TRJBerg
Lite oklart för mig om ministugan har indraget vatten och om även varmvatten levereras dit (från bostadshuset).

Men om så är fallet hade jag sett en LLVP som ett bättre alternativ ekonomiskt sett.
Om inget varmvatten finns i huset men det kommer att användas/bo i endast mindre perioder hade jag kompletterat med elektrisk VVB.
 
Det blir ju även värmeförluster i dragningen mellan byggnaderna. För bergvärme gäller ju det åt båda hållen. Hur mycket det blir har jag däremot inte en susning om, inte ens med en halvhjärtad killgissning.
 
MrJay
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det blir ju även värmeförluster i dragningen mellan byggnaderna. För bergvärme gäller ju det åt båda hållen. Hur mycket det blir har jag däremot inte en susning om, inte ens med en halvhjärtad killgissning.
Minimal, beroende på förläggningsdjup.
Vi har BVP i garaget 13m bort från huset och en redig kulvert på 2m djup mellan garage och hus. Enl. våra mätningar är tempdiffen på 1 Celsius vid utetemp på -15
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Minimal, beroende på förläggningsdjup.
Vi har BVP i garaget 13m bort från huset och en redig kulvert på 2m djup mellan garage och hus. Enl. våra mätningar är tempdiffen på 1 Celsius vid utetemp på -15
Intressant, det var ju verkligen inte så farligt. Det gäller väl just att ha en tillräckligt djup kulvert.
 
R Rejäl skrev:
Kulverten hitte du för ca 800kr/m för värme o vatten..
Kulverten dras bara in i respektive hus och sedan väl inne i husen används vanliga rör..

Även om du väljer eluppvärmning så behöver du vatten och avlopp ut dit så jag hade kört på bergvärmen..,
ok.
Ja men kallvatten och avlopp har jag redan där ute.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite oklart för mig om ministugan har indraget vatten och om även varmvatten levereras dit (från bostadshuset).

Men om så är fallet hade jag sett en LLVP som ett bättre alternativ ekonomiskt sett.
Om inget varmvatten finns i huset men det kommer att användas/bo i endast mindre perioder hade jag kompletterat med elektrisk VVB.
Det finns i nuläget kallvatten och avlopp till ministugan. Inte varmvatten, det är det jag vill få till.
 
R
G Gagas skrev:
ok.
Ja men kallvatten och avlopp har jag redan där ute.
Ok då blir kulverten ca 4-500kr/m
 
R Rejäl skrev:
Ok då blir kulverten ca 4-500kr/m
Ok. För då behövs bara två rör i kulverten, en tur och en retur?
Skulle du kunna länka till någon i kulvert av liknande slag som du tror kan vara aktuell för mig?
Novis när det gäller kulvertar.
 
R
R Rejäl skrev:
Självklart, ja ska du bara ha värmen så är det två som gäller…

Hittade en för 399kr/m..

[länk]

[länk]
Tack! Så om jag som i mitt fall vill ha varmtappvatten ute i uthuset samt uppvärmning med golvvärme samt två små element, så hade den här typen av rör räckt? Vad är det som avgör vilken dimension på rören jag behöver?
 
R
G Gagas skrev:
Tack! Så om jag som i mitt fall vill ha varmtappvatten ute i uthuset samt uppvärmning med golvvärme samt två små element, så hade den här typen av rör räckt? Vad är det som avgör vilken dimension på rören jag behöver?
Jag har 32mm i min kulvert till garaget men det är en 27m lång sträcka, så 25mm för ditt bör räcka..
Jag hade satt en liten varmvattenberedare som går på el vid duschen…
 
R Rejäl skrev:
Jag har 32mm i min kulvert till garaget men det är en 27m lång sträcka, så 25mm för ditt bör räcka..
Jag hade satt en liten varmvattenberedare som går på el vid duschen…
Ok.
Det var dock lite det jag ville komma runt med att dra ut bergvärmen, att slippa ha el-prylar där ute. Det går inte att lösa så att bergvärmen kan värma upp duschvattnet, vad krävs för att det ska gå att lösa?
 
R
G Gagas skrev:
Ok.
Det var dock lite det jag ville komma runt med att dra ut bergvärmen, att slippa ha el-prylar där ute. Det går inte att lösa så att bergvärmen kan värma upp duschvattnet, vad krävs för att det ska gå att lösa?
Det går fint jag har det så men då behöver du en kulvert med fler slangar i, förståd inte detta då du bara frågade efter en med två i..

Då är det en sådanhära du behöver…

https://billigtvvs.se/vvs/varme/kul...-pexflex-plus-25-25-25-20-145-mm-quattro-pn6/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det går fint jag har det så men då behöver du en kulvert med fler slangar i, förståd inte detta då du bara frågade efter en med två i..

Då är det en sådanhära du behöver…

[länk]
Ok, tack! Behöver jag någon typ av ackumulatortank där ute om jag vill ha den lösningen, att varmtappvattnet där ute värms upp med bergvärmen?
 
Jag tror att det blir ett väldigt roligt projekt att ordna det du tänker dig och det kan nog bli riktigt bra med styrningen också.

Men jag tror det dröjer en jäkla massa år innan du sparat in pengarna jämfört med att installera en LLVP i stugan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.