Hej.

Jag har ett externt rum, ca 15 kvm, som jag använder som kontor. Det är väl isolerat med ytterdörr rakt in. Mindre, högt placerade fönster.

Det har även tidigare använts som kontor men jag har inte gjort det förrän nu.

I rummet finns två el/olje element a 1500 W och 800 W.

Har börjat med att dra igång 800 W och se hur det går. Har ställt termostaten på runt 20° och den håller ca 16-17° i rummet och elementet går av och på som brukligt.

Min fråga är om detta är en dum taktik? Är det bättre och mer effektivt att använda BÅDA elementen istället? (Nu har jag bara igång 800 W eftersom det står närmst platsen jag sitter på.)

Behöver inte komma över 20° i rummet.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B
Det spelar ingen roll, du kommer ha samma förluster ut vid samma innetemperatur. Dock kommer du ju kunna värma upp det fortare med högre effekt, alltså mindre tid med mer förluster, så liten skillnad blir det ju. Ju större skillnad mellan innetemperatur och yttertemperatur, desto större förluster.

så kör 12-13 grader, när du sen ska vara där, kör på båda på full effekt tills det nått önskad temperatur.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Elradiatorer har 100% verkningsgrad.
Om en radiator på 800 W klarar av att hålla den temperaturen du vill ha så är det onödigt med att äve ha igång 1500 W radiatorn.

Med 1500W radiatorn så är risken större att det kommer att bli större temperatursvängningar i rummet.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
B Boan skrev:
Det spelar ingen roll, du kommer ha samma förluster ut vid samma innetemperatur. Dock kommer du ju kunna värma upp det fortare med högre effekt, alltså mindre tid med mer förluster, så liten skillnad blir det ju. Ju större skillnad mellan innetemperatur och yttertemperatur, desto större förluster.

så kör 12-13 grader, när du sen ska vara där, kör på båda på full effekt tills det nått önskad temperatur.
Låter rimligt.

Blir intressant att se hur stor skillnaden i förbrukning blir. Resten av huset värms helt av en luft-luft + lite brasa när det blir svinkallt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Elradiatorer har 100% verkningsgrad.
Om en radiator på 800 W klarar av att hålla den temperaturen du vill ha så är det onödigt med att äve ha igång 1500 W radiatorn.

Med 1500W radiatorn så är risken större att det kommer att bli större temperatursvängningar i rummet.
Ja... De båda elementen installerades ju också i en tid då el var nästintill gratis.

Har funderat på alternativ uppvärmning i en annan tråd men kom fram till att börja testa med det befintliga och se hur det går.

Vet inte riktigt vad alternativet skulle vara (som inte innefattar att köpa ytterligare en luftpump, känns lite overkill för ett enda rum).
 
Fishdoc Fishdoc skrev:
Ja... De båda elementen installerades ju också i en tid då el var nästintill gratis.

Har funderat på alternativ uppvärmning i en annan tråd men kom fram till att börja testa med det befintliga och se hur det går.

Vet inte riktigt vad alternativet skulle vara (som inte innefattar att köpa ytterligare en luftpump, känns lite overkill för ett enda rum).
Alternativet är en bra termostat, programmerbar så det är exakt rätt temperatur och inte för varmt, och bara på kontorstid. Gärna som styr båda radiatorerna så det snabbt blir varmt
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Alternativet är en bra termostat, programmerbar så det är exakt rätt temperatur och inte för varmt, och bara på kontorstid. Gärna som styr båda radiatorerna så det snabbt blir varmt
Kanske det.. låter nästan som att det är enklare att köpa ett nytt element med dessa funktioner inbyggda dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.