Hej! Jag har köpt en taklampa som ser ut enligt bilden, nu ska jag koppla in en kontakten (som ser ut som en vit sockerbit, se bild 2)

Har läst mig till att blå kontakt ska in i N och brun kontakt in i L, stämmer det? Så jag antar att jag kopplar in den bruna kontakten vid L och den blå vid N.

Kablarna som redan är ”isatta” från andra hållet i ”vita hållaren” i lampan, där går brun kabel in vid N markeringen och blå går in i L. Alltså tvärtom, från hur jag ska sätta in kablarna från andra hållet.

Ska alltså inte samma färg möta samma färg i kontakten på motsatt sida, om ni förstår hur jag menar?

Så där den bruna kontakten går in från lampan, ska den alla möta den blå kontakten (som jag sätter in från andra hållet?) stämmer det? Eller har dom som monterat lampan råkat vända den ”vita hållaren” för kablarna upp och ner?

Stort tack på förhand, hoppas någon kan hjälp mig! 🙏😊
 
  • Närbild av elanslutningar och kablar inne i en anordning, med fokus på terminalskena och kabelgenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningsadapter med etiketter, oskalade ändar, på grå filt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men på bilden på lampan går ju brun in på L och blå på N, så som förväntat. Sen hur det faktiskt är kopplat i lamphållarna är ju svårt att avgöra...
 
  • Gilla
jojo1 och 1 till
  • Laddar…
Det viktigaste är att du kopplar grön/gul i rätt anslutning (mitten på kopplingssockeln).
 
Redigerat:
  • Gilla
jojo1
  • Laddar…
Det spelar ingen roll vilken som är L och N här. Men som sagt på bilden ser det ut som L är brun och blå är N på din lampa Det enda viktiga är att gröngul kommer rätt, annars blir det farligt.
 
  • Gilla
jojo1
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men på bilden på lampan går ju brun in på L och blå på N, så som förväntat. Sen hur det faktiskt är kopplat i lamphållarna är ju svårt att avgöra...
Tack så jättemkt för svar! Men brun går in där det är markerat för N och blå kabel går in där det är markerat för L på vita platshållarn… tycker det känns konstigt att om jag ska koppla in blå kontakt på N, så att den möter den bruna kabeln som redan är inkopplad av tillverkaren på N.

Kolla bilden här..

Så om jag kopplar in blå kontakt från andra hållet till den här där det står N, då möter den brun kontakt från andra hållet (den bruna kontakten som redan är inkopplad från tillverkaren som man ser på bilden) blir det då rätt?
 
  • Elektrisk anslutning, säkring, felkopplade ledningar, säkerhetsrisk, oskyddad nollkontakt markerad med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du kan väl välja själv var du vill koppla in brun och blå? Det mest viktiga är att grön/gul hamnar på rätt plats.
 
  • Gilla
jojo1
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det spelar ingen roll vilken som är L och N här. Men som sagt på bilden ser det ut som L är brun och blå är N på din lampa Det enda viktiga är att gröngul kommer rätt, annars blir det farligt.
Ok! På den vita hållaren är det uppmärkt att N är där den bruna kabeln från tillverkaren går in, ska jag sätta in de bruna kabeln som jag har på sockerbiten på motsatt sida, så ”brun möter brun” kabel? Gul/blå i mitten så den möter gul/blå kabel på motsatt sida och sen blå kabel in på L, (i det här fallet) så den möter blå kabel mitt emot på motsatt sida?

Blir det rätt då?

Att följa var dom färgade kablarna i sitter från tillverkaren? Och sätta in mina så dom varje färg möter samma färg på andra sidan?
 
  • Elektriska kablar kopplade felaktigt; potentiell fara. Otydliga markeringar kretsar runt anslutningspunkterna. Oorganiserad, oprofessionell installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står ju "L" på det blanka, där du skrivit "N" ! Detverkar som om tillverkaren har snurrat " sockerbiten" fel i förhållande till den isolerade skivans märkning.
Sätt du färg-mot-färg, det skulle jag gjort, även om jag sedan troligen också skulle mätt, så att den bruna går till bottenkontakten i lamphållarna ( om den har vanliga E14 eller E27 socklar).
 
Redigerat:
Koppla blå mot blå du om det känns bra, annars blå mot brun om du känner dig lite crazy.
Spelar ingen som helst roll, tänk vanlig stickpropp, den vänder du ju hur som helst.
Gul/grön är den som är viktig i det här sammanhanget
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det står ju "L" på det blanka, där du skrivit "N" !
Haha ja det gör det ju! Ser jag också nu. Tack för det, det var observant. Jag tittade på markeringarna på vita plasthållaren, där är det uppmärkt med N på den platsen, vilken ska man gå efter?
 
Läs nr 8 igen efter utökning av mitt svar.
 
  • Gilla
jojo1
  • Laddar…
nino nino skrev:
Koppla blå mot blå du om det känns bra, annars blå mot brun om du känner dig lite crazy.
Spelar ingen som helst roll, tänk vanlig stickpropp, den vänder du ju hur som helst.
Gul/grön är den som är viktig i det här sammanhanget
Haha ok! Tack snälla för svar. Hahaa, känner mig som minst crazy ever kan jag säga när det kommer till lampfunderingar och allmänna elfrågor, men era svar här tackar och bockar jag för något otroligt. Dom bidrar faktiskt till tryggheten i att jag ändå kan vara lite crazy och bara koppla in dom här kablarna nu. Lite hipp som happ då, (förutom den gulgröna.) Tack!🙏😃
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det viktigaste är att du kopplar grön/gul i rätt anslutning (mitten på kopplingssockeln).
Tack!🙏
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det står ju "L" på det blanka, där du skrivit "N" ! Detverkar som om tillverkaren har snurrat " sockerbiten" fel i förhållande till den isolerade skivans märkning.
Sätt du färg-mot-färg, det skulle jag gjort, även om jag sedan troligen också skulle mätt, så att den bruna går till bottenkontakten i lamphållarna ( om den har vanliga E14 eller E27 socklar).
Ok! Tack snälla för ditt och alla era andras otroligt snabba svar här i tråden! 🙏😃 Så tacksam för denna hjälp. Tack!! Då gör jag som du och sätter färg mot färg, och tänker också att den där vita hållaren måste halkat fel på nåt sätt, och jag går efter märkningen du upptäckte på plattan under. Det blir super och det känns rätt och riktigt. Det där med att mäta att den bruna kontakten går till bottenkontakten, hehe. Det lät som överkurs för mig. Men jag vågar mig på att gå för att koppla färg mot färg. Det måste vara att den där vit plattan hamnat fel.

Stort tack igen för hjälpen! Vill verkligen säga att det uppskattas enormt mkt. Tack!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.