Hej! Vi kikar på att köpa ny större airfryer och enlig spec ligger den på 2470w. Funkar det att köra den på 10A 1.5mm eller behöver eluttaget och kabel uppdatera till 16A 2.5mm? Eller är det okej att byta till 13A och vad krävs då?

Befintlig airfryer ligger enligt spec på 1800w men enligt mätning ca 1650w när värmen är på och 40w vid enbart cirkulation. Så det är ju inte hög effekt konstant.

Vi har proppskåp så inga snabbsäkringar.
Befintlig kabel är 1.5mm² och uttaget max 10m ifrån skåpet.

Blir väldigt dyr investering om vi behöver blanda in elektriker så därför jag rådfrågar här först🙂
 
Tumregeln är väl ändå A*V=W så 10x230 ger dig en ”stabil” belastning på 2300W. Beror lite på säkring med mera..

Osäker på vilken kvadrat som skulle krävas för 13 eller 16.
 
Tumregel?
 
  • Haha
  • Gilla
Düsseldorff och 3 till
  • Laddar…
Vanliga proppar klarar dubbla märkströmmen i 15-20 min. Det är klart att det inte är idealiskt att överbelasta dem stup i kvarten men 5% kommer knappast att bränna ledningarna.

Vad är det för apparat med så ovanlig effektsiffra?
 
Det enkla svaret är JA om den är ensam på säkringen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vanliga proppar klarar dubbla märkströmmen i 15-20 min. Det är klart att det inte är idealiskt att överbelasta dem stup i kvarten men 5% kommer knappast att bränna ledningarna.

Vad är det för apparat med så ovanlig effektsiffra?
Denna kollar vi lite på:https://www.power.se/koksapparater/...-dual-zone-af400eu-varmluftsfritos/p-1472920/
S Småbrukaren skrev:
Tumregeln är väl ändå A*V=W så 10x230 ger dig en ”stabil” belastning på 2300W. Beror lite på säkring med mera..

Osäker på vilken kvadrat som skulle krävas för 13 eller 16.
Kan ju kanske hoppas att den vi kollar på är som vår gamla att den drar mindre än det står och hamnar på 2300w ish
 
Men hur lång stund maxar man effekten i båda lådorna? Det bör inte vara ett problem.

Proppen klarar ca 1,8ggr effekten i en timme. Vad gäller kablarna kan jag tyvärr inte svara.
 
MrJay
Byt till 13A säkring, sen är det bara att köra på.
 
D Daniel 109 skrev:
Tumregel?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Byt till 13A säkring, sen är det bara att köra på.
Om man ska in och byta måste man även ha koll på kabeldimensionering och utlösningsvillkoret så att det blir uppfyllt. En högre säkring innebär att man inte kan ha fullt lika lång kabel. Men är det bara 10 meter det handlar borde det vara lugnt.

Hade rekommenderat TS att konsultera med elektriker om behovet att förändra i centralen uppstår.

Hade det varit jag hade jag provat om det funkar under nuvarande förutsättningar till att börja med. Säkringen är ju där för att skydda kabeln och som folk har påpekat klarar en diazedsäkring lite mer överlast än dvärgbrytare så antagligen är det lugnt.

Detta är vad jag tror så ta det med en nypa salt, finns folk här på forumet som kan det här som rinnande vatten :)
 
MrJay
J Jonathan Harlin skrev:
Om man ska in och byta måste man även ha koll på kabeldimensionering och utlösningsvillkoret så att det blir uppfyllt. En högre säkring innebär att man inte kan ha fullt lika lång kabel. Men är det bara 10 meter det handlar borde det vara lugnt.

Hade rekommenderat TS att konsultera med elektriker om behovet att förändra i centralen uppstår.

Hade det varit jag hade jag provat om det funkar under nuvarande förutsättningar till att börja med. Säkringen är ju där för att skydda kabeln och som folk har påpekat klarar en diazedsäkring lite mer överlast än dvärgbrytare så antagligen är det lugnt.

Detta är vad jag tror så ta det med en nypa salt, finns folk här på forumet som kan det här som rinnande vatten :)
Vi har själva blivit rekommenderade av elektriker att byta till C13 säkring i de rummen 10A gick när man körde dammsugare + annan storförbrukare i rummet. 1.5mm2 kabel. Det har funkat hur bra som helst för oss i över 8 år och är godkänt för vår installation
 
Redigerat:
S Småbrukaren skrev:
Tumregeln är väl ändå A*V=W så 10x230 ger dig en ”stabil” belastning på 2300W. Beror lite på säkring med mera..

Osäker på vilken kvadrat som skulle krävas för 13 eller 16.
Snarare I*U=P, dvs ström*spänning=effekt.
Egentligen applicernart bara på likström som har konstant spänning.
 
Och att det fungerar betyder inte alla gånger att det är OK, hade du satt in en 25A säkring så skulle dammsugaren fortfarande fungera utmärkt. MEN det kan vara OK med 13 i stället för 10 men det bör man räkna på om man vill hålla sig inom "gränserna".
Det jag vill säga är att ena gånger är det OK att byta upp sig medns andra gånger inte är OK
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Det fungerar lika bra på växelspänning. Momentant på alla laster, kontinuerligt på laster utan fasförskjutning, vilket gäller i det här fallet. Det är en naturlag, inte en tumregel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.