Vi har hamnat i en jobbig situation där vi i panik behöver göra ett stambyte i källaren i vår villa. Entreprenören har precis installerat ett minireningsverk och nu upptäckt ett litet bakfall på befintlig stam samt att delar av den är gammal. Innebär att hela golvet måste sågas upp och ny stam läggas. Ca 20 m. Innan vi kan ansluta anläggningen behöver detta göras säger de. Vi har nu fått en prislapp på 192.000kr efter Rot inkl moms. Tidigare (i samband med köp av fastigheten) fick vi en prisindikation på 80.000kr (från annan entreprenör). I den nya offerten kommer materialet kosta 67.000kr och arbetet 176.000kr (före Rot). Innebär 243 mantimmar med entreprenörens timpris 725kr/tim. Både material och arbete känns väldigt mycket i överkant upplever jag. Frågan är - vem har rätt och vem har fel? Tacksam om någon vill bolla detta och sitter på info. Tackpå förhand! Janne

Så här ser specen ut:

• Skyddstäckning av berörda ytor
• Sågning/spårning av betong (ca 20 lm)
• Avloppsstick befintliga positioner
• Avloppsstick från stam mot garage
• Bilning urlastning av betong
• Urgrävning av ränna.
• Håltagning i yttervägg för anslutning mot avloppsanläggning.
• Förläggning av avloppsgroda, el dras med från avloppsanläggning till teknikrum.
• Armering och ingjutning av avloppsgroda.
• Fallspackling av teknikrum (ca 9 kvm)
• Sophantering
 
Sitt lugnt i båten.
Se till att få in minst en offert till.
Din sträcka är något längre än vår källare, och majoriteten av vår betong är (troligen) oarmerad men uppskattningarna jag fått har varit mer likt din första.
Det borde gå att koppla in anläggningen ändå, eller hur påverkar bakfallet? Enligt offert ska el dras, men det borde gå att göra tillfälligt med en förlängningskabel eller liknande.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det låter lite saltat.

Det mest uppenbara är materialkostnaden. 20 m avloppsrör kostar ett par tusen, räkna med lika mycket till för kopplingar och diverse krökar. Betong och armering är billigt, max 5 000 kr för det som går åt här.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker också det låter mycket.

Gjorde sammaledes för ett antal år sedan. Visserligen bara 12 m men passade på att lägga extra avlopp och hela källaren klinkades och murväggarna fixades också. Det går naturligtvis inte att prisjämföra men jag, som är mycket prismedveten, tyckte inte det var speciellt dyrt för vad jag fick. En sunkig källare från 1925 blev fräsch, snygg och fin.

Det största problemet för dig är att få in fler offerter och hitta hantverkare inom rimlig tid.
 
Redigerat:
Vi bytte avlopp för två år sedan, längden betonggolv i källaren som sågades upp var väl kanske 8 - 10 m, sedan drogs också in en 25 m lång slang genom betongrören ut till brunnen. Totalt 30 tusen före rot, arbetet och transporter ca en tredjedel av den summan.

Jag återfyllde runt rören och gjöt igen golvet själv så det finns inte med.
 
Redigerat:
R
J Jean The Wiz skrev:
Vi har hamnat i en jobbig situation där vi i panik behöver göra ett stambyte i källaren i vår villa. Entreprenören har precis installerat ett minireningsverk och nu upptäckt ett litet bakfall på befintlig stam samt att delar av den är gammal. Innebär att hela golvet måste sågas upp och ny stam läggas. Ca 20 m. Innan vi kan ansluta anläggningen behöver detta göras säger de. Vi har nu fått en prislapp på 192.000kr efter Rot inkl moms. Tidigare (i samband med köp av fastigheten) fick vi en prisindikation på 80.000kr (från annan entreprenör). I den nya offerten kommer materialet kosta 67.000kr och arbetet 176.000kr (före Rot). Innebär 243 mantimmar med entreprenörens timpris 725kr/tim. Både material och arbete känns väldigt mycket i överkant upplever jag. Frågan är - vem har rätt och vem har fel? Tacksam om någon vill bolla detta och sitter på info. Tackpå förhand! Janne

Så här ser specen ut:

• Skyddstäckning av berörda ytor
• Sågning/spårning av betong (ca 20 lm)
• Avloppsstick befintliga positioner
• Avloppsstick från stam mot garage
• Bilning urlastning av betong
• Urgrävning av ränna.
• Håltagning i yttervägg för anslutning mot avloppsanläggning.
• Förläggning av avloppsgroda, el dras med från avloppsanläggning till teknikrum.
• Armering och ingjutning av avloppsgroda.
• Fallspackling av teknikrum (ca 9 kvm)
• Sophantering
Men jag förstår inte, fungerade erat avlopp innan montaget av reningsverk?
För då borde det även fungera med ett…
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Entreprenören har väl fått blodvittring om du låter så desperat som i ditt inlägg här. Oseriöst företag som vill utnyttja dig.

Ta in fler offerter. Det är nog ganska tomt i orderboken hos entreprenören när dom skrämmer dig så här mycket 😅
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
RoTe
R Rejäl skrev:
Men jag förstår inte fungerade erat avlopp innan montaget av reningsverk?
För då borde det även fungera med ett…
Exakt detta. Låter som entreprenören vittrar lättlurad kund.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nu ska jag inte påstå att det varesig är enkelt, eller snabbt gjort att byta stammar. Särskilt inte då det gäller en sträcka om 20meter heller.
Dock är 192.000kr, fruktansvärt mycket pengar. Nu kanske det går att sänka det med ca 50.000.
MEN, trots allt är det inte "raketforskning" att bila upp betongen och byta stammen. Är du bara normalhändig, och har kroppen i behåll så klarar du detta själv. Det underlättar naturligtvis enormt, om du har ett par arbetssugna tonårssöner. Eller om du har någon bror eller bästa kompis. Ska väl, försäkerhetskull, säga att människor av hon-kön också kan vara behjälpliga.
Det finns flera trådar där andra på forumet dokumenterat sina stambyten.
 
  • Arg
  • Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Är 192k bara för arbetet i källaren? Isåfall låter det helt sanslöst... Jag gör just nu ett liknande arbete i min källare dock mycket större. Jag hyrde maskiner och bilade upp hela källarplattan (47kvm), lagt isolering, ny avloppstam samt dragit förgreningar till nytt badrum som blir där, armerar och lägger golvvärme just nu. Min stam är ca 12m men med förgreningar på ca 6m till. Jag gör allt själv och om jag tar bort golvvärmen ur kostnaden så hamnar det inte över 30k i material och maskinhyra. Då räknar jag ballast och cement i det. Helt ärligt tror jag att du klarar dig på 10k i material om du kan/vill göra jobbet själv. Bortforsling av material tillkommer om du inte kan nyttja det till ex utfyllnad på tomten.
 
J Jean The Wiz skrev:
Vi har hamnat i en jobbig situation där vi i panik behöver göra ett stambyte i källaren i vår villa. Entreprenören har precis installerat ett minireningsverk och nu upptäckt ett litet bakfall på befintlig stam samt att delar av den är gammal. Innebär att hela golvet måste sågas upp och ny stam läggas. Ca 20 m. Innan vi kan ansluta anläggningen behöver detta göras säger de. Vi har nu fått en prislapp på 192.000kr efter Rot inkl moms. Tidigare (i samband med köp av fastigheten) fick vi en prisindikation på 80.000kr (från annan entreprenör). I den nya offerten kommer materialet kosta 67.000kr och arbetet 176.000kr (före Rot). Innebär 243 mantimmar med entreprenörens timpris 725kr/tim. Både material och arbete känns väldigt mycket i överkant upplever jag. Frågan är - vem har rätt och vem har fel? Tacksam om någon vill bolla detta och sitter på info. Tackpå förhand! Janne

Så här ser specen ut:

• Skyddstäckning av berörda ytor
• Sågning/spårning av betong (ca 20 lm)
• Avloppsstick befintliga positioner
• Avloppsstick från stam mot garage
• Bilning urlastning av betong
• Urgrävning av ränna.
• Håltagning i yttervägg för anslutning mot avloppsanläggning.
• Förläggning av avloppsgroda, el dras med från avloppsanläggning till teknikrum.
• Armering och ingjutning av avloppsgroda.
• Fallspackling av teknikrum (ca 9 kvm)
• Sophantering
I mina föräldrars villa relinade vi rören under plattan, 6 stick, om jag minns rätt och en avloppsbrunn. Priset var drygt 100 efter rot, vilket firman själva sa är väl det dubbla mot att bila upp och gjuta igen, men man slipper allt stök och det är klart på några dar. Mina föräldrar har en hyfsat nyrenoverad källare. Jag hade tänkt göra motsvarande övning nästa år, har ingen budget, men tänker göra det på löpande tillsammans med min snickare, knacka upp golven (oarmerad, tunn betong), lägga nya rör, gjuta igen och flytspackla. Jag räknar med att det väl tar nån vecka, 40 000 kanske? Min snickare lägger kanske 40-50 timmar och jag 15 - jag har inte planerat så noga än. Materialkostnaden för mig är försumbar, 3 golvbrunnar, 10 meter 110 rör, 20 meter 75 rör (max, jag bara höftar till nåt) lite böjar, rensluckor, svep mm och så nåt ton betong och flytspackel. Det kostar kanske 5000 kr.

725 kr/ tim (antar ink moms) är också rätt saftigt för betong och bilningsjobb. (580 + moms)

Det är ju svårt att bedöma ditt jobb, men spontant skulle jag känna att om du fått en prisindikation på 80 000 så känns det väl rätt rimligt.
 
Redigerat:
B
Man kan ju fundera på om du har råd att gå till jobbet? 192k är mycket pengar. Med min timlön så har jag inte råd att gå till jobbet, då är det mer rationellt att vara hemma och lösa en sådan här sak själv. Jag har själv gjort exakt detta jobb, så jag vet precis hur mycket jobb det är.

jag skulle alla dagar i veckan göra det själv, om jag stod iför valet att leja bort igen.

Materialen till detta är billigt, det är återställande av ytskikt som kan bli dyrt, och där är det ju er ambitionsnivå för rummen som sätter gränserna.

Om det funkat tidigare med ett svagt bakfall, så är det inte kris och panik att fixa detta direkt här och nu. Reningsverket kommer ju fungera i alla fall, så länge avloppsvattnet kommer dit, och bakfallet är så svagt att det inte bildar ett vattenlås.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 6 till
  • Laddar…
R
Men frågan är behöver TS byta sina stammar överhuvudtaget?
Dessa verkar ju ha fungerat sedan innan bytet av reningsmetod av avloppsvattnet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men frågan är behöver TS byta sina stammar överhuvudtaget?
Dessa verkar ju ha fungerat sedan innan bytet av reningsmetod av avloppsvattnet.
Ja, man vill ju veta hur mycket dom höjt avloppet in till huset med det nya reningsverket om det kanske finns någon annan lösning.
 
R
T Trappa skrev:
Ja, man vill ju veta hur mycket dom höjt avloppet in till huset med det nya reningsverket om det kanske finns någon annan lösning.
I så fall har entreprenören gjort fel, man bör inte ändra på inloppets höjd utan o förvissa sig om att inga bakfall kommer bli.. är så fallet för TS så blir det bara till o ändra o gräva ned minireningsverket djupare för entreprenören..
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.