Hur ska pärlspont anslutas mot köksinredning? Har 1,5m hög bröstpanel i köket. Ska panelen sättas bakom bänkskåpen eller anslutas ovanpå bänkskivan? Hur gör man med "springorna"? Låter dem va eller tätar med någon fog? Panelen är målad med linojefärg.

Har sett i kökskataloger att de sätter pärlspont över diskbänk istället för kakel, fungerar det verkligen? Tycker att det är snyggt iallafall...

Snälla snabba tips för snickarn flåsar mig i nacken & ni vet troligtvis bäst hur man ska göra :)
 
Tycker det blir märkligt om man bara sätter pärlsponten från bänkskivan o upp - det betyder ju att den dag ni vill byta ut o byta läge på skåpen måste väggarna göras om också. För nog ska väl väggarna hålla längre än skåpen?

Det var gjort något liknande hos oss - man hade sparat på materialet genom att inte sätta pärlspont där de gamla väggskåpen satt och det blev ett väldigt pyssel för oss att flytta runt den begränsade mängd spont vi hade, så att det täckte (vi bytte läge på skåpen).
 
På landet har vi ett kök i pärlspont som delvis finns kvar. I det skåp som finns kvar sitter det ingen spont i bakkant inne i skåpet, utan där tittar tapeten som varit där innan fram. Det känns konstigt i ett kök, i alla fall för moderna tiders kökskrav. Skulle jag sätta in ett nytillverkat pärlspontskåp skulle jag nog utan vidare sätta spont bakom och sen på med skåpet. Tätning är val en smaksak i sammanhanget.

När det gäller spont istället för kakel har jag också sett det förut, jag vet inte hur bra det är, men på sjuttiotalet byggde man ju hela badrum i lackad furaspont (fast då fasspontad i profilen). Hur bra det fungerade vet jag inte, och det var ju inte dusch, men väl vid badkar! Men var det inte så att många köksbänkar bara var en bänk - fast eller fristående - som stod mot väggen och så var det spont bakom? Vi spolar säkerligen mer vatten idag. Om du ger det lite utrymme bakom, kanske 1"/25mm luft och tätt material bakom det, borde det inte vara ett problem, och dessutom lätt att ersätta om problem uppstår. Men liksom kaklet borde väl sponten gå ner mot köksbänken så att ev. vatten både på in- och utsidan av panelen kan rinnan ner på skivan, men ändträt måste ju ha några mm fritt mot själva plåten.
 
Snälla Sara B - hur ser det ut i "gränslandet" pärlspont o bänkskiva? Har du någon bild? Vill gärna se hur ditt materialmöte ser ut.

Luftspalt??Brukar man använda tätskikt bakom kakel vid diskbänk? Är inte vattenstänket begränsat så att det inte behövs? Nu satte ni griller i mitt huvud ;) Har ingen diskbänksplåt utan laminatskiva med underlimmad ho
 
Ingen som har pärlspont el liknande istället för kakel vid diskbänk???
 
Gränslandet mellan bänkskivan o pärlsponten på väggen... Vi avslutade med att sätta en enkel list vilande ovanpå bänkskivan och fastspikad med försänkta spik direkt i väggen (vi hyvlade kanterna på den lite för hand, för att det skulle bli snyggare).

Listen målade vi i samma linoljefärg som pärlsponten, så den ansluter liksom till väggen. Listen är ganska tjock, eftersom bänkskivan i trä inte skulle ligga an mot väggen, utan det skulle vara några m.m. emellan. Eftersom allt hemma hos oss är snett blev det ganska många m.m. på några ställen, men det trollar listen bort.

Har tyvärr inget kort här idag.
 
Vi har sat pärlspont på hele väggen se bild si_Uw80h80_K%F8kken%20n%E6sten%20f%E6rdigt%2011%20nov%2005.jpg
Vi har ingen problemer med fugt. Anslutningen mellem väg og bord en en kakelrække som er den samme som på pladen og bag kogepladen.

JCS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.