B
Håller på att bygga en tillbyggnad på huset. Taket på tillbyggnaden ska fungera som balkong till rummet ovan, där det blir ett trappsteg för att komma ut på balkongen. Konstruktören har vad jag ser ritat in ett papptak under balkongen, till skillnad från arkitekten som ritade plåt (vilket är det vi vill ha). Förstår att man inte kan lägga plåt i fall under 6 grader vilket skulle göra att vi hamnar för högt vid dörren till balkongen.

Finns det några bra idéer på hur man kan lösa detta?

Funderar på om man antingen ska försöka få ner dimensionen på limträbalkarna för att spara höjd där och isolera med pir eller liknande istället för lösull?

Ett annat alternativ jag funderar på är om man kan lägga papp på den övre delen under balkongen och sedan plåt utanför där det är större fall. Är det genomförbart?
 
  • Arkitektonisk sektionsteckning av byggnad med dimensioner och konstruktionsdetaljer, teknisk isolering, och materialbeskrivningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, takstolsplan, sektion B-B, limträbalkar, skala 1:50, konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Man kan ha plåt ned till 2% lutning men då är det sömnsvetsad rostfri bandtäckning som gäller det är det mest hållbara..

Men idag får du så bra garantier på ett papptak så jag hade gått på det då priset är betydligt billigare..
 
B
Jo, men helst vill vi undvika papp och ha plåt, i alla fall på den delen som syns.
 
R
B Baskavoda skrev:
Jo, men helst vill vi undvika papp och ha plåt, i alla fall på den delen som syns.
Då är det bara o lägga rostfri sömnsvetsad bandtäckning, prata med en bra plåtslagare så löser han det..
Hade jag haft råd så hade jag med gjort det för det håller för evigt.. nästintill i alla fall..
 
Jag hade lagt papp på hela. svart papp med lister? om du vill ha snyggt?
 
B
Hade en plåtslagare ute som sa att det går att lägga plåt utanför balkongen där det är större fall och sedan svetsa en papp på den övre delen (som inte kommer att synas). Ingen som sett liknande lösning?
 
B
roofius roofius skrev:
Jag hade lagt papp på hela. svart papp med lister? om du vill ha snyggt?
Vi vill ju helst ha röd plåt som efterliknar taktegel, men antar att man kan spara en del pengar genom att vara lägga papp
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Förutom att spara pengar är det en säkrare lösning med bara papp.
Jag har sett några olika lösningar mellan bandplåt och papp och det är inte helt omöjligt att lösa men nackdelen med en sådan lösning är att du utsätter dig för ganska hög risk OM det skulle skita sig. Vems fel är det om läcker i skarven t ex?
Pappläggaren lär inte heller vilja lämna garanti på ett sådant jobb.
 
R
Inga problem med läckagegaranti vid sömnsvetsad rostfri bandtäckning, snickaren är det som lägger underlagspappen i dom allra flesta fallen, om det sedan läggs ytpapp eller rf bandtäckning gör ingen skillnad i läckage garantin, den garantin har den parten som lägger ytskiktet…

Sedan har papptak längre garanti tid, vet dock inte om det gäller om man har altan ovanpå..
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Inga problem med läckagegaranti vid sömnsvetsad rostfri bandtäckning, snickaren är det som lägger underlagspappen i dom allra flesta fallen, om det sedan läggs ytpapp eller rf bandtäckning gör ingen skillnad i läckage garantin, den garantin har den parten som lägger ytskiktet…

Sedan har papptak längre garanti tid, vet dock inte om det gäller om man har altan ovanpå..
jorå den gäller, man kan provtrycka när man e klar med tätskikt eller komma överens om rn ockulärbesiktning när det kommer till inbyggda tätskikt
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rickard.
Trall över räknas inte som inbyggt av tätskiktsgarantier så det gäller precis som ett vanligt tak givet att man då också följer deras riktlinjer.

Ingen aning hur dom andra garantierna ser på saken.
 
R
roofius roofius skrev:
jorå den gäller, man kan provtrycka när man e klar med tätskikt eller komma överens om rn ockulärbesiktning när det kommer till inbyggda tätskikt
Vad ger takföretagen för garantier på ett sådant hära projekt om det skulle lagts ytpapp på hela?
 
R Rejäl skrev:
Vad ger takföretagen för garantier på ett sådant hära projekt om det skulle lagts ytpapp på hela?
15 år .
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
roofius roofius skrev:
15 år .
Det är det längsta en kund kan få, ingett annat material har så lång tid vad jag vet😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.