P
ja ang preppers så tror jag dom i dom flesta fall inte vill ha in allmänheten utan dom vill sitta i sitt välordnade lyxiga tillhåll och köra elverket och tror att ingen annan kommer röra dom och att alla andra som svälter och fryser får tälta eller bo i nåt offentligt skyddsrum..

personligen tror jag om vi kommer så långt så kommer djungelns lag ta över rätt fort och prepperns elverk kommer rätt snart vara där det behövs av flera och preppern i bästa fall ihopbuntad och i sämsta fall bragd om livet beroende på hur ofrivillig han var till att lämna ifrån sig sitt elverk..😂
Annars lär den nog gömma sig jäkligt bra i sitt hål

Jo jag har också hört att det fuskades rejält vid byggandet av många skyddsrum då dom flesta byggdes utan att sverige egentligen varit i närheten av att hamna i krig. och dom flesta bara var ute efter gratis är gott.. fusk på flera nivåer

hade farfar i betong branschen och hans bror i lastbil som körde grejer till byggena😂
 
P polaris78 skrev:
jo för första ägaren är kanske samhällskontraktet mer tydligt och fördelaktigt men sista 20-30 åren så har ju många skyddsrum rivits ut byggts om tagits bort för ingen har brytt sig och saker har slängts och försvunnit och det kan ju vara 10 ägare sen det byggdes och nu åker den på som äger det just nu på att bekosta vad nån annan har gjort för kanske årtionden sen

Ingen brydde sig ju om civila skyddsrum efter kalla kriget och nu innan ukranina kriget..
Köper man ett hus så vill dom flesta besiktiga det innan köp för att veta vad man faktiskt köper.
Detsamma gäller många saker, dom flesta som köper bil gör samma sak fast i lite mindre skala, du kollar över den så gott du kan eller tar hjälp av kompisar, bilprovning osv.
Ett skyddsrum är inget undantag.
Skickar med ett urklipp från MSB.

Om du säljer fastigheten övergår ansvaret för underhåll av skyddsrummet till den nya ägaren. Hen kan anlita en skyddsrumssakkunnig för att genomföra en överlåtelsebesiktning för att skapa sig en uppfattning om eventuella skador och otillåtna åtgärder som gjorts på skyddsrummet, så att de kan åtgärdas i samband med överlåtelsen. Det är ägarens ansvar att se till så att skyddsrummets standard inte avviker från den ursprungliga tekniska nivån.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J
Det som är orimligast är väl att ansvaret är svårt att uppfylla som privatperson.

Om du anlitar en firma som är certifierad så kan de självklart besikta och åtgärda de brister de påstår, men det finns fortfarande en möjlighet att msb väljer att göra tillsyn och påtala brister efter detta.
Msb kommer ju inte ut och gör kontroller på begäran och det är ju deras kontroller som är de som kan leda till föreläggande.

Att du sedan kanske ställa inför privata oförutsägbara företeelser är ju inte heller något myndigheten tar hänsyn till.

Jag tycker jag gjorde mig väl införstådd i allt vad ansvaret innebar att köpa en fastighet vars tidigare ägare brukat skyddsrummet försumligt, och det var flera år sedan. Nu är dessutom säkerhetsläget annorlunda och med det är det rimligt att det ställs högre krav på utrymmena.

Nej att förvärva en fastighet med skyddsrum kan absolut vara en komplex fråga och man ska nog vara väl införstådd i vad det innebär att ta över ansvara för att återställa ett demolerat skyddsrum. Fattas det säkerhetsföreskrifter och dylikt så kan det bli jobbigt, kraven kan som tidigare nämnts förändrats, har det gjorts ingrepp i väggar/golv/tak och vad innebär det att återställa de delarna?
 
P
ja i det här fallet så var ju säljaren inflyttad på demenshem så svårt att få fram vad som exakt hänt och hur länge sen. Om det är nuvarande ägare eller någon där innan som tagit bort det mesta som ska finnas i ett skyddsrum. luckan till nödutgången var saknad och ramen kvar men bortkapade gångjärn och troligen nån låsanordning.

i stora porten in i garaget så satt det en modern garageport men osäkert om originalram och skyddsrumsdörrar fanns kvar inbyggda i väggen eller om det också saknas.

Sen hade man panelat om garaget utvändigt så oklart om man varit på andra grejer som tex ventilation osv..

Mäklaren visste inte mycke och fick ännu värre god dag yxskaft svar från både barn och gubben när jag ifrågasatta vad som gällde med skyddsrummet då det inte nämdes alls knappt i annons och bara en liten rad i pappren man fick på visning. "garaget är även skyddsrum"

Sen efteråt kollade jag och det står som aktivt skyddsrum på msb lista
Försökte prata med nån på msb om dom kanske hade nån mer info om skyddsrummet och bli klok på exakt vad som gällde men fick prata med nåt pucko som läste på hemsidan vad som gäller.. och inte lyckades tillföra nåt som jag inte redan läst mig till

Ser nu att huset ha sålts och nån ny har flyttat in, kan ju bara hoppas dom redde ut skyddsrum historien så nya ägaren inte är grundlurad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.