Hej, Införskaffat en bostadsrätt. Efter att inspekterat taket lite närmare ser jag att det är mycket sprickor i taket. Ser ut som man ritat med blyerts. Antar att det är betongen som krypit fram och skapat dessa små sprick bildningar. Ser inga tecken på att stora delar är lösa. Så räcker det att bara slänga på ny färg? Och hur kontrollerar jag om det finns limfärg under?
 
Jag funderar på precis samma sak! Har du provat eller är det någon som vet???

Syrran
 
Jag tog vanligt spackel och målade med takfärg sen. Blev skitbra men jag vet inte om det är så man "ska" göra. :)
 
peon skrev:
Hej, Införskaffat en bostadsrätt. Efter att inspekterat taket lite närmare ser jag att det är mycket sprickor i taket. Ser ut som man ritat med blyerts. Antar att det är betongen som krypit fram och skapat dessa små sprick bildningar. Ser inga tecken på att stora delar är lösa. Så räcker det att bara slänga på ny färg? Och hur kontrollerar jag om det finns limfärg under?
Sprickorna beror nog på att det är en hel del färg i taket snarare än att du har en massa sprickor i betongen. Efter en massa strykningar under flera år så blir ytspänningen så stor i den torkade färgen att det blir sprickor.
Om det nu inte är ett gammalt hus du bor i och det är puts och limfärg i taket, då kan det bero på att både putsen har sprickor i sig bla pga sättningar i huset och det förstnämda fenoment med färglagren.

Om du tar och skrapar bort lite av dem yttersta färglagren så du kommer ner en liten bit så kan du ta och fukta fingret och se om det färgar av sig(blir vitt på fingret)

Mvh Thård
 
...och blir du vit på fingret är det antingen kalk eller limfärg. detta tvättas bort med enbart rent vatten och svamp. Byt vatten ofta. Därefter målas taket 1 gång med ex Alcro I tak alkyd eller motsvarande som hugger i denna yta. Därefter spacklar man och slipar. Vill man sedan så på med en bra vattenlöslig takfärg.
Anders
 
Tack för bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.