Ska ansluta till det kommunala VA och försöker lista ut var exakt jag ska gräva. De här skyltarna är placerade på en stolpe precis utanför tomten - anger siffrorna avståndet till där det ska kopplas på, dvs där jag ska gräva? Åt vilket håll?
 
  • Rostig bandmätare fäst vid stolpe, utomhus, regndroppar synliga, tvådelad skala, nedslitet verktyg eller utrustningsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig stolpe med klämringar, kabelklämmor, stenmur, grönsaker, parkerad bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stenmur längs en väg, träd, röd byggnad, grön soptunna, gråmulen himmel, och våt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SV, troligen Servisventil
TB, troligen(?) Tillsynsbrunn

Skylten ska vara riktad (kan ha blivit rubbad ur sitt läge) mot betäckningen och siffrorna är avstånd i meter.
 
M mehe skrev:
SV, troligen Servisventil
TB, troligen(?) Tillsynsbrunn

Skylten ska vara riktad (kan ha blivit rubbad ur sitt läge) mot betäckningen och siffrorna är avstånd i meter.
Tack @mehe! Men hur vet man åt vilket håll de menar?
 
  • Rostig metallstolpe med slangklämmor och justerbart stöd, utomhus mot stenmur, suddig bilbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Framsidan på skylten är riktad mot brunnen
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Ah jag förstår, tack igen @mehe. Vilken av dem ska jag gå efter när jag vill koppla in kommunalt VA? Ska det kopplas in vid SV?
 
Smisksågen Smisksågen skrev:
Ah jag förstår, tack igen @mehe. Vilken av dem ska jag gå efter när jag vill koppla in kommunalt VA? Ska det kopplas in vid SV?
Kopplingspunkten för vatten borde väl ligga i närheten av servisventilen och för avloppet i närheten av brunnen men bäst är nog att fråga kommunen hur de har lagt ledningarna.
 
Smisksågen Smisksågen skrev:
Ah jag förstår, tack igen @mehe. Vilken av dem ska jag gå efter när jag vill koppla in kommunalt VA? Ska det kopplas in vid SV?
Standard är att man släpper både vatten, dagvatten och avlopp 50cm efter ventil respektive spolbrunn.
 
P Prodigys skrev:
Standard är att man släpper både vatten, dagvatten och avlopp 50cm efter ventil respektive spolbrunn.
Så då behöver jag gräva till båda SV och TB? De verkar ju ligga väldigt långt ifrån varandra.

En av dem är dessutom utanför min egen tomt. Får jag ens gräva där?
 
Smisksågen Smisksågen skrev:
Så då behöver jag gräva till båda SV och TB? De verkar ju ligga väldigt långt ifrån varandra.

En av dem är dessutom utanför min egen tomt. Får jag ens gräva där?
Beror ju på om du ska ha både vatten och avlopp. Ligger spolbrunnen långt utanför tomtgräns bör det vara framdraget rör till minst tomtgräns.
 
P Prodigys skrev:
Beror ju på om du ska ha både vatten och avlopp. Ligger spolbrunnen långt utanför tomtgräns bör det vara framdraget rör till minst tomtgräns.
Fick precis den här kartan skickad till mig, der är tydligen den bästa de kan ordna.

Här finns både en röd och en blå linje - då räcker det med att gräva där för både avlopp och vatten?

Problemet är att den verkar ligga utanför stenmuren vilket innebär att anslutningen är utanför min tomt. Kan jag gräva där utan att råka i trubbel?
 
  • Luftbild av fastighet med markeringar för planerade VA-ledningar (vatten och avlopp), måttskala och koordinatsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha tillstånd av markägaren.
Men är inga problem, vem äger marken?
Kommun kan gräva direkt utifrån att det är deras ledningar och har den rättigheten.
 
Tycker du ska ställa alla frågorna till kommunens VA-avdelning.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du måste ha tillstånd av markägaren.
Men är inga problem, vem äger marken?
Kommun kan gräva direkt utifrån att det är deras ledningar och har den rättigheten.
Komunnen skrev "ska ni gräva i vägen behöver ni tillstånd från väghållaren trafikverket". Men det här är ju bredvid vägen. Antar att trafikverket äger den lilla biten bredvid vägen då ifall de ser den som en del av vägen?
J Jo1234 skrev:
Tycker du ska ställa alla frågorna till kommunens VA-avdelning.
Det gjorde jag, de skickade den bilden och skrev samtidigt att de inte har någon uppgift på hur djupt anslutningen ligger "men att den borde vara 1,2 m ner".
 
Det är vägområde.
Du ska definitivt begära tillstånd om det är Trafikverket och även skaffa information om vad som gäller för återställning t.ex. om du behöver ta asfalt.
Om du ska ned på t.ex. 1,5 m arbetsdjup, kan det det bli en yta på 9 kvm, 3*3 m, beroende av markförhållande.
Vem ska göra arbetet till dig?
 
Redigerat:
Smisksågen Smisksågen skrev:
Komunnen skrev "ska ni gräva i vägen behöver ni tillstånd från väghållaren trafikverket". Men det här är ju bredvid vägen. Antar att trafikverket äger den lilla biten bredvid vägen då ifall de ser den som en del av vägen?

Det gjorde jag, de skickade den bilden och skrev samtidigt att de inte har någon uppgift på hur djupt anslutningen ligger "men att den borde vara 1,2 m ner".
Öppna spolbrunnen så kan du mäta djupet. Avlopp ska alltid ligga längst ner för att förhindra föroreningar av dricks- och dagvatten vid en läcka.

Vattnet ligger troligtvis på frostfritt djup +-20cm, vad det sen innebär beror på var i landet du befinner dig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.