dit för detta..
Jag har jättesvårt att se att det BARA var att hen körde långsamt? Och nu pratar vi om nånstans 80km/h. Inte 40 på en tom motorväg i vänsterfil. För DET ska givetvis inte vara ok,.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.