väljnågot väljnågot skrev:
Borde det inte fungera med en sådan här också:
[länk]
Den funkar bara om Bahnhof's utrustning automatiskt kan stega ner till 1G, och om du har en SFP-modul som funkar i omvandlaren (den SFP+ som du har kanske inte funkar).
När man skaffar Bahnhof Villafiber 1000/1000 så får man en sådan omvandlare med tillhörande SFP-modul, så ett alternativ är att du byter ner dig.
 
D datja skrev:
Jag har gjort samma resa som du. Jag ringde helt enkelt bahnhofs support som fixade det på 30 sekunder. Har haft samma router i många år. Gissar att jag måste ringa bahnhof igen den dagen jag sätter dit en ny.
Menar du att du fick det att fungera med deras Zyxel-router i bryggat läge?
(deras support säger nu att mjukvaran i deras router inte släpper igenom trafiken och att Zyxel arbetar med en ny version av mjukvaran)
 
Spontant låter det som en dum ide att betala för 10G om man inte har en router som klarar det.
Tyvärr är det nog så att de routrar som klarar 10G är i det övre spannet mot företag och då hamnar sådana saker som föräldrakontroll inte med på lista de klarar av.
Har själv det problemet efter byte till en USG3 att den är grym på det mesta för mig utan just föräldrakontroll med att kunna ställa schema till exempel.
Jag skulle nog kolla med BH vad som händer om du nedgraderar till 1G om du då får en media konverterare eller ev en router som klarar av att brygga.
Eller ev köpa en media konverterare själv som klarar SFP+ på en port och 1G koppar på den andra. Kan bli en del strul med buffrar mm men troligen funkar det bra men onödigt att då betala för 10G som aldrig kommer kunna användas.
 
Håller med om att det verkar onödigt, men eftersom det var kampanj där 10G kostar samma som 1G så kändes det inte så dumt ändå.

När jag precis bad Bahnhof om att nedgraderas till 1G så lät det som om de skulle undersöka närmare varför bridge mode inte fungerar… håller tummarna.
 
D
väljnågot väljnågot skrev:
Menar du att du fick det att fungera med deras Zyxel-router i bryggat läge?
(deras support säger nu att mjukvaran i deras router inte släpper igenom trafiken och att Zyxel arbetar med en ny version av mjukvaran)
Jag vet inte. Jag ringde bara och sa att jag ville ha en egen router, densamma som jag hade innan jag gick från Telia Öppen fiber till Bahnhof villafiber 10G. (Jag är fullt medveten om att jag förlorar nio av de tio gigabitsen med min gamla router.)
 
K Karobi skrev:
Om du är villig att byta router så fungerar denna som utbyte till bahnhofs egna.
Har själv den sedan ~två år.

[länk]
Den är dyr ...
Den här kostar bara hälften, men borde funka (saknar dock WiFi) :
https://www.dustinhome.se/product/5011251434/rb5009ugsin-heavy-duty-home-lab-router
Jag har ingen egen erfarenhet av den.
Ett problem med att bara ha en SFP+ på sin router är att man inte kan dra vidare 10G-bandbredden till en server eller en klient. Man kan bara utnyttja kapaciteten om flera 1G-länkar på LAN-sidan jobbar hårt mot internet samtidigt.
 
B b_hasse skrev:
Den är dyr ...
Den här kostar bara hälften, men borde funka (saknar dock WiFi) :
[länk]
Jag har ingen egen erfarenhet av den.
Ett problem med att bara ha en SFP+ på sin router är att man inte kan dra vidare 10G-bandbredden till en server eller en klient. Man kan bara utnyttja kapaciteten om flera 1G-länkar på LAN-sidan jobbar hårt mot internet samtidigt.
Min plan när det gäller router är egentligen att bygga en egen baserad på en överbliven PC och ett nätverkskort med 2+ portar i datorns PCI-e. Mjukvara förmodligen OPNSense eller pfSense. Platsen där jag har router och en extra switch är långt ifrån inkommande fiber. Också därför vill jag helst bara omvandla från fiber till ethernet där fibern kommer in och sen därifrån med nätverkskabel till routern.
 
Har nu 10000/1000 via stadsnätet, leverantör Bahnhof. Har dragit cat6a i hela hemmet, och ska nu uppgradera till 10gb router. Hur går man tillväga då jag misstänker att RJ45 i min mediaomvandlare klarar max 1gb ut.

Funderar på att köra dreammachine SE eller Asus ax16000 som router för 10gb.
 
  • Fiberanslutningsbox med nätverkskabel och optisk kabel väggmonterad, indikatorlampor lyser grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet telekommunikations- eller nätverksutrustningsuttag med synliga kablar och elektronikkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Eftersom vår gamla router havererat gjorde jag slag i saken och köpte en Asus Rog Rapture GT AXE 16000. Den är lite monstruös:

Öppet skåp med trådlös router, sladdar, kläder och hyllor. Oorganiserat och trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med den som router får jag 40% av vad jag betalar för, dvs 4000 Mbit/s

Skärmdump av internethastighetstest visar extremt höga nedladdnings- och uppladdningshastigheter på mobil enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta duger väl för mig. Man kan inte förvänta sig mer än max 6000 Mbit/s med 10 gbps-routrar. Dessutom matas den av en misshandlad och böjd cat 5E-kabel.
 
D datja skrev:
Eftersom vår gamla router havererat gjorde jag slag i saken och köpte en Asus Rog Rapture GT AXE 16000. Den är lite monstruös:

[bild]

Med den som router får jag 40% av vad jag betalar för, dvs 4000 Mbit/s

[bild]

Detta duger väl för mig. Man kan inte förvänta sig mer än max 6000 Mbit/s med 10 gbps-routrar. Dessutom matas den av en misshandlad och böjd cat 5E-kabel.
Varför inte byta kabeln om du förväntar dig mer?
 
D
A A-Man_08 skrev:
Varför inte byta kabeln om du förväntar dig mer?
Därför att den 10 meter långa 5E-kabeln som har tryckts in längs lister och i hörn skulle bli besvärlig att byta ut. Det räcker med att 6-kabeln blir 5 cm kortare så når den inte och dessutom vore sexan svår att vika i skarpa 90-grader: det blir fult. Dessutom har det sannolikt ingen betydelse: 5E klarar 10 gbps på denna sträcka. Slutligen skulle man aldrig notera skillnaden mellan 4,4 och 5,4 gbps. Routrarna klarar inte mer än 5-6 gbps. Sen har jag dessutom klämt på fiberkabeln när jag bökade, en kort stund fick jag tom felmeddelande mot WAN. Ev kanske 1 gbps rök där.
 
D datja skrev:
Därför att den 10 meter långa 5E-kabeln som har tryckts in längs lister och i hörn skulle bli besvärlig att byta ut. Det räcker med att 6-kabeln blir 5 cm kortare så når den inte och dessutom vore sexan svår att vika i skarpa 90-grader: det blir fult. Dessutom har det sannolikt ingen betydelse: 5E klarar 10 gbps på denna sträcka. Slutligen skulle man aldrig notera skillnaden mellan 4,4 och 5,4 gbps. Routrarna klarar inte mer än 5-6 gbps. Sen har jag dessutom klämt på fiberkabeln när jag bökade, en kort stund fick jag tom felmeddelande mot WAN. Ev kanske 1 gbps rök där.
Testa med en annan kabel vid sidan av ?
 
D
A A-Man_08 skrev:
Testa med en annan kabel vid sidan av ?
Om det vore värt besväret kanske.

Men ja: antagligen kommer jag inte att kunna motstå det. Ungefär som att det inte finns genvägar till ditt perfekta ljudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.