Hej
Håller på att renovera ett hus och kommer att flytta befintlig tvättstuga till ett förråd (där FLVP står)
Ovanpå förrådet är det en varmställt loft som hör ihop med garagedelen.
Från FLVP går det ut ett 125, som blir till ett 160 uppe på loftet som sen går genom väggen in till kallvind där resten är 100 till själva bostadsdelen.

1. Vad jag förstår så måste jag ta bort/plugga igen gamla frånluftsventilen i gamla tvättstugan?

2. Finns det någon anledning att de valt ett 160 rör direkt efter 125:an som kommer från PLVP.

3. Vart bör jag bäst placera nya frånluftsdonet i nya tvätt stugan, ovanför maskinerna, eller valfri plats?

4. Är det så enkelt att jag bara monterar ett 160 T-rör ovanför tvättstugan och med en förminskning ner till 100 till donet? ( gul streckad linje)

5. Märker även av en del fläktljud från befintliga ventiler (antar att det är spiro hela vägen till ventil)
Kan jag kapa rören och montera flexibla ljuddämpare sista biten till donen istället?
 
  • Arkitektonisk ritning, planlösning, markerade rörledningar, anteckningar, dimensioner, bostadsutrymmen, handgjorda tillägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Vad skall ni ha i gamla tvättstugan?

Frånluftsventilen i vardagsrummet borde sitta i köket.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
1. Vad skall ni ha i gamla tvättstugan?

Frånluftsventilen i vardagsrummet borde sitta i köket.
I gamla tvättstugan blir det en skjutgarderob längs ena långsidan och bara en byrå på den andra.

Väggarna i kök/vardagsrum är rivna så där är nu helt öppen planlösning med ryggåstak.
 
BirgitS
D Deadbee skrev:
Väggarna i kök/vardagsrum är rivna så där är nu helt öppen planlösning med ryggåstak.
Så frånluftsdonet sitter nära hällen?
Det är ju där det bör sitta så det blir kort väg för vattenångan etc.

1. Det är tillåtet med frånluft i klädkammare och förråd om det är positivt för att få rätt storlek på luftflödet i huset.

3. Så långt bort från tilluften (under/över dörren?) som möjligt så att det blir bra genomströmning genom tvättstugan.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Frånluftsdonet sitter uppe vid nock enligt ritning, en köksö i mitten med kolfilterfkläkt inbyggd i häll.

1. Dörren vid gamla tvättstugan är borta så där blir en förlängning på korridoren med en skjutgarderob. Så det blir ju snarare ett frånluft för en allmän yta och inte någon stängd klädkammare om man så uttrycker det, så förmodar att man vill ta bort den.

3. Med andra ord så långt bort ifrån dörren som möjligt.
 
BirgitS
1. Då är det ju bra att ta bort den frånluften.
 
Hej
Har du tagit bort frånluften från gamla tvättstugan.
Vet inte om det finns utvändiga ändlock för just T-kopplingen så fick använda den befintliga kortbiten med spiro som gick ner till tvättstugan och istället vända på den 90 grader och kunna plugga igen den.
Duger detta eller kommer det skapa eventuella problem?
Bör jag hitta ett utvändigt ändlock för att kunna plugga igen T-röret eller bör jag ta bort t-röret och sedan leta mig bortåt till nästa skarv och byta hela rörsektionen till ett längre?
 
  • Rör med tejp på isolering; möjligtvis en snabb reparation eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Deadbee skrev:
Hej
Har du tagit bort frånluften från gamla tvättstugan.
Vet inte om det finns utvändiga ändlock för just T-kopplingen så fick använda den befintliga kortbiten med spiro som gick ner till tvättstugan och istället vända på den 90 grader och kunna plugga igen den.
Duger detta eller kommer det skapa eventuella problem?
Bör jag hitta ett utvändigt ändlock för att kunna plugga igen T-röret eller bör jag ta bort t-röret och sedan leta mig bortåt till nästa skarv och byta hela rörsektionen till ett längre?
Det där duger alldeles utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.