Hej.

Sitter och projekterar ett eventuellt flyttande av pannrum till ett uthus. Jag har räknat med att ha ca 7,5 Kbm och en Orlan 60Kw panna, men har nu blivit avrådd att det är för stor tank och att det bara kommer bli ett jäkla eldande. Jag tänkte att stor tank och stor panna så behöver det inte bli ett jäkla eldande, tänker jag fel? Är det någon som har en modell stor anläggning som kan berätta hur det är i praktiken? sedan undrar jag om man skall shunta i pannrummet eller i huset? kommer inte att ha en tank i huset.

Mvh
Jonas
 
med den volymen så kommer du att få elda kanske mellan 8-10 tim innan den är full beroende på hur mycket värme huset kräver.
 
Nej jag anser att man inte kan ha för stor tank.Om man inte jätte överdriver. Man behöver ju inte fylla tanken full jämt.Tanken laddas ju från toppen på tanken. Dvs om du vill så kan du bara värma 5kbm i din 7.5kbm tank. Man får större frihet när man ska elda oxå. Jag som har för små tankar måste alltid vänta tills tanken är nere i 35grader innan jag kan lägga i fullt. Och det går knappt då heller. I dag slog fläkten av och det fanns ved kvar.Ändå började jag elda när tankarna var i 35 grader.Ett fullt i lägg ved.
Nej satsa på en stor tank och isolera den enormt.Du kommer aldrig ångra dig!
 
behöver man verkligen elda i 8-10 timmar med en 310 l eldstad?
 
Du kommer inte att behöva elda i 8-10 timmar om du eldar som om du hade en mindre tank. Vad som händer med en stor tank är att temperaturen sjunker mindre per tidsenhet, eldar du då dagligen så kommer tanken att hålla en jämnare temperatur som ger dig högre komfort. OM du inte eldar på en vecka så kommer temperaturen naturligtvis att sjunka mycket och det blir att elda mycket för att återladda tanken. Det blir inte mindre eldning men du kan styra det lite bättre, är du upptagen så kan du hoppa över en dag men får ta igen det dagen efter. Stor tank är som ett stort svänghjul, har man väl fått fart på det så snurrar det längre.

Stor tank är komfort och valfrihet, men man varken vinner eller förlorar ved på den. Troligen kommer din elpatron att användas mindre då tanken inte lika fort blir kall.

Protte
 
davvethepirate skrev:
behöver man verkligen elda i 8-10 timmar med en 310 l eldstad?
Ungefär 7 timmar om pannan ger 60kw.
Tempdiff 50 grader
 
Man behöver ju inte sitta på en pall i pannrummet när man eldar. Med stor tank kan du elda när det passar. Vill du bara elda ett ilägg så räcker ju det.
 
Jag har i dagsläget orlan 40 med 4,5kbm tank men det hade inte skadat med en orlan 60 och ännu större tank!

Värmer tanken på ca 2 inlägg, ett brinner 4 timmar.
 
Jag har 6m3 och en 70kW panna.
Det är väldigt praktiskt med stor tank, dom dagar man har tid för eldning då bygger man upp en buffert.
Det finns inga förluster.
Dom som pratar om för stora tankar fattar inte hur skiktningen fungerar.

Mats
 
davvethepirate skrev:
Hej.

Sitter och projekterar ett eventuellt flyttande av pannrum till ett uthus. Jag har räknat med att ha ca 7,5 Kbm och en Orlan 60Kw panna, men har nu blivit avrådd att det är för stor tank och att det bara kommer bli ett jäkla eldande. Jag tänkte att stor tank och stor panna så behöver det inte bli ett jäkla eldande, tänker jag fel? Är det någon som har en modell stor anläggning som kan berätta hur det är i praktiken? sedan undrar jag om man skall shunta i pannrummet eller i huset? kommer inte att ha en tank i huset.

Mvh
Jonas
Visst kan man ha förstor tank men inte om man ser till vad du anger sett till storlek o panna..
Man säger ju minst 18 ggr eldstadsvolymen/vedutrymmet vilket gör 5580 liter acktank, Med en 7,5 m3 tank kommer du inte att kunna elda 2 fulla pannor med diff på 50° i acktanken utan du får nöja dej med knappt 1,5 pannor med ved..
För att kunna elda 2 fulla pannor med en diff på 50° i tanken skulle du behöva 11 m3 tank... :)
Med en Orlan 80 behöver du större tank för fullt ilägg utan uttag..

Kör du med en 7,5 m3 tank kan du låta pannan brinna i 2 timmar sen fyller du upp den full igen så ska du klara att ladda 7,5 m3 50° vilket blir 436 kWh som skulle klara mitt hus i 2 dygn vid -30° ute.. :)
 
Det verkar som att det kommer att bli som jag tänkt. Nu väntar jag bara på offerten på tanken!

/Jonas
 
davvethepirate skrev:
Det verkar som att det kommer att bli som jag tänkt. Nu väntar jag bara på offerten på tanken!

/Jonas
Berätta gärna hur det går o vad rörkrökarna säger, För dom kan ju inte neka dej att välja en sån tank o panna... :)

Jo då du inte ska ha tank i huset så ska du shunta innan kulverten då det blir mindre försluster med lägre temp, Du ska väl även ha vvc??
Den styrs med timer/rörelsevakt vid tappställena..
Lämplig shuntstyrning kanske en automix 30D kan va kompletterad med innegivare då den har veckour mm... Dinvvsbutik säljer den för ca 3200 med både inne/utegivare o om du inte anser att du behöver så avanserad styrning så verkar även automix 20 med endast innegivare fin då det även går ställa både min/max framledningstemp samt att den har nattsänkning o kostar 2400:-
 
hej,

tja vad rörkrökarna säger det bryr jag mig nog inte så mycket om eftersom jag kommer att göra det själv, har redan installerat en tank med laddomat 4030 styrning i huset nu så det kommer nog att gå bra att göra detta också. Det kommer troligtvis att bli en större renovering i huset inom de närmaste åren så det kommer att bli golvvärme i kåken då. VVC kommer jag att ha som vänder precis innan en liten el VVB inne i huset så det alltid finns varmvatten.

Jag har pratat med min sotare om att använda två pannor till samma skorsten och han sa att det bara är att köra bara jag stänger rökgasspjället. Varför jag vill göra detta är att jag har en kombipanna idag som är 10år gammal som jag tänkt köra pellets i som backup vid sjukdom och liknande, och i denna finns det en VVB som jag kommer att seriekoppla med den som blir i tanken vilket kommer att göra att man har gott om varmvatten. Frågan är om jag kan köra på laddomat 4030 och 21 på samma stigare till acktank utan att det blir nått strul, men det borde det inte bli eftersom det är backventiler i laddomaterna om jag inte minns fel.?

tja så här ser det ut för tillfället. är det någon som har andra tips så mottages de gärna!

mvh
Jonas
 
DEn kan aldrig bli för stor. Det enda är väl om det är för dåligt isolertat så att för mycket värme försvinner ut innan man har kunnat använda den till huset.
 
Känns lite overkill med VVC om du ändå skall ha VVB i huset.

Hur hade du tänkt dig seriekopplingen av VVB i panna och tank ihop med VVC??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.