R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har jag släp måste jag köra långsammare, är jag lastbil måste jag köra långsammare. Det är så det fungerar på en motorväg, fordon framförs i lite olika hastigheter. Kör man själv i en så hög hastighet där man inte kan hantera det anser jag att det är det som är det trafikfarliga beteendet.
Nu svarade du inte på mina frågor alls, utan nu ska ni rättfärdiga det med släpvagnskörning vad är nästa steg i din rättfärdigande?

Tror du att det blir säkrare om du sänker hastigheten med 30km/h jämfört med andra?bara för att tungtrafik som lastbilar gör det..
Är det inte trafiksäkrare om alla håller den angivna hastigheten? och inte sina egna hastighetsgränser som passar dig själv och ditt val av bil…
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och högre samhällsekonomiska kostnader på grund av ökade restider.
Som samtidigt minskar pga färre olyckor och mindre utsläpp?
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Nu svarade du inte på mina frågor alls, utan nu ska ni rättfärdiga det med släpvagnskörning vad är nästa steg i din rättfärdigande?

Tror du att det blir säkrare om du sänker hastigheten med 30km/h jämfört med andra?bara för att tungtrafik som lastbilar gör det..
Är det inte trafiksäkrare om alla håller den angivna hastigheten? och inte sina egna hastighetsgränser som passar dig själv och ditt val av bil…
Men varför hakar du upp dig på att alla ska köra i samma hastighet, så fungerar ju inte trafiken i verkligheten, så om det är bättre eller sämre är helt irrelevant.

Vill du diskutera det som ett köteoretiskt exempel kan vi göra det, men då blir det en diskussion helt frånkopplad verkligheten.
 
  • Gilla
Doks och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Däremot tycker jag att samhället ska verka för att vi minskar både emissioner och CO2, vilket då innebär att man ska se till att utveckling och försäljning av bilar som är mindre miljöförstörande kan innebära en lägre kostnad. Liksom att det ska "kosta mer" att köra en väldigt stor och tung bil som drivs på fossilt bränsle (och här är det viktigt att betona att det är fossilt, för kör man på etanol, biodiesel eller biogas så -kan- det vara betydligt bättre för CO2 utsläpp).

Felet tycker jag är att man har subventionerat själva elbilarna, när man snarare skulle jobbat med att förbättra laddinfrastrukturen och elproduktionen. Är elpriset väldigt lågt så finns en lönsamhet i elbilar för de som kör många mil om året. För de som kör få mil om året tror jag miljönyttan är högst tveksam att gå över till el innan den nuvarande bilen är "slutförbrukad".
...
Beskattningen av fordonstrafik är väl ändå i första hand för att få in pengar till statskassan. Snacket om CO2 är bara för att få nån slags acceptans för skatten.
Tror man att elbilen kommer vara fortsatt billig lurar man sig själv, skatten ska in även om bränslebilarna försvinner.
Elskatten behöver höjas med ca 2,30/kWh för att täcka minskade inkomster från fossila bränslen.
Alternativt en km-skatt på elbilar på ca 0,60kr/km.
Just nu är det en sweet spot att ha elbil. Hade jag själv haft elbil hade jag gjort vad jag kunnat för att inte fler skulle köpa...

/Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men varför hakar du upp dig på att alla ska köra i samma hastighet, så fungerar ju inte trafiken i verkligheten, så om det är bättre eller sämre är helt irrelevant.

Vill du diskutera det som ett köteoretiskt exempel kan vi göra det, men då blir det en diskussion helt frånkopplad verkligheten.
I o med att jag har varit med om att man blir bötesbelagt för att inte följa trafikrytmen så verkar din bild inte förenlig med verkligheten.
Det visar även du med att inte svara på frågorna som jag har ställt till dig.. utan det kommer bara nya rättfärdiganden som nu diskussion om kön.. som inte är relevant med att köra på motorväg..
 
O OskarJ skrev:
Som samtidigt minskar pga färre olyckor och mindre utsläpp?
Absolut. Ingen enkel balansgång.
 
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
I o med att jag har varit med om att man blir bötesbelagt för att inte följa trafikrytmen så verkar din bild inte förenlig med verkligheten.
Det visar även du med att inte svara på frågorna som jag har ställt till dig.. utan det kommer bara nya rättfärdiganden som nu diskussion om kön.. som inte är relevant med att köra på motorväg..
Men har du ens kört på en motorväg? I höger fil ligger vanligtvis tung trafik, bilar med släp och bilar som håller den rytm som gäller i höger fil. Att en personbil som ligger i samma hastighet som en lastbil i högerfilen på motorväg skulle bli bötfälld tror jag inte ett ögonblick på.

Köteori har inget med kön att göra, utan handlar om hur man kan optimera flöden https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Köteori och det verkar ju vara detta du är ute efter.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
sysmali och 6 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I o med att jag har varit med om att man blir bötesbelagt för att inte följa trafikrytmen
Du har skrivit detta ett flertal gånger på kort tid. Du har till och med konkretiserat det med:
R Rejäl skrev:
Återigen bör man inte köra i 90 på 110 väg detta är o kan klassas som trafikfarligt av ordningsmakten
Kan du styrka detta påstående på något sätt? Alltså styrka att någon faktiskt fått åtminstone en tillsägelse av polisen enbart på grund av att de kört "90 på 110 väg"? Fram tills dess du troliggör att det har hänt, tvivlar jag faktiskt på att det skett.

Jag betvivlar alltså inte att man kan straffas för att man kör extremt långsamt i förhållande till övrig trafik. Jag tvivlar dock starkt på att detta kan ske om det enda "fel" man gör är att man kör 90 på 110-väg!
 
  • Gilla
  • Älska
Doks och 11 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Ingen enkel balansgång.
Nej, absolut inte. Finns både för och nackdelar vad man än väljer.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I o med att jag har varit med om att man blir bötesbelagt för att inte följa trafikrytmen så verkar din bild inte förenlig med verkligheten.
Det visar även du med att inte svara på frågorna som jag har ställt till dig.. utan det kommer bara nya rättfärdiganden som nu diskussion om kön.. som inte är relevant med att köra på motorväg..
Jag säger som JanneJanne att jag kör (trots att jag kör en liten skit-el-bil) sällan under skyltad hastighet. Jag stör mig också på "proppar". Jag önskar att jag kunde köra lugnare, och pga miljö, ökad insikt om risker mm så kör jag ändå mycket lugnare än jag gjorde när jag var ung, då höll jag ständigt 29+ på motorväg (det är väl preskriberat och synderna för ungdomligt oförstånd förlåtna). Det är "enklare" att köra lite högre än skyltad hastighet / medelhastighet än att hålla "nästan" samma tempo som alla andra. Alternativet är att falla in i högerfilstempot och ha lugn musik i högtalarna och ingen stress. Att ligga och ständigt hinna ikapp och byta fil är det jobbigaste sättet att köra... tycker jag. Det kryper i kroppen när jag åker med och frun kör. Hon hamnar ständigt längst bak i en kö med upphinnande bilar bakom som swishar om utan att hon lyckas komma upp i vänsterfilshastigheten. Då är det bättre att finna sig i att man kör 80 i högerfil och INTE försöka köra LITE fortare.

Så antingen ligger man i vänsterfil och ser till att hålla undan för bilar bakom och byta "in" i högerfil i stora luckor för att byta ut igen när man släppt förbi den som kör fortare men utan att sakta ned. Givetvis ligga i högerfil om den är tom eller gles, men är det tät trafik så är "enda sättet" att hålla så hög hastighet att väldigt få vill köra om... ELLER så ligger man i 80 i sakta mak och är nöjd med det. På en tvåtimmarsresa är skillnaden i ankomsttid inte speciellt stor. Det handlar nog mer om hur man hanterar stress...
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men har du ens kört på en motorväg? I höger fil ligger vanligtvis tung trafik, bilar med släp och bilar som håller den rytm som gäller i höger fil. Att en personbil som ligger i samma hastighet som en lastbil i högerfilen på motorväg skulle bli bötfälld tror jag inte ett ögonblick på.

Köteori har inget med kön att göra, utan handlar om hur man kan optimera flöden https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Köteori och det verkar ju vara detta du är ute efter.
Om jag har. kör runt 4-6t/mil om året och har gjort det senaste 30 åren…
Hur tror du det blir vid varje uppförsbacke när lastbilen saktar in och du ska slänga dig in i omkörningsfilen?

Hade bra tankar om dig innan denna diskussionen om hastigheter på motorväg, men här visar du hur du så ensidigt rättfärdigar långsam körning på grund av valet av bil…väl egocentriskt kan jag tycka…
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du styrka detta påstående på något sätt? Alltså styrka att någon faktiskt fått åtminstone en tillsägelse av polisen enbart på grund av att de kört "90 på 110 väg"? Fram tills dess du troliggör att det har hänt, tvivlar jag faktiskt på att det skett.
Jag tror det är någon som kört som en jäkla babian, legat i fel fil utan att titta i backspegeln osv som fått böter för detta - isåfall helt korrekt.

Jag har åkt med sådana personer som är HELT omedvetna om att det ligger någon bakom. Och ALDRIG byter fil. Ligger i vänster eller mittenfilen mil efter mil, även om högerfilen är helt tom. Samma personer är ofta de som kör 70 på 90 väg, men håller 70 när det blir 50 vid ett samhälle. De är helt fokuserade på att hålla bilen innanför linjerna och allt förutom detta tycks inte registreras alls. Eller förresten, har en bekant som var så fokuserad på samtalet i bilen att allt runtomkring också tycktes passera förbi, konstigt då det är en intelligent person som också håller på med "hastighetssporter" (alplinåkning och crosskörning).

Jag har även åkt med personer som kör på devisen att ploga sig fram. Oavsett om det är ett pärlband med bilar som kör 108km/h i vänserfil och högerfilen är full med lastbilar (och teslor) utan luckor som kör 80. Så ska de försöka preja ut bil efter bil i högerfilen, ligger en billängd efter tills bilen framför ger vika. Nästa långa raka efter en halvtimme kan man se samma jävla bil ploga sig vidare en kilometer längre fram. Tidsvinsten är troligen mindre än någon minut på hela resan. DE bilisterna är de riktigt farliga. En jag känner som körde så lyckades också krocka två eller tre gånger på motorvägen, altså upphinnandeolyckor vid köslut. Faktum är att eftersom vi körde samma väg till jobbet ungefär samma tider höll han en gång på att köra in i röven på mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Fast har du inte massor av appar/medlemskap måste du ju betala mer för bensinen hos de olika kedjorna så det är exakt likadant.
Nja inte riktigt på samma vis som det är med elbilar, men jag förstår vad du menar och du har rätt i sak. Men jag kan åka på okq8 här i byn och då välja att tanka med mitt Mastercard eller visa. Samma pris oavsett.


men i elbilsvärlden är man tvingad till att ha appar istället för ett betalkort, och är man inte medlem eller kör via fel app så är prisskillnad rätt stor procentuellt räknad. Jag vill kunna stoppa i mitt kort och få en summa reserverad och sen ladda o dom drar sen det exakta beloppet.

Men närå det är ju inte nog så futuristiskt, man har krånglat till det så pass att man i mitt tycke har skapat ett problem där det inte behöver vara ett problem.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Eftersom det i framtiden kan bli aktuellt mig, främst pga politiker och lagstiftare går mot att göra livet mycket surt för bensin- och dieselförare, så är frågan intressant för mig.
Detta i kombination med att elbilsanvändare (i forum etc) regelmässigt idiotförklarar kritiker i allmänhet och de med dåliga erfarenheter i synnerhet.
Allt med inga eller dåliga argument.
Att du känner dig tvingad in i en situation fylld av frälsta människor förstår jag är irriterande, men varken i den här frågan eller någon annan måste man inta en extremposition.

Det finns alltid människor med mer balanserade åsikter än extrempositionen, oavsett fråga. Välj att läsa/lyssna på dem istället för de fullt ut frälsta om det passar dig bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Skulle vara kul och åka min resa från södra Lappland till Stockholm (104 mil) med med elbil och göra ett reportage om det 🙂
Senast stannade jag en gång i Sundsvall och tankade/pinkade, mat och kaffe hade jag med mig i bilen.
Det spännande för min del som åker i tjänsten är hur det skulle bli ekonomiskt för företaget, skulle den lägre kostnaden för el (om den blir lägre ??) väga upp den längre tid det kommer ta.
Med bra väglag, låg trafik och lite moms tar det 11,5 tim, dagen efter kan jag göra lite nytta och jobba halvdag.
Jag gissar 2x8 timmar minst + övernattning på hotell med eldrift.
Vad en 3 ton tung skåpbil drar på motorväg med el vet jag inte, den drar 0,8 diesel.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.