Mitt fritidshus har idag ett tak av papp som verkar intakt men med mossa på en del av taket. Jag vill lägga plåttak och undrar om jag kan lägga bärläkt och ströläkt på existerande papp? Eller ska jag lägga ny papp ovanpå den gamla? Eller ta bort all gammal papp och göra allt från början?
 
B
Papp håller inte för evigt. Vattenskador är dyra, och försäkringsbolagen brukar ge 0 i utdelning om det läcker genom ett äldre tak.

Jag hade rivit bort pappen, ev mer (beror ju på om det är torrt o fint eller ruttet o slut under pappen), och därefter byggt upp taket igen, med ny papp osv.

Det brukar vara bra läge i q2 för sådant här. Luftfuktigheten är rätt låg då, ev regn som kommer in innan nya taket är tätt har lite bättre chans att torka upp ganska snabbt.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Är taket låglutande? finns en anledning till att det är papp på det. Lägg papp igen ? behöver inte ta bort gamla pappen, så länge du inte vill komma åt och inspektera råspont eller bärkonstruktion?
 
roofius roofius skrev:
Är taket låglutande? finns en anledning till att det är papp på det. Lägg papp igen ? behöver inte ta bort gamla pappen, så länge du inte vill komma åt och inspektera råspont eller bärkonstruktion?
Taket är ganska brant, enligt min uträkning 34grader. Pappen är från när stugan byggdes ca 1960 och vill ha plåttak för att det skall hålla länge och att snö lätt skall åka av. Anledningen av papp var för att det var enkelt och billigt.
 
Rickard.
O Oscilation skrev:
Taket är ganska brant, enligt min uträkning 34grader. Pappen är från när stugan byggdes ca 1960 och vill ha plåttak för att det skall hålla länge och att snö lätt skall åka av. Anledningen av papp var för att det var enkelt och billigt.
Jag tror vi behöver bilder på papptaket, 1960 skulle vara ett extremt gammalt papptak och totalt slut.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tror vi behöver bilder på papptaket, 1960 skulle vara ett extremt gammalt papptak och totalt slut.
Har tyvärr ingen bild. Skall tillägga att detta hus har aldrig blivit färdigbyggt utan har endast tak och väggar. Planen är att fixa till det för att sedan bli ett beboeligt fritidshus. Det man kan se inifrån är att råsponten ser torr och fin ut och man ser inga spår av att det har varit fukt någonstans.
 
Rickard.
Somsagt så tror inte jag på att pappen är från 60-talet så det blir lite svårt att komma med något annat än att rekomendera att du lägger underlagspapp/duk innan, det är absolut inget tekniskt fel att göra så.

Jag bor relativt snörikt och snö som rör på sig orsakar generellt mycket mer skador på villor än snö som inte gör det, det händer i princip inte att småvillor rasar pga snövikt men det är såklart ingen tröst om det skulle hända ändå. Absolut inte någon avrådan men nått att tänka på.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Somsagt så tror inte jag på att pappen är från 60-talet så det blir lite svårt att komma med något annat än att rekomendera att du lägger underlagspapp/duk innan, det är absolut inget tekniskt fel att göra så.

Jag bor relativt snörikt och snö som rör på sig orsakar generellt mycket mer skador på villor än snö som inte gör det, det händer i princip inte att småvillor rasar pga snövikt men det är såklart ingen tröst om det skulle hända ändå. Absolut inte någon avrådan men nått att tänka på.
Ok, vid lite efterforskning så tror jag det är shingel det heter som sitter nu, och att de är från 60-talet är jag ganska säker på (Eftersom det byggdes då) Men du rekommenderar att riva bort allt och lägga ny papp sen plåttak? För plåttag ska jag ha.
 
Rickard.
Tror än mindre på det nu men det är också inte så viktigt.

Jag skulle inte riva om det inte fanns några tydliga indikator på att det behöver göras något på underliggande konstruktion.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Tror än mindre på det nu men det är också inte så viktigt.

Jag skulle inte riva om det inte fanns några tydliga indikator på att det behöver göras något på underliggande konstruktion.
Hehe ok, vad är det som gör att du inte tror på det? Kan ha fel och att taket är lagt på 70-talet men jag har för mig byggnaden restes på slutet av 50-talet.
Min första tanke var att borsta bort all mossa och sedan rulla ut papp på existerande tak innan plåten, men jag vet inte om det finns några uppenbara nackdelar. Förstår om det är murket och träet är ruttet men det är inget som syns inifrån.
 
Rickard.
Ett decennium av relevant erfarenhet, Shingel håller inte 60år utan redan före hälften av det brukar det se rejält slitet ut.(och ibland börja läcka)

Jag tycker inte det finns några nackdelar förutom det du nämner och hade gjort likadant själv, tål råsponten att gås på så kommer den klara att bära ett plåttak.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ett decennium av erfarenhet, Shingel håller inte 60år utan redan före hälften av det brukar det se rejält slitet ut.(och ibland börja läcka)

Jag tycker inte det finns några nackdelar förutom det du nämner och hade gjort likadant själv, tål råsponten att gås på så kommer den klara att bära ett plåttak.
Tack för svar! Ja slitet ser det verkligen ut att vara, sen vet jag inte hur de ser ut under mossan. Men som sagt inifrån kan man inte se något uppenbart (enligt mig som inte är fackman) har vaskat fram lite halvdassiga bilder. Upplys mig gärna om vilket typ av tak det kan vara och vad du/ni tycker om insidan. Ursäkta för dåliga bilder :)
 
  • Träkonstruktion, stockar, mörkt hålrum, grovbygge, potentiell renoveringsplats eller oavslutat byggnadsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild
 
  • Gamla takpannor, övergiven byggnad, nedfallna grenar, försummelse, gråtoner, tagen under dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätakstolar, sparrar, takbalkar i mörkt utrymme, konstruktion, snickeri, arkitektur, inomhus, vertikal orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Väldigt begränsat med bilder, men taket förefaller ha hållit tätt så gratulerar! Antagligen väldigt välgjort när det lades, med hängslen och livrem och kontroll på alla detaljer.
 
  • Gilla
Oscilation
  • Laddar…
Rickard.
Det är definitivt ett shingeltak och insidan tycker jag ser bra ut, takstolarna ser välbyggda ut så jag tycker det är att fortsätta enligt planen.
 
  • Gilla
Oscilation
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.