T
Ugn och mikro vill jag gärna ha i samma fabrikat. Står och velar mellan Bosch serie 8 och Siemens IQ700.

Någon som har erfarenheter av dessa?
Är dom likvärdiga?
Ska jag på dem jag hittar billigast eller finns det kvalitetsskillnader mellan dem som är värda att nämna?
 
C
Skall man hårddra det är väl Bosch och Siemens (och Gaggenau) olika varumärken inom samma fabrikat.
 
Unikt namn
Plus Neff. ;)

Jag har antagit att det framförallt är formspråket som skiljer Bosch och Siemens, men det är en killgissning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D
T Tovin skrev:
Ugn och mikro vill jag gärna ha i samma fabrikat. Står och velar mellan Bosch serie 8 och Siemens IQ700.

Någon som har erfarenheter av dessa?
Är dom likvärdiga?
Ska jag på dem jag hittar billigast eller finns det kvalitetsskillnader mellan dem som är värda att nämna?
Generellt bör Bosch/Siemens undvikas enär de producerar spisar som kan vara falsk trefas (dvs de är tvåfas) vilket innebär att hällen bara drivs med en fas. Det går att kontrollera om du tittar på spisens märkeffekt som bör vara runt 230x16x3 = 11 kW om det är äkta trefas. Spisar som ligger runt 7 kW (230x16x2) skall undvikas.
 
D datja skrev:
Generellt bör Bosch/Siemens undvikas enär de producerar spisar som kan vara falsk trefas (dvs de är tvåfas) vilket innebär att hällen bara drivs med en fas. Det går att kontrollera om du tittar på spisens märkeffekt som bör vara runt 230x16x3 = 11 kW om det är äkta trefas. Spisar som ligger runt 7 kW (230x16x2) skall undvikas.
Det är väl helt standard idag med tvåfas? De enda hällar jag hittar som har 11kW är de med 6 zoner. Jag gissar att dessa också är "falsk" trefas, dvs plattan drivs av en fas.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
T
D datja skrev:
Generellt bör Bosch/Siemens undvikas enär de producerar spisar som kan vara falsk trefas (dvs de är tvåfas) vilket innebär att hällen bara drivs med en fas. Det går att kontrollera om du tittar på spisens märkeffekt som bör vara runt 230x16x3 = 11 kW om det är äkta trefas. Spisar som ligger runt 7 kW (230x16x2) skall undvikas.
Låter ju vansinnigt om detta skulle bara ett utbredd problem bland hos Bosch och Siemens. Deras vitvaror verkar ändå få bra omdömen om man tittar på recensionerna från dem som äger dom.
 
C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har antagit att det framförallt är formspråket som skiljer Bosch och Siemens, men det är en killgissning.
Ja, för mig är skillnaden väldigt oklar. Det är ju inte heller så att det finns ett tydligt Bosch- vs. Siemens-stuk. Gaggenau är ju mer uppenbart 😄
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är ju inte heller så att det finns ett tydligt Bosch- vs. Siemens-stuk.
Den tydliga skillnaden jag ser är att Siemens har smala rektangulära knappar där Bosch knappar är runda. Jag har en Bosch diskmaskin nu och i gamla huset stod en lika gammal Siemens. Interiör och funktioner är exakt samma. Så det hela kokar ned till vad man gillar för form på knapparna.
 
T Tovin skrev:
Låter ju vansinnigt om detta skulle bara ett utbredd problem bland hos Bosch och Siemens. Deras vitvaror verkar ändå få bra omdömen om man tittar på recensionerna från dem som äger dom.
Detta gäller dock deras spisar, inte separata hällar och egentligen också enbart spisar med induktionshäll.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har en Bosch diskmaskin nu och i gamla huset stod en lika gammal Siemens.
Min diskmaskin från Siemens har touchknappar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Min diskmaskin från Siemens har touchknappar.
Som sagt: verkar vara en rent estetisk fråga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C
Henningelvis Henningelvis skrev:
Så det hela kokar ned till vad man gillar för form på knapparna.
Ja, men så är det alltid någon Bosch-serie med fyrkantiga knappar och Siemens-serie med runda knappar. Detsamma verkar det vara med helintegrerat (övervikt Siemens) resp. rostfritt (övervikt Bosch).
Men det är klart att de olika serierna har sina formsspråk, maskinerna i serien skall ju passa ihop. Menar mer att de till synes inte är profilerade mot olika marknads-/prissegment.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
R
T Tovin skrev:
Låter ju vansinnigt om detta skulle bara ett utbredd problem bland hos Bosch och Siemens. Deras vitvaror verkar ändå få bra omdömen om man tittar på recensionerna från dem som äger dom.
Och dom är bra väldigt lite problem👍
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
D
Johanox1 Johanox1 skrev:
Det är väl helt standard idag med tvåfas? De enda hällar jag hittar som har 11kW är de med 6 zoner. Jag gissar att dessa också är "falsk" trefas, dvs plattan drivs av en fas.
Du har inte läst så noggrant vad jag skrev. Jag skrev spisar med tvåfas, där alltså ugnen får en fas och följaktligen hela hällen bara en, det blir billigt för tillverkaren och lurar kunden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.