D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok nu spelar statistiken ingen roll längre.

Är det just livsmedlet alkohol som är problematiskt för dig och inte andra livsmedel?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok nu spelar statistiken ingen roll längre.

Är det just livsmedlet alkohol som är problematiskt för dig och inte andra livsmedel? Varför i så fall?
Naturligtvis måste man först konsterna att det finns personer som har ett problematiskt förhållande till alkohol. Gör man inte det så förstår jag din invändning. Sen om det är 1/20 eller 1/40 har mindre betydelse, problemet är inte försumbart.

Däremot är problemet försumbart gällande de som får en påse bullar och sen framåt småtimmarna använder bullarna för att kväva sin fru. Ja det är således skillnad mellan vanliga livsmedel och alkohol.

Nej, alkohol är inte ett vanligt livsmedel.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
MultiMan
useless useless skrev:
Gladast blir den som inte ger bort sin alkohol.
Delad glädje är dubbel glädje.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Naturligtvis måste man först konsterna att det finns personer som har ett problematiskt förhållande till alkohol. Gör man inte det så förstår jag din invändning. Sen om det är 1/20 eller 1/40 har mindre betydelse, problemet är inte försumbart.

Däremot är problemet försumbart gällande de som får en påse bullar och sen framåt småtimmarna använder bullarna för att kväva sin fru. Ja det är således skillnad mellan vanliga livsmedel och alkohol.

Nej, alkohol är inte ett vanligt livsmedel.
Att överkonsumtion och alkoholberoende kan vara ett problem är inte frågan. Precis som att överkonsumtion av mat och andra drycker är ett minst lika stort problem i dagens samhälle. Båda är ofta drivna av psykisk ohälsa och underordnade denna problematik.

Det jag ifrågasätter är om en gåvor av t ex en flaska med alkoholhaltig dryck skapar så påtagliga problem i samhället att det är värt att moralisera över denna tradition som du gör. Jag ser inte det.

Visst är alkoholhaltiga drycker ett vanligt livsmedel. Och vi har en mångtusenårig tradition av detta livsmedel och energin från alkoholen har varit nyckeln för vår kultur, på gott och ont.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
Jag känner inte att du övertygar mig. Vet inte ens om man kan påstå att det fortfarande kan anses vara en tradition att ge bort alkohol. Oavsett tror jag flera traditioner kan vara värda att ompröva och ifrågasätta.

Såklart finns det större problem än alkoholgåvor men ämnet har tagits upp för diskussion.

Jag brinner inte för frågan men jag har svårt att förstå hur man så ivrigt kan förespråka rätten att ge bort alkohol mot bakgrund av att det finns de som har problem med alkohol.

Men det är som alltid en känslig fråga för många, dricka med barn i närheten, ge bort alkohol, dricker jag för mycket osv. Det blir nästan direkt väldigt personligt och varje påpekande ett angrepp.
 
R
D Derbyboy skrev:
Jag känner inte att du övertygar mig. Vet inte ens om man kan påstå att det fortfarande kan anses vara en tradition att ge bort alkohol. Oavsett tror jag flera traditioner kan vara värda att ompröva och ifrågasätta.

Såklart finns det större problem än alkoholgåvor men ämnet har tagits upp för diskussion.

Jag brinner inte för frågan men jag har svårt att förstå hur man så ivrigt kan förespråka rätten att ge bort alkohol mot bakgrund av att det finns de som har problem med alkohol.

Men det är som alltid en känslig fråga för många, dricka med barn i närheten, ge bort alkohol, dricker jag för mycket osv. Det blir nästan direkt väldigt personligt och varje påpekande ett angrepp.
Joho.. det är tradition vid byggandet av småhus. Där har man något som heter takstolskalas och har inte byggherren/kunden förfriskningar med sig så hänger man en gubbe i nocken av huset för att visa snålheten för hela grannskapet.. än lever traditionerna vidare🥃🍾🍻
 
D
….och nej alkoholgåvor är inte ett påtagligt problem men det manar till eftertanke. Har man gjort den där eftertanken så är man fri att köra vidare……..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Joho.. det är tradition vid byggandet av småhus. Där har man något som heter takstolskalas och har inte byggherren/kunden förfriskningar med sig så hänger man en gubbe i nocken av huset för att visa snålheten för hela grannskapet.. än lever traditionerna vidare🥃🍾🍻
Du menar taklagsfest?
 
R
D Derbyboy skrev:
Du menar taklagsfest?
Kalas/fest båda är väl trevliga tillställningar?
 
D
Tänkte ”takstolsfest” var när man rest takstolarna och taklagsfesten var när taket var klart.

Det är hurusom en utdöende tradition, du vet ju inte ens vad traditionen heter ;)
 
Vill väl vara tydlig med att jag inte enträget tar med en flaska vin om jag är bjuden till någon som bara dricker öl eller om personen pga tro/träning/hälsa/annan orsak inte dricker vin. På detta får man beakta följande, personer som blir så våldsamma att de slår nära och kära på fyllan har nog oftast (säger inte alltid) inte ett väl fungerande liv och bor där av sällan i villaförorterna. Bor säkert många som enligt beräkningsmodell för standardmått dricker för mycket eller för ofta men dessa har nog råd att förse sig själva med sin dryck om de vill det. Skulle jag höra att det är mycket bråk eller allmänt livat hos grannen på fredagar/lördagar skulle jag ta det i beaktning. Men om min enda uppfattning om min granne är att det är en väl fungerande barnfamilj/äldre par så skulle jag inte dra mig för att ge en gåva innehållande alkohol, är den inte uppskattad får de ge den vidare.
 
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Jag känner inte att du övertygar mig.
Målet är inte att övertyga dig. Det är sällan individer ändrar sig i moralfrågor eller alls grundar dessa i sakskäl. Människan är inte rationell.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
R
D Derbyboy skrev:
de som får en påse bullar och sen framåt småtimmarna använder bullarna för att kväva sin fru.
Tror du inte att själva påsen är ett effektivare vapen? 😱🤪
 
D
Möjligtvis en kombination, först bullarna sen påsen.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Möjligtvis en kombination, först bullarna sen påsen.
Ja du har säkert bättre koll än jag på detta område.
 
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.