Jag vill dra om kabeln i en gammal tvåarmad lampa som jag köpt på loppis. Har nu monterat isär den och ser att det är la inte alltför komplicerat, min största fråga rör själva y-kopplingen, där ordinarie lampsladd kopplas till de två armarna. Hur gör man för att få till det bra? I originalkopplingen har de använt eltejp men det måste finnas modernare metoder?

Och måste man dra in jord?
 
  • Äldre tvåarmad lampa isärmonterad med synlig Y-koppling och eltejp på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad gammal tvåarmad lampa visar ledningar och y-koppling med eltejp inuti lamphuvudet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Händer som håller en gammal lampsladd med en y-formad förgrening insvept i svart eltejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Någons händer håller i en gammal lampsladd med en Y-koppling insvept i svart eltejp på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad tvåarmad stående lampa på ett trägolv med synliga ledningar och en delvis oskyddad strömkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

  • Gilla
Beijner och 3 till
  • Laddar…
Krympslang är annars en lite mer modern metod för att isolera förgreningen. Allt beror på hur mycket plats det finns.

Ang skyddsjordning så är det ett val man behöver göra. Jag skulle undvika skyddsjordning av denna då det kan vara tveksam kontinuitet i de ledade armarna. Bättre då att uppnå dubbelisolering. Kritiska punkter där är alla skarvar, lamphållare och strömbrytare.

Lamphållarna på bild är åtminstone inte så gamla att de spänningssätter gängan innan lampan är helt iskruvad. Men det gäller att enkelisolerade ledare inte kan komma i kontakt med godset. Detsamma vid strömbrytarna. Lamphåller går ofta lätt att byta. Strömbrytare kan vara kinkigare.
 
  • Gilla
Cykeltur och 1 till
  • Laddar…
Gjorde som @useless skrev och placerade en övertäckt "sockerbit" under lampfoten och använde dubbelisolerade kablar samt lamphållare. Blev superbra, nu ska jag bara köpa nya skärmar, sedan så!
 
  • Golvlampa med övertäckt anslutning och dubbelisolerad kabel i ett heminredningsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul ståendelampa med tre tända lampskärmar, dubbelisolerade kablar vid foten i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvlampa med dubbelisolerade kablar och två tända lampskärmar i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
glitterbajs och 1 till
  • Laddar…
Hur löste du isoleringen mot mässings kåpan och strömbrytaren? :)
Jag kar exakt en sådan lampa (tyvärr är manskett rosen som bryter av from stången och foten borta på min dock)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.