Och förutsättningar för att få fall på avloppsledningar. Trots att vi finns i södra Sverige och kustområde ligger ventlerna i kvarteret på 2 m, blev stora gropar när de nyligen blev utbytta.😉
 
A AndersS skrev:
Och förutsättningar för att få fall på avloppsledningar. Trots att vi finns i södra Sverige och kustområde ligger ventlerna i kvarteret på 2 m, blev stora gropar när de nyligen blev utbytta.😉
P Prodigys skrev:
Öppna spolbrunnen så kan du mäta djupet. Avlopp ska alltid ligga längst ner för att förhindra föroreningar av dricks- och dagvatten vid en läcka.

Vattnet ligger troligtvis på frostfritt djup +-20cm, vad det sen innebär beror på var i landet du befinner dig.
Hur ser spolbrunnen ut? Jag hittar det här, men den är placerad mitt på gräsmattan.
 
A AndersS skrev:
Det är vägområde.
Du ska definitivt begära tillstånd om det är Trafikverket och även skaffa information om vad som gäller för återställning t.ex. om du behöver ta asfalt.
Om du ska ned på t.ex. 1,5 m arbetsdjup, kan det det bli en yta på 9 kvm, 3*3 m, beroende av markförhållande.
Vem ska göra arbetet till dig?
Jag gräver själv, manuellt. Har redan kommit ganska långt, men inser att jag borde kontrollerat var det kopplas på mer exakt innan jag började.

Bilden är inte lätt att tyda, men jag tycker det ser ut som om kopplingen ligger under ytterkanten på stenmuren.
 
Smisksågen Smisksågen skrev:
Hur ser spolbrunnen ut? Jag hittar det här, men den är placerad mitt på gräsmattan.
Beror lite på hur gammal den är och vad för yta den ligger i men mest troligt ett runt lock med en ytterdiameter på 250-300mm.
 
P Prodigys skrev:
Beror lite på hur gammal den är och vad för yta den ligger i men mest troligt ett runt lock med en ytterdiameter på 250-300mm.
Ah, glömde bifoga bilden.
 
  • Gräsmark belyst nattetid, fokus på nedgrävd grön pelare eller stolpe, mörkt, skymningsvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smisksågen Smisksågen skrev:
Ah, glömde bifoga bilden.
Ingen aning vad det kan vara men det är inte spolbrunnen till avloppet. Spolbrunnar ligger alltid i anslutning till tomtgräns, exakt mått kan variera beroende på terräng och vad som finns i backen men 50cm utanför är riktlinjen.
 
Är ju inte säkert att spolbrunn finns monterad när fastigheten inte haft VA-anslutning, utan bara pluggade anslutningar.
 
Smisksågen Smisksågen skrev:
Jag gräver själv, manuellt. Har redan kommit ganska långt, men inser att jag borde kontrollerat var det kopplas på mer exakt innan jag började.

Bilden är inte lätt att tyda, men jag tycker det ser ut som om kopplingen ligger under ytterkanten på stenmuren.
Handgräver du och kommer du att tunnla under stenmuren?
Har du ingen på plats som kan hjälpa dig för utifrån dina frågor skulle det nog vara bra med den hjälpen.
För du gräver nu på Trafikverkets vägområde utan grävtillstånd och visar det sig att du måste ta en större grop som dessutom påverkar vägbanan blir det mera komplicerat.
 
Ber om ursäkt för sent svar, har varit upptagen med att gräva, haha.

Jag fick tillstånd att gräva utanför tomten men har lite problem att hitta anslutningspunkterna.

Om jag utgår från att skylten vridit sig hamnar jag vid en slang som sticker upp en lite bit ovanför marken. Någon som vet vad det är? Är detta där vattenledningen kopplas?

Jag har börjat gräva neråt och slangen viker utåt vägen vid ca 1,10 meters djup. Borde avloppskopplingen också ligga här?
 
  • En grop med jord, stenar, torra rötter och vattenansamling. En övergiven plastburk syns. Mörkt och fuktigt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten och avlopp brukar generellt förläggas i samma schakt även om undantag förekommer. Säkert är däremot att avloppet ligger djupare än vattnet.
 
P Prodigys skrev:
Vatten och avlopp brukar generellt förläggas i samma schakt även om undantag förekommer. Säkert är däremot att avloppet ligger djupare än vattnet.
Grymt, då vet jag att jag behöver djupare än vattnet för att hitta avloppet. Tack! Men den här slangen som sticker upp, vad är det? Är det i denna vi kopplar på vattnet?
 
Har kommuns dragit fram vatten till dig och avloppet är med självfall, ingen pump då och det är färdigt vid gatan/vägen. Normalt är det det koppling och propp av metall på slutändan och inte en plasthuv, det får inte kunna komma in skitvatten i slangen, huven är inte tätt. Så den kan vara till annat. Avloppet med självfall slutar med 110 rör och med en propp i och vilket djup vet kommunens VA -avdelning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.