Hej

Jag vet ju att laminatgolv ska läggas med en springa som sockeln täcker.
Golvet jag ska lägga nu säger 10-15mm längs väggarna, eller 2mm/m.

Om man lägger golvet på sommaren så är det rimligtvis i sitt fuktiga och expanderade läge, så på vintern lär det krympa - om det rör sig alls.

Jag vet att många har varit med om laminatgolv som är fula i kanterna osv, vilket kan vara av vilka orsaker som helst (t.ex. golvtorkning med allt för mycket vatten). Men vilka har faktiskt upplevt att golvet har svällt eller krympt?


Min personliga situation:

Jag tror personligen inte att golven sväller och krymper särskilt mycket. T.ex. i vårt vardagsrum har vi en kamin på laminatgolv. Tveksamt om golvet verkligen flyttar sig under kaminen t.ex. Många har kök och annat som är rätt fast monterade och inte tror jag att golv flyttar på allt för tunga möbler? Eller så gör det så.


Jag planerar nämligen för ett experiment. Jag ska lägga laminat i ett uterum. Uterummet är uppvärmt med ingjuten golvvärme och planeras vara ca +10 som kallast på vintern.

Rummet har fyra väggar varav en är en glasvägg med pelare. På denna glasvägg vill jag inte ha sockel, för det skär sig helt fantastiskt mot glaspartierna med metallkarm plus att pelarna är klart snyggast utan en sockel. Så jag är inne på att lägga laminatet riktigt fint figursågat för pelarna (intill glaspartierna) och sedan lägga golvet tätt mot glaspartierna, utan springa.

Däremot, på resten av väggarna ska vi ändå ha golvsockel, så där kan jag gärna lämna 10mm.

Glasväggen är 10 meter lång och har fyra pelare.

Är det lite eller mycket vansinnigt? :) Spännande är det iaf!

Såhär ser det ut:
11209368_558865624253163_4502953989208087573_n.jpg
 
Redigerat:
Ett alternativ skulle kunna vara att lägga en 5 mm springa mot glaspartiet och lägga i lämplig mjukfog i springan. Dock lite varningens finger att fogen drar till sig smuts.
 
Bra tänkt, men som du säger så blir det ju smutsigt och tråkigt. Kanske en tunn plåtvinkel eller något liknande kan fungera.
 
I pelarna borde du väl kunna jacka ur lite, så att golvet går in under pelaren. På samma sätt som man gör med dörrkarmar.
Sen mot glaspartierna kan man lägga som en liten tröskel. Alltså en smyglist som ligger på golvet. Går ju att använda aluminiumlist också.
 
Det kanske också är en väg att gå!

Men vill man jacka ur pelare som är bärande för hela huset? Hur långt in menar du att man jackar ur då? Är det både så att golvet går in under och att det ska ha sin plats för epansion så blir det ju minst 5mm i pelaren.

Oavsett så blir det väl ingen jättestor area som jackas ur, men dessa pelare bär en fjärdedel av lasten tegeltak för 200m2 yta och snözon 3, så jag vill inte leka för mycket med att minska arean då hela huset är beroende av detta. :)

Jag upptäckte nu att det finns något som heter avslutningslist, där fanns det en del att titta på.
Det kan man ju i alla fall sätta mot glaspartierna, men jag tänker att det blir ful hur man än gör om man sätter något på pelarna. Det är ca 10x22cm av pelarna som ska täckas, så sätter man lister så blir det liksom 10+22+10 cm och sätter man plåtar så känns det som det mesta blir rätt så svagt och tanigt.

Det är ju också en utsatt position runt pelarna, så sätter man dit en för tunn list så kommer väl någon sparka loss den när man går förbi nån gång?! :)

Tack för era kloka svar, något ska vi nog klura ut!
 
T tobbew skrev:
Hej

Jag vet ju att laminatgolv ska läggas med en springa som sockeln täcker.
Golvet jag ska lägga nu säger 10-15mm längs väggarna, eller 2mm/m.

Om man lägger golvet på sommaren så är det rimligtvis i sitt fuktiga och expanderade läge, så på vintern lär det krympa - om det rör sig alls.

Jag vet att många har varit med om laminatgolv som är fula i kanterna osv, vilket kan vara av vilka orsaker som helst (t.ex. golvtorkning med allt för mycket vatten). Men vilka har faktiskt upplevt att golvet har svällt eller krympt?


Min personliga situation:

Jag tror personligen inte att golven sväller och krymper särskilt mycket. T.ex. i vårt vardagsrum har vi en kamin på laminatgolv. Tveksamt om golvet verkligen flyttar sig under kaminen t.ex. Många har kök och annat som är rätt fast monterade och inte tror jag att golv flyttar på allt för tunga möbler? Eller så gör det så.


Jag planerar nämligen för ett experiment. Jag ska lägga laminat i ett uterum. Uterummet är uppvärmt med ingjuten golvvärme och planeras vara ca +10 som kallast på vintern.

Rummet har fyra väggar varav en är en glasvägg med pelare. På denna glasvägg vill jag inte ha sockel, för det skär sig helt fantastiskt mot glaspartierna med metallkarm plus att pelarna är klart snyggast utan en sockel. Så jag är inne på att lägga laminatet riktigt fint figursågat för pelarna (intill glaspartierna) och sedan lägga golvet tätt mot glaspartierna, utan springa.

Däremot, på resten av väggarna ska vi ändå ha golvsockel, så där kan jag gärna lämna 10mm.

Glasväggen är 10 meter lång och har fyra pelare.

Är det lite eller mycket vansinnigt? :) Spännande är det iaf!

Såhär ser det ut:
[bild]
Hej tobbe,
Är i precis samma sits. Hur gjorde du tillslut, blev det en list längs fönstren?
Upplever du att det rör sig mycket?
Mvh
Nebbe
 
Det rörde sig iaf en gång för flera golvplankor gled isär och det är springor på ett par ställen mitt på golvet. Det blev inte så bra, men jag lever med det.
Lister efter samtliga väggar blev det också.
 
T tobbew skrev:
Det rörde sig iaf en gång för flera golvplankor gled isär och det är springor på ett par ställen mitt på golvet. Det blev inte så bra, men jag lever med det.
Lister efter samtliga väggar blev det också.
Men att de glider isär beror ju inte på att du har för liten springa mot väggar. Det beror på att skarvarna inte suger tag i varandra.
Jag har vid några tillfällen tryckt ner lite trälim i skarvarna och sedan använt kofot och tryckt ihop alla skarvar på en och samma gång. Krävs dock att man hoppar och drar i kofoten samtidigt :)
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Ok, tack snälla för snabba svar.
Har bara 2,5mx 3,5m och hade tänkt köra på med endast glipa mot två väggar. Men överväger nu starkt att även lämna 5mm längs fönster o komplettera med avslutlist alt T-list.
 
D dsub skrev:
Men att de glider isär beror ju inte på att du har för liten springa mot väggar. Det beror på att skarvarna inte suger tag i varandra.
Jag har vid några tillfällen tryckt ner lite trälim i skarvarna och sedan använt kofot och tryckt ihop alla skarvar på en och samma gång. Krävs dock att man hoppar och drar i kofoten samtidigt :)
Jag vet inte exakt vilken orsak springorna har, men det kan i generell mening handla om att jag har lagt golvet i ett rum med sådana svängningar i temperatur och fukt att jag inte ens finns på kartan att få lägga det golvet, enligt dess egna beskrivningar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.